کد خبر: 368208
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۹ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

هدایت‌الله آقایی، عضو کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات مجلس جنبه قومیتی و خانوادگی دارد/ رقابت انتخاباتی در شهرهای کوچک و حتی روستاها داغ خواهد بود/جمهوریت فقط نظر افراد محدودی شده است/ همه باید کمک کنند تا نظام بتواند انتخاباتی پرشور و رقابتی برگزار کند

هدایت آقایی گفت: همه باید تلاش‌شان را به کار گیرند تا نظام بتواند انتخاباتی پرشور و رقابتی برگزار کند و در شرایطی که مجلس از دور خارج شده است جایگاه این نهاد مهم بازسازی شود.

انتخابات مجلس جنبه قومیتی و خانوادگی دارد/ رقابت انتخاباتی در شهرهای کوچک و حتی روستاها داغ خواهد بود/جمهوریت فقط نظر افراد محدودی شده است/ همه باید کمک کنند تا نظام بتواند انتخاباتی پرشور و رقابتی برگزار کند
کد خبر: 368208
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۹ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هدایت آقایی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به فضای مملو از تردید انتخاباتی اظهار کرد: اتفاق‌هایی که این روزها رخ می‌دهد معلول سال‌ها عملکرد و رفتارهایی است که تصمیم‌گیران نظام از خود بر جای گذاشته‌اند. متاسفانه نهادهای انتخاباتی به لحاظ ارزش‌گذاری به شدت آسیب دیده‌ و ضعیف شده‌اند.

عضو کارگزاران سازندگی ادامه داد: این در حالی است که نظام اسلامی با تاکید بر جمهوریت شکل گرفته است اما قرائت امروز، جمهوریت را محدود به اندیشه شماری انگشت‌شمار از اشخاص محدود می‌کند که خب معلوم است چنین رویکرد غلطی چه تبعات منفی‌ای می‌تواند داشته باشد. در چنین حالتی در فضای انتخاباتی چه کسانی که کاندیدا شده‌اند و چه آنهایی که قرار است رأی بدهند انگیزه‌شان به کمترین میزان ممکن می‌رسد.

این فعال اصلاح‌طلب توضیح داد: ما همیشه تصور می‌کردیم چون به توصیه امام مجلس در رأس امور است قرار بر این است که همه راه‌ها و امور به نهاد قانون‌گذاری ختم شود. اما می‌بینیم که مثلاً شورای نگهبان نظرش را اولی‌تر از قانون می‌بیند و حتی در بعضی موارد نظرش را تحمیل می‌کند یا اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام مخصوصاً در این سال‌ها وارد قانون‌نویسی شده است. اخیراً هم در مساله گران شدن بنزین سران قوا بدون در نظر گرفتن نظر مجلس تصمیم‌ گرفتند.

آقایی افزود: همین شرایط موجب شده است افکار عمومی به خود بگویند وقتی مجلس نمی‌تواند مثلاً درباره سیاست‌ خارجی یا حتی قیمت بنزین نظر بدهد چه دلیلی دارد کاندیدا شویم یا به عنوان شهروند رأی بدهیم.

او درباره مشارکت مردم گفت: با وجود همه نارضایتی‌ها چون انتخابات مجلس جنبه قومیتی و خانوادگی دارد و رقابت در شهرهای کوچک و حتی روستاها داغ است‌، آمار رأی تا حد قابل قبولی بالا خواهد رفت. اما این را باید در نظر گرفت این نوع رأی جنبه اجتماعی ندارد، که این ضربه می‌زند.

هدایت آقایی در پایان صحبت‌هایش گفت: باید همه تلاش‌شان را به کار گیرند تا نظام بتواند انتخاباتی پرشور و رقابتی برگزار کند و در شرایطی که مجلس از دور خارج شده است جایگاه این نهاد مهم بازسازی شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها