کد خبر: 368335
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۹ ۱۰:۴۴:۴۶
| |

سورنا ستاری، معاون علمی ریاست جمهوری:

جوانان ما را در مقابل با تحریم مصون نگه می‌دارند

سورنا ستاری، معاون علمی ریاست جمهوری، با درخواست حمایت از مجلس برای توجه به بودجه شرکت‌های دانش بنیان در سال آینده گفت که باید به جوانان اعتماد کنیم چون آنها هستند که ما را در مقابله با تحریم مصون می‌کنند.

جوانان ما را در مقابل با تحریم مصون نگه می‌دارند
کد خبر: 368335
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۹ ۱۰:۴۴:۴۶

اعتمادآنلاین| سورنا ستاری، معاون علمی ریاست جمهوری در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی دستاوردها و مشکلات حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه گفت: ما هر سال نفت را می‌فروشیم و جنس وارد می‌کنیم. کاری که در اقتصاد به آن نفرین منابع گفته می‌شود. بررسی شود که چرا کشورهای دارای منابع زیرزمینی پیشرفت نمی‌کنند. ما باید به نیروی انسانی به عنوان پایه اقتصاد نگاه کنیم که اگر آنها فراموش شوند همین بساط می‌مانند.

معاون علمی ریاست جمهوری با اشاره به قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مصوب مجلس افزود: امروز ما 4700 شرکت دانش بنیان و بیش از 90 هزار میلیارد تومان فروش شرکت‌ها آن هم برای سال گذشته داشتیم که امسال رشد بیشتری خواهیم داشت . بیش از 3000 شغل ایجاد شد.

وی با بیان این که استارت آپ‌ها تامین کننده نیروی‌ انسانی هستند افزود: باید بتوانیم در زمینه بیو تکنولوژی، آی سی تی، نانو و سلول‌های بنیادین هم اقداماتی انجام دهیم که این ها همه در اکوسیستم جدید شدنی است. ما اکوسیستمی داریم که بیش از صد سال بر پایه‌ی فروش نفت بوده است. ساختارهای ما وارداتی است. مردم ما به جوانی که در جیبش پول است اهمیت می‌دهند. بانک‌ها هم همین هستند. باید به ساختارها و فرهنگ تغییر کند . ما 5 سال جنگیدیم که به اینجا رسیدیم. اگر می‌خواهید با تحریم‌ها مقابله کنید باید از شرکت‌های دانش بنیان حمایت شود.

ستاری با بیان این که 98 درصد تولید داروها مربوط به داخل کشور است گفت: باید این موضوع را به سایر بخش‌ها همچون آی سی تی نفت و انرژی وصل دهیم این منوط به حمایت مجلس و دولت است. البته که دولت موارد خوبی برای اقتصاد دانش بنیان دیده. ما از مجلس می خواهیم حمایت کند.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان این که در کشور ما نیروی انسانی توانمندی وجود دارد گفت: صد سال اقتصاد ما بر اساس واردات شکل گرفت باید برای رشد اقتصاد دانش بنیان از بازار این شرکت‌ها صیانت کرد. آنها خط مقدم سربازهای مبارزه هستند و نیاز به حمایت دارد. حمایتی که فقط مالی نیست. اگر می‌خواهیم بچه‌های ما مهاجرت نکنند باید از آنها حمایت کنیم. البته که ما سالی حدود 700 نفر از جوانانمان که در صد دانشگاه برتر دنیا تحصیل می‌کردند را شاهدیم که به کشور بر می‌گردد که می‌توانیم از دانش آنها بخصوص در شرایط فعلی برای مقابله با تحریم استفاده کنیم.

ستاری درباره صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق زیرمجموعه معاونت علمی نیست ما یک عضو این صندوق هستیم. البته که اکنون وضعیت آن نسبت به گذشته خوب شده است . تنها سال گذشته شرکت‌های دانش بنیان بیش از 12 هزار میلیارد تومان وام بانکی گرفته‌اند.

وی با اشاره به عزم رئیس جمهور برای راه اندازی کارخانجات نوآوری در استان ها برای استفاده از جوانان خلاق گفت: اگر آموزش به اقتصاد متصل نشود فایده‌ای برای کشور ندارد. باید جهت گیری دانشگاهیان بر اساس اقتصاد باشد. در حوزه دانش اتفاقات خوبی در کشور رخ داد. ما باید بدانیم که نفت هیچ اهمیتی ندارد بلکه دانش بر نفت مهم است. این باید تبدیل به یک فرهنگ شود. باید از نیروی انسانی فوق‌العاده در کشور به بهترین شکل استفاده کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها