کد خبر: 368377
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۹ ۱۱:۵۹:۲۹
| |

اسفندیار اختیاری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرد:

لزوم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در زمان تحریم

اسفندیار اختیاری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با تاکید بر لزوم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بخصوص در زمان تحریم گفت: اعتقاد دولت به شرکت‌های دانش بنیان بسیار کم است مجلس نیز باید با قوانین مصوب‌ از این شرکت‌ها حمایت کند.

لزوم حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در زمان تحریم
کد خبر: 368377
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۹ ۱۱:۵۹:۲۹

اعتمادآنلاین| اسفندیار اختیاری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در جلسه امروز سه‌شنبه خانه ملت و در جریان بررسی دستاوردها و مشکلات حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه گفت: بیش از دو دهه است که در ایران درباره‌ شرکت‌های دانش بنیان کار شده در ابتدا آنها در پارک‌های علم و فناوری مستقر بودند و تنها ماده قانونی مربوط به فعالیتشان ماده 47 برنامه چهارم توسعه بود. بر اساس آن شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفتند بعد این قانون در سال 82 با قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دائمی شد.

وی در توضیح مشکلات شرکت‌های دانش بنیان گفت: سوال این است که چقدر دولت اعتقاد به شرکت‌های دانش بنیان دارد که این اعتقاد بسیار کم است. در بسیاری از مواقع گردش مالی دولت متعلق به این شرکت‌ها به کمتر از 10 درصد می‌رسد. آیا دستگاهها و وزارت خانه‌ها نمی‌توانند خریدهای خارجی خود را تبدیل به خرید داخلی از این شرکت‌ها کنند. این کار بزرگترین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است بخصوص در شرایط تحریمی که می‌توانیم کالاهای آنها را خریداری کنیم. که بزرگترین حمایت است.

این نماینده مجلس در پیشنهادی گفت: روسای دستگاهها و وزارت خانه ها 30 تا 40 درصد بودجه خود را برای شرکت‌های دانش بنیان بگذارند تا کالاهای آنها را خریداری کنند. این کار سختی نیست. ما برای بچه‌های نخبه و فارغ‌التحصیلان و آینده سازان باید کاری ایجاد کنیم که دولت بلد نیست این اقدام را انجام دهد. حال که کار ایجاد نمی‌کنیم اجازه دهیم خودشان کارآفرینی کنند.

به گفته‌ اختیاری طبق آمارها رتبه‌ ما برای ایجاد یک کار برای یک جوان 100 است، چرا اینقدر سنگ جلوی پای جوانان می‌گذاریم و برای آنها موانع ایجاد می‌کنیم. البته که زحمت‌های بسیاری کشیده شده ولی هنوز ابتدای مسیر هم نیستیم.

وی همچنین گفت: طبق ماده 47 قانون برنامه چهارم شرکت‌های فناوری از پرداخت مالیات معاف بودند اما با دائمی شدن این قانون معافیت‌ها مربوط به همه شرکت‌ها نمی‌شود.

اختیاری در پایان و در جمع بندی اظهار کرد: باید مالکیت فکری و معنوی و صنعتی را نهادینه کنیم. چند سال است که با دولت در مجلس رایزنی شده تا مشکل آنها حل شود. ما باید با قوانینمان از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها