کد خبر: 368388
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۰ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» از حواشی شبکه داخلی اطلاعات:

اینترانت، شبکه داخلی اطلاعات و نگرانی بزرگ از سورپرایز جدید وزیر ارتباطات

تجربه آبان‌ماه نشان داد زیرساخت‌ها هم توان ساپورت چنین پروژه‌ای در ایران را ندارد. موتور جست‌وجوگر ملی بدون گوگل عملاً کارکردی نداشت، کاربران مسیریاب‌های داخلی در ارتباط با این اپلیکیشن‌ها دچار مشکل شدند، تبادل وجه در بانک‌ها با چالش‌های زیادی روبه‌رو شد و حتی سایت و اپلیکیشن شرکت کنترل کیفیت هوا هم در این روزها نتوانست به‌روز شود.

حجم ویدیو: 7.59M | مدت زمان ویدیو: 00:03:03 دانلود ویدیو
کد خبر: 368388
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۰ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ «شبکه ملی اطلاعات یکی از مطالبات مقام معظم رهبری در 14 سال گذشته بوده و ایشان با یک نگاه هوشمندانه زودتر از همه کسانی که بر حوزه فضای مجازی اشراف داشتند که این حوزه مزیت‌ها و چالش‌هایش چیست، تاکید داشتند که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌توانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم.»

این اظهارنظر محمود واعظی، وزیر پیشین ارتباطات، در سال 95 و در مراسم افتتاح فاز دوم شبکه ملی اطلاعات است. جایی که گفته بود مسئولان آینده این وزارتخانه‌ها هم نباید از پیگیری این پروژه غافل شوند.

بعد از حواث آبان‌ماه 98 و قطع سراسری اینترنت در کشور، این پروژه سر و شکل جدیدی به خود گرفت. آن‌قدر که عبارت «اینترانت» یا همان شبکه داخلی اطلاعات بر سر زبان‌ها افتاد و به نگرانی‌ جدی مردم بدل شد.

مردم ایران که پیشتر تجربه فیلترینگ گسترده و به طور ویژه فیلترینگ تلگرام را تجربه کرده بودند، حالا نگران‌اند که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، نه تنها راه دسترسی به سایر نقاط جهان را از دست دهند بلکه آنها که در حوزه کسب‌و‌کار آنلاین فعالیت می‌کنند بیم بیکاری و از دست دادن راه ارتزاق و امرار معاش‌شان را هم دارند.

اظهارنظرات متناقض مسئولان هم در این میان بر شدت نگرانی مردم افزوده است. جایی که برخی مدیران از لزوم راه‌اندازی این پروژه حرف می‌زنند و حتی رئیس دولت می‌گوید شبکه ملی اطلاعات داخلی را آنچنان تقویت می‌کنیم که مردم ما برای نیازمندی خود نیازی به خارج نداشته باشند.

از سوی دیگر محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات همین دولت، می‌گوید چیزی به ‌نام اینترنت ملی وجود خارجی ندارد و قطع شدن اینترنت به کارکردهای شبکه ملی اطلاعات هم ضربه می‌زند.

از سویی، تجربه آبان‌ماه نشان داد زیرساخت‌ها هم توان ساپورت چنین پروژه‌ای در ایران را ندارد. موتور جست‌وجوگر ملی بدون گوگل عملاً کارکردی نداشت، کاربران مسیریاب‌های داخلی در ارتباط با این اپلیکیشن‌ها دچار مشکل شدند، تبادل وجه در بانک‌ها با چالش‌های زیادی روبه‌رو شد و حتی سایت و اپلیکیشن شرکت کنترل کیفیت هوا هم در این روزها نتوانست به‌روز شود.

از طرف دیگر، موضوع فروش وی‌پی‌ان‌های قانونی هم این نگرانی را به وجود آورده که با کلید خوردن اینترانت این خرید‌و‌فروش هم تبدیل به تجارتی کلان شود و در کنار نیاز دوباره‌ی مردم به استفاده از کافی‌نت، ارائه مجوز کافی‌نت‌ها هم تولید رانت و رابطه کند.

در میانه تمامی این نگرانی‌ها، وزیر ارتباطات از یک سورپرایز در روز پنجشنبه خبر داده است. سورپرایزی که پیرو تجربه‌های قبلی، بیش از خوشحالی، تبدیل به اضطرابی جدی برای مردم شده است. مردمی که هر‌ آن تصور می‌کنند قرار است ارتباط‌‌شان با جهان به طور کامل قطع شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها