کد خبر: 368447
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۹ ۱۴:۳۷:۰۲
| |

برخی ثبت‌نام‌کنندگان از حاشیه نام‌نویسی در فرمانداری تهران مطرح کردند:

پدیده‌ای به نام تست سلامت از کاندیداهای مجلس!

 روز آخر ثبت‌نام انتخابات مجلس یازدهم در حالی به پایان رسید که گروهی از ثبت‌نام کنندگان، از اضافه شدن مرحله «گزینش» بعد از اتمام فرایند ثبت‌نام تحت عناوینی چون «تست سلامت» گلایه می‌کنند.

پدیده‌ای به نام تست سلامت از کاندیداهای مجلس!
کد خبر: 368447
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۹ ۱۴:۳۷:۰۲

اعتمادآنلاین| مهلت هفت‌روزه انتخابات مجلس پایان یافت و جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور گزارشی از آنچه در فرمانداری‌ها گذشت، ارائه کرد. اخبار رسمی اطلاعاتی درباره افزایش تعداد ثبت‌نام کنندگان و نهایتاً حضور غیرمنتظره و عجیب برخی چهره‌ها در انتخابات منتشر کرده‌اند؛ اما گویا در این دوره، در فرمانداری‌ها، اتفاقات تازه‌ای نیز در فرایند ثبت‌نام رخ‌داده که از چشم رسانه‌ها پنهان مانده اما برای برخی کاندیداها گلایه برانگیز شده است.

تست سلامت: با خاتمی دیدار کردید؟

به روایت دو تن از ثبت‌نام کنندگان در این دوره از انتخابات مجلس، فرایند ثبت‌نام بسیار طولانی بوده و 5 تا 6 ساعت آنها را معطل کرده است. این ثبت‌نام کنندگان می‌گویند: برخی کارها چند بار انجام می‌شد، مثلاً یک‌بار فرم‌ها دستی پر می‌شد و مجدد تایپ و پرینت و چک می‌شد که این زمان‌بر و قدیمی بود.

اما از نکته‌های جالب دیگر فرایند ثبت‌نام، بخشی تازه بود که این دو نفر، درباره آن توضیح می‌دهند: چند جوان مشابه مسئول گزینش حضور داشتند، این افراد میز مشخصی نداشتند، اما از ثبت‌نام کنندگان درباره عضویت در بسیج، عضویت در تلگرام و واتساپ و پیام‌رسان سروش و ارتباطاتشان با چهره‌های سیاسی یا فعالان رسانه‌ای می‌پرسند. یکی از ثبت‌نام کنندگان می‌گوید: از من درباره ارتباط با سیدمحمد خاتمی و محمدرضا عارف سؤال می‌کردند. دیگری مطرح می‌کند که از من درباره ارتباط با مهدی خزعلی می‌پرسیدند و علت رد صلاحیتم در انتخابات پیشین را جویا شدند.

یکی از ثبت نام کنندگان هم مطرح می‌کند: به ما گفته شد اینها بخشی از تست سلامت است و روند تأیید صلاحیت را هموارتر می‌کند. البته این افراد فرم رسمی نداشتند و بعد از دیدن فرم‌های تکمیل شده ما، سؤالاتی می‌پرسیدند و روی برگه‌های سفید خود یادداشت می‌کردند.

امام: این اقدام در راستای انصراف ثبت‌نام‌کنندگان است

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران که روز شنبه در فرمانداری تهران برای نامزدی در این دوره از انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده است، درباره اینکه آیا تجربه مشابهی داشته است یا نه، می‌گوید: متأسفانه بله. حدود هفت ساعت فرایند ثبت‌نام طول کشید و به نظر می‌رسید برای ثبت‌نام هر فرد حدود دو ساعت و نیم زمان در نظر گرفته بودند. فرایندهایی خارج از قانون نیز در حال انجام بود.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای به‌عنوان ناظر در مراحل مختلف حضور داشتند، تأکید می‌کند: این افراد در نقش مشاور و روان‌شناس اقدام به‌گزینش می‌کردند. درواقع فرایندی را دنبال می‌کردند که به فرایند ثبت‌نام ارتباطی نداشت. بخشی از سؤالات آنها، نه‌تنها به فرایند پس از تأیید صلاحیت‌ها بلکه پس از برگزاری انتخابات، دریافت اعتبارنامه و ورود به مجلس بود. مثلاً می‌پرسیدند قصد عضویت در کدام کمیسیون را دارید؟ چه برنامه‌هایی دارید؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه می‌دهد: حتی درباره شماره عینک من پرسیدند، به نظر من بخشی از آن روانی و بخش دیگر رفتارهای سلیقه‌ای بود. باید مشخص شود مسئولیت ثبت‌نام برعهده کیست؟ طبق قانون مسئولیت ثبت‌نام برعهده دستگاه اجرایی است.

امام با بیان اینکه دستگاه نظارتی در اینجا باید نکات را چک و موارد لازم را یادآوری کند، می‌گوید: انجام گزینش طی ثبت‌نام و بعد از گذراندن مرحله شورای نگهبان، به شکلی بیانگر وجود ناکارآمدی و افزایش هزینه‌ها در انجام این فرایند است. چراکه هیچ جای قانون چنین چیزی تعریف‌نشده است، اما متأسفانه در این دوره شاهد آن بودیم.

وی در همین راستا تأکید می‌کند: به نظر می‌رسد این اقدام در راستای آن است که افراد از ثبت‌نام انصراف دهند و وزیر کشور باید درباره این موضوع پاسخگو باشد. بنده برای نمایندگانی که در این شرایط اقدام به ثبت‌نام کردند، متأسفم! حتی در مجلس هم درباره این موضوع سکوت کردند.

مدیرعامل بنیاد باران در پاسخ به اینکه آیا این فرایند برای نمایندگان نیز صورت می‌گرفت، می‌گوید: قاعدتاً باید چنین باشد.

وی می‌افزاید: به نظر من بهتر است یک سیستم پاسخگوی مردم باشد تا در چنین شرایطی ناکارآمدی سیستم در برابر مردم به نمایش درنیاید.

نمایندگان مستثنی شدند؟!

البته در بررسی‌ها از برخی افراد که در وزارت کشور ثبت نام کرده‌اند، به موردی از پرسشهای شبه گزینش دیده نشده است.

طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم که در فرماندرای تهران ثبت نام کرده بود، درباره این که آیا سؤالات گزینش و موارد تست سلامت از او گرفته‌شده است یا نه، می‌گوید: خیر. چنین سؤالاتی پرسیده نشد.

وی ادامه می‌دهد: ناظران شورای نگهبان در کنار کارمند وزارت کشور حضور داشتند و تنها موارد نقص مدارک را یادآوری کردند تا اصلاح شود.

نماینده تهران درباره اینکه آیا سؤالاتی درباره دیدار با برخی چهره‌های سیاسی یا عضویت در شبکه‌های اجتماعی از او پرسیده شده است، یا نه تصریح می‌کند: ذکر شماره همراه عضویت در شبکه‌های اجتماعی در فرم ثبت‌نام ضروری بود و لزومی به پرسش درباره آن نبود؛ اما سؤالی درباره اینکه با چه کسانی دیدار داشته‌ام، نپرسیدند.

منبع: ایرناپلاس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها