کد خبر: 368465
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۱ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از دلایل افزایش قیمت ارز طی روزهای گذشته:

بازار کشش دلار گران‌تر از 14 هزار تومان را ندارد/ بنزین تاثیر خود را بر بازار ارز گذاشت/ کالاهای وارداتی 183 درصد گران شدند

افزایش 200 درصدی قیمت بنزین در کنار وضعیت نامعلوم بودجه سال 99، ملغمه‌ای در بازار ارز به راه انداخته است. اوضاعی که از نگاه یکی از دست‌اندرکاران بازار ارز، به نوعی واکنش منفی بازار ارز به سیاست‌های اقتصادی دولت است.

بازار کشش دلار گران‌تر از 14 هزار تومان را ندارد/ بنزین تاثیر خود را بر بازار ارز گذاشت/ کالاهای وارداتی 183 درصد گران شدند
کد خبر: 368465
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۱ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ « بازار آزاد ارز دچار نوسانات هیجانی شده است اما به زودی کنترل خواهد شد.» این بخشی از اظهارنظر مصطفی خانزاده یکی از دست‌اندرکاران بازار ارز در واکنش به گرانی افسارگسیخته قیمت ارز طی روزهای گذشته است.

آن‌طور که این صراف به اعتمادآنلاین گفت: «به نظر نمی‌رسد بازار کشش دلار گران‌تر از 14 هزار تومان را داشته باشد.»

این اظهار نظر در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از آگاهان اقتصادی بیم رسیدن قیمت دلار به 20 هزار تومان را دارند. با این اوصاف به نظر می‌رسد تحلیل اوضاع فعلی بازار ارز برای کارشناسان و دست‌اندرکاران آن تا حدی دشوار شده است.

افزایش 200 درصدی قیمت بنزین در کنار وضعیت نامعلوم بودجه سال 99، ملغمه‌ای در بازار ارز به راه انداخته است. اوضاعی که از نگاه خانزاده، به نوعی واکنش منفی بازار ارز به سیاست‌های اقتصادی دولت است.

بازار ارز چند سالی می‌شود که نبض اقتصاد کشور را به دست گرفته. طی یک سال گذشته تاکنون، نرخ دلار در بازار آزاد ارز 164 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

نوسان قیمت انواع ارز در بازار آزاد نه تنها معیشت سرمایه‌گذاران خرد و خانگی را به خطر انداخته که بازار برخی کالاها به خصوص اجناس وارداتی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

شانزدهم شهریورماه سال جاری بود که مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد در بهار سال جاری کالاهای وارداتی، در مقایسه با سال گذشته، 183 درصد گران شد.

حالا به نظر می‌رسد تورم افزایش قیمت بنزین اثر خود را در بخش‌های مختلف گذاشته و رشد قیمت دلار نیز به‌ خاطر افزایش سه‌برابری قیمت بنزین مسیر گرانی را در پیش گرفته است.

همچنین به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران اقتصادی، بازار ارز تابع عرضه و تقاضاست و هر زمان یکی از این متغیرها تغییر کند قیمت ارز نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. هرچند گفته می‌شود افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر دلیل اقتصادی و علمی نداشته و بیشتر ریشه سیاسی دارد.

تاثیرپذیری بازار آزاد ارز از تکانه‌های سیاسی و اقتصادی اتفاق امروز و دیروز نیست، سال‌هاست سایه سیاست بر سر اقتصاد ایران سنگینی می‌کند؛ بازیگران ارزی در بازار ارز شناخته‌شده هستند.

ضمن اینکه بازار ارز از وقایع داخلی و خارجی تاثیر می‌پذیرد، بنابراین زمانی که دولتی‌ها رسماً اعلام می‌کنند «اداره کشور مشکل است و بدون نفت نمی‌توانیم اداره کنیم» به بازار سیگنال منفی داده می‌شود.

این در حالی است که طی سال‌های گذشته اقتصاد بیشترین آسیب را از نوسانات شدید نرخ ارز دیده است. اگرچه دست‌اندرکاران بازار ارز بر این باور هستند که تجربه سال‌های گذشته از جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار پرحاشیه کاسته، اما به نظر می‌رسد نقدینگی سرگردان همچنان به سوی این بازار دلالی روانه خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها