کد خبر: 368504
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۹ ۱۷:۱۶:۰۳
| |

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

بنادر چابهار با طرح یا لایحه، منطقه ویژه اقتصادی شوند

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت:تبدیل بنادر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی باید جزو اولویت‌های کشور باشد تا بتوانیم از طریق مزیت‌هایی که منطقه ویژه اقتصادی ایجاد می‌کند قیمت تمام شده کالا را کاهش دهیم و بتوانیم از وضعیت رقابتی در منطقه در مقابل سایر بنادر خارجی استفاده کنیم.

بنادر چابهار با طرح یا لایحه، منطقه ویژه اقتصادی شوند
کد خبر: 368504
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۹ ۱۷:۱۶:۰۳

اعتمادآنلاین| بهروز آقایی در حاشیه بازدید خبرنگاران از بندر اقیانوسی چابهار با اشاره به ضرورت تبدیل این بندر به منطقه ویژه اقتصادی گفت: با توجه به حساسیت بندر استراتژیک چابهار و تایید نمایندگان مجلس، باید بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار در قالب طرح یا لایحه‌ای، با حفظ حقوق مالیاتی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شوند.

وی افزود: تبدیل بنادر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی باید جزو اولویت‌های کشور باشد تا بتوانیم از طریق مزیت‌هایی که منطقه ویژه اقتصادی ایجاد می‌کند قیمت تمام شده کالا را کاهش دهیم و بتوانیم از وضعیت رقابتی در منطقه در مقابل سایر بنادر خارجی استفاده کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: البته این اقدام باید به نحوی انجام شود که در انتفاع مالیاتی کشور خللی ایجاد نشود.

آقایی با بیان اینکه در ایجاد این مزیت‌ها و اجرای قوانینی در جهت بازرگانان و سرمایه‌گذاران به طول قطع فعالیت‌های تخصصی دریایی و بندری باید از شاخص‌های مهم اقتصادی در نظر گرفته شود، گفت: ورود نهادهای غیرتخصصی می‌تواند به اقتصاد این منطقه لطمه وارد کند.

وی با اشاره به مزیت‌های ایجاد شده حاصل از تبدیل این بندر به منطقه ویژه گفت: در مدل سرمایه‌گذاری مناطق ویژه بندری نوع و مدت قرارداد به صورت اجاره بلندمدت 20 ساله و 15 ساله BOT با میزان اجاره بهای ثابت کمتر خواهد بود و اجاره بهای متغیر نیز شامل تخفیفات 25 درصدی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از شروط تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی کشورمان و وزارت حمل و نقل کشتیرانی هند این بوده که بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شوند تا از این مزیت برای رونق اقتصادی در محور شرق استفاده کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: قابلیت جذب ترافیک دریایی و کالایی، برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی، تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و ترانزیت و ترانشیپ از مهمترین اهداف احداث و توسعه زیرساخت‌های بندری است که تبدیل این بنادر استراتژیک به منطقه ویژه می‌تواند تحقق این اهداف را سرعت ببخشد و بستر مناسبی برای دستیابی به این اهداف ایجاد کند.

آقایی درباره سایر مزیت‌های مناطق ویژه اقتصادی برای بنادر از جمله بندر مهم چابهار اظهار داشت: ورود کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی، افزایش اشتغال، صادرات مجدد و معافیت در ارزش افزوده از جمله این امتیازها محسوب می‌شود که البته مناطق ویژه اقتصادی هم از عمده امتیازات مناطق آزاد تجاری برخوردار هستند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها