«اعتمادآنلاین» از پرونده قتل «میترا استاد» گزارش می‌دهد:

نگاهی به آخرین وضعیت پرونده نجفی؛ حکم 6 سال زندان واقعی است؟

صبح امروز روزنامه «خبرجنوب» چاپ شیراز تیتری منتشر کرد که از صدور حکم 6 سال زندان برای محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران، خبر می‌داد.

نگاهی به آخرین وضعیت پرونده نجفی؛ حکم 6 سال زندان واقعی است؟
کد خبر: 368650
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۰ ۱۱:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ خبر آزادی شهردار اسبق پایتخت در حالی بعدازظهر چهارشنبه، هفتم شهریورماه، منتشر شد که حدود 2 هفته پیش از آن، خانواده استاد از قصاص او گذشتند. تصمیمی که بر آن مصر بودند و قرار نبود تغییرش دهند، اما با گذشت زمان نظرشان را تغییر دادند تا حکم قصاصی که در شعبه 9 دادگاه کیفری تهران از سوی قاضی کشکولی برای قتل عمد میترا استاد صادر شده بود، تغییر کند.

به رغم اینکه همان روزها گفته شده بود این آزادی موقتی است و هنوز پرونده مختومه اعلام نشده، اما واکنش‌های بسیاری نسبت به این اتفاق از سوی مردم و حتی صاحب‌نظران حقوقی نشان داده شد.

همان روز، حمیدرضا گودرزی یکی از وکلای نجفی اعلام کرد این آزادی موقتی است. او با اشاره به این موضوع گفت: «ما به حکم صادرشده اعتراض کردیم، به اعتقاد ما قتل شبه‌عمد بوده، پرونده برای بررسی به دیوان عالی رفته و تا جواب نهایی باید صبر کنیم. البته اگر دیوان قتل را عمد تشخیص دهد، پرونده در شعبه دیگری بررسی و آقای نجفی از جنبه عمومی جرم محاکمه می‌شود. تا آن زمان ایشان با قرار وثیقه آزاد هستند.»

حالا که دوباره پرونده باز شده است، روزنامه شرق با این تیتر که «حکم محمدعلی نجفی صادر شد» تمامی نگاه‌ها را دوباره به سمت پرونده قتل میترا استاد برد.

قاضی کشکولی: از بیان جزئیات حکم نجفی معذورم

در همین راستا قاضی کشکولی به خاطر اهمیت موضوع در اذهان عمومی درباره آخرین وضعیت پرونده شهردار اسبق تهران توضیحاتی داد.


به گزارش اعتمادآنلاین ، محمدی کشکولی قاضی شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران درباره شایعه صدور حکم 6 سال حبس برای نجفی شهردار اسبق تهران اظهار کرد: «حکم هنوز در دادگاه ثبت و به وکلا ابلاغ نشده است. از بیان جزئیات حکم معذورم و باید سخنگوی قوه قضاییه کار اطلاع‌رسانی را انجام دهد.»


قاضی شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران افزود: «به احتمال زیاد حکم امروز ابلاغ می‌شود.»

وکیل نجفی: هنوز حکم به ما ابلاغ نشده است

از طرف دیگر گودرزی، وکیل‌مدافع شهردار اسبق تهران، گفت: «حکم محمدعلی نجفی صادر شده است ولی هنوز به ما ابلاغ نکرده‌اند.»

گودرزی افزود: «در سامانه ثنا دیدم دادگاه قتل عمد را احراز کرده و در این خصوص حکم موکلم صادر شده است.»

او ضمن بی‌اطلاعی از میزان محکومیت حبس موکلش گفت: «باید حکم ابلاغ شود.»

بر اساس این گزارش، میترا استاد- همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران- صبح روز سه‌شنبه 7 خرداد ماه با شلیک گلوله به قتل رسید و عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

سه جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد در دور اول در شعبه 9 دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.

قتل عمد محرز شده است؟

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هشتم مردادماه 98 از صدور رأی پرونده قتل میترا استاد خبر داد و گفت: «در کیفرخواست، سه عنوان اتهامی برای متهم عنوان شده: قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز. دادگاه در 2 موضوع متهم را مجرم تشخیص داده؛ «قتل عمد» را محرز دانسته و با توجه به تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص چون حق‌الناس است حکم به قصاص صادر کرده. دادگاه در مورد «ایراد صدمه غیرموثر در قتل» رای برائت صادر کرده چون دادگاه برخلاف دادسرا به این نتیجه رسید که صدمات وارده به مقتول «یک صدمه» بوده، 2 تیر به او اصابت نکرده بلکه یک تیر ابتدائاً به کف دست اصابت کرده، از دست عبور کرده و در قفسه سینه مقتوله جای گرفته است. به موجب قانون هرگاه ضربه، ضربه واحدی باشد هر چند جراحات متعدد باشد یک حکم صادر می‌شود و چون با اقدام واحد این عمل انجام شده، همان حکم اشد که «قصاص» است مورد حکم دادگاه قرار گرفته است. محمدعلی نجفی از اتهام دیگر تبرئه شده و در مورد «نگهداری سلاح غیرمجاز» هم دادگاه ایشان را به 2 سال حبس محکوم کرده است.

پس از اعلام رأی، گودرزی وکیل‌مدافع نجفی گفت به رأی صادره مبنی بر قصاص و حبس موکلش اعتراض خواهد کرد.

23 مردادماه برادر میترا استاد نیز با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از قصاص نجفی خبر داد.

چند روز بعد، محمدعلی نجفی که در بازداشت بود با تودیع وثیقه از اوین آزاد شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران: جنبه عمومی جرم باقی مانده است

محمدجواد حشمتی رئیس کل دادگستری استان تهران هشتم شهریورماه با اعلام اینکه محمدعلی نجفی به زندان بازگشت، گفت: «برابر ضوابط و مقررات قانونی، هرچند با گذشت اولیای دم قصاص منتفی می‌شود ولی در مورد جنبه عمومی جرم قتل توسط دادگاه، حکم مقتضی صادر خواهد شد.»

30 شهریورماه اعلام شد حکم شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران در پرونده محمدعلی نجفی با اتهام قتل میترا استاد که برای تجدیدنظرخواهی به دیوان عالی کشور ارسال شده بود از سوی این مرجع قضایی، نقض و برای رفع نقص تحقیقات و تکمیل آن به شعبه بدوی رسیدگی‌کننده به پرونده- شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران- اعاده شد. سپس در آنجا با حضور کارشناسان اسلحه و پزشکی قانونی و خود نجفی صحنه جرم مجدداً بررسی شد.

قاضی محمدی کشکولی رئیس شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران 12 آبان‌ماه درباره آخرین وضعیت پرونده نجفی گفته بود: «نظریه کارشناسی به وکلای طرفین پرونده ابلاغ شد و وکلا هفت روز فرصت دارند تا نظر کتبی خود را به ما اعلام کنند. اگر وکلا به نظریه کارشناسی اعتراضی داشتند باید هیات قضایی بررسی کند که آیا این اعتراضات قابل اجابت است یا نیست. بعد از طی این مراحل وقت دادرسی دوباره تعیین و به پرونده رسیدگی می‌شود و دادگاه علنی خواهد بود.»

گودرزی 18 آبان‌ماه از رسیدگی دوباره به پرونده موکلش در 6 آذرماه خبر داده بود.

نهایتاً 2 جلسه دادگاه در رسیدگی دوباره طی روزهای 6 و 9 آذرماه سال جاری در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها