کد خبر: 368692
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۱ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از حاشیه‌های اخیر فوتبال ایران گزارش می‌دهد:

بحران در فوتبال ایران/ ورشکستگی اقتصادی یا ورشکستگی مدیریتی؟

در رده باشگاهی پرطرفدارترین تیم‌های لیگ درگیر شکایت بازیکنان و مربیان خارجی خود به فیفا هستند. مارک ویلموتس، مربی بلژیکی سابق تیم ملی، هم قرارداد خود را فسخ کرده و حالا آینده صعود به جام‌جهانی از همیشه مبهم‌تر است. اما نقطه آغاز بحران کجا بود؟

بحران در فوتبال ایران/ ورشکستگی اقتصادی یا ورشکستگی مدیریتی؟
کد خبر: 368692
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۱ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ در سال‌های اخیر وضعیت بد اقتصادی کشور و سوءمدیریت آسیب‌های جبران‌ناپذیری به فوتبال ایران زده است. بدهی‌ تیم‌های لیگ برتر، عدم امکان انتقال ارز به حساب مربیان و بازیکنان خارجی و وعده‌های پوچ مدیران در وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران را چه در رده باشگاهی و چه در رده ملی به بحران رسانده است. در رده باشگاهی پرطرفدارترین تیم‌های لیگ درگیر شکایت بازیکنان و مربیان خارجی خود به فیفا هستند. سرمربی استقلال به دلیل مسائل مالی این تیم را ترک کرده و پرسپولیس 120 هزار دلار از مطالبات سرمربی تیمش را هنوز پرداخت نکرده است. مارک ویلموتس، مربی بلژیکی سابق تیم ملی، هم قرارداد خود را فسخ کرده و حالا آینده صعود به جام‌جهانی از همیشه مبهم‌تر است. اما نقطه آغاز بحران کجا بود؟

پرده اول

برانکو ایوانکوویچ/ پرسپولیس

در تابستان 98 برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم پرسپولیس پس از کسب سومین قهرمانی لیگ برتر ایران را ترک کرد. او معمار دوران طلایی سرخ‌پوشان بود. برانکو با سه قهرمانی لیگ برتر، قهرمانی در جام حذفی و فینال لیگ قهرمانان آسیا محبوبیت زیادی در بین هواداران داشت و همین محبوبیت باعث شد شایعات روزهای ابتدایی پس از رفتن برانکو برای هواداران پرسپولیس باورپذیر نباشد. مشکل برانکو با پرسپولیس پرداخت نشدن مطالبات بود. برانکو پس از ترک پرسپولیس در مصاحبه‌ای گفت: «بیش از 60 درصد از قراردادم را طلبکارم. همکارانم چند ماه از حقوق‌شان را طلبکارند و بدون اینکه دستمزدشان را بگیرند ایران را ترک کردند. متاسفانه مجبورم از پرسپولیس به فیفا شکایت کنم.»

پرده دوم

مارک ویلموتس/ تیم ملی

کارلوس کی‌روش با همه محبوبیتش پس از حذف از جام‌ملت‌های آسیا در فضایی دوقطبی و ملتهب تیم ملی فوتبال ایران را ترک کرد. فدراسیون فوتبال برای جانشینی کی‌روش بزرگ‌ترین مربیان جهان را معرفی می‌کرد، اما در نهایت مارک ویلموتس بلژیکی به عنوان سرمربی انتخاب شد. ویلموتس بر طبق شایعات قراردادی سه میلیون یورویی با فدراسیون فوتبال ایران بسته بود. تیم ملی فوتبال ایران با مربیگری ویلموتس در باز‌ی‌های مقدماتی جام جهانی در مقابل عراق و بحرین شکست خورد تا در جدول این رقابت‌ها جایگاه متزلزلی پیدا کند. با همه اینها کسی تصور نمی‌کرد شایعه برکناری ویلموتس پس از مدت کوتاهی همکاری با فدراسیون فوتبال ایران، جدی شود.

اما مشکل اصلی سرمربی بلژیکی نه نتایج ضعیف که پرداخت نشدن مطالباتش بود. ویلموتس قبل از بازی با عراق به دلیل آنچه پرداخت نشدن مبلغ قراردادش عنوان کرد درخواست فسخ قرارداد را داد و به نظر می‌رسید تمایل چندانی به ادامه همکاری با فدراسیون ندارد. شکست در مقابل بحرین و عراق هم اوضاع را وخیم‌تر کرد. سرمربی بلژیکی تیم ملی فوتبال ایران پس از باخت مقابل عراق با نتیجه‌ی 2 بر یک، به تهران بازنگشت تا با مسئولان فدراسیون فوتبال شکاف عمیقی در نحوه ادامه همکاری پیدا کند.

در نهایت مذاکرات فدراسیون و ویلموتس به نتیجه نرسید و قرارداد این مربی پس از هفت ماه فسخ شد.

وحید هاشمیان دستیار سرمربی تیم ملی پس از رفتن ویلموتس در مصاحبه‌ای گفت: «به نظر من حتی اگر در دیدار با عراق پیروز می‌شدیم، حواشی‌ای که برای ویلموتس به دلیل قراردادش پس از این بازی به وجود آمده بود باز هم پیش می‌آمد. تا جایی که من به عنوان یکی از اعضای کادر فنی مطلع هستم، ایران یک بودجه‌ای در فیفا داشت و روی آن برای پرداخت حقوق ویلموتس حساب کرده بود، اما با توجه به تورم‌ها، فراهم کردن این پول سخت شد.»

پرده آخر

آندره‌آ استراماچونی/ استقلال

استقلال پس از سال‌ها موفق شده بود با حضور مربی ایتالیایی و خوش‌فکر خود به صدر جدول راه پیدا کند. نمایش خوب این تیم در زمین و ثبات نسبی کادر فنی و باشگاه، امید را به دل هواداران این باشگاه بازگردانده بود، اما در حالی که استقلالی‌ها رویای قهرمانی را در سر می‌پروراندند ناگهان خبر آمد که آندره‌آ استراماچونی ایران را ترک کرده است.

رسانه‌های غربی دلیل فسخ یک‌طرفه قرارداد توسط استراماچونی را این‌گونه عنوان کردند: «رقم قرارداد استراماچونی حدود یک میلیون و 600 هزار یورو است و برای پرداخت این پول مسئولان باشگاه استقلال با مشکل انتقال آن مواجه شده‌اند و هیچ صرافی‌ای نیست که بتواند پول این سرمربی را یکجا به او پرداخت کند. همین اتفاق هم باعث شده مسئولان باشگاه به کشور‌های اطراف ایران بروند تا شاید با کمک یک واسطه پول استراماچونی پرداخت شود و در نهایت نحوه پرداخت پول توسط مسئولان باشگاه برای استراماچونی مشکل حقوقی به وجود آورد.»

استقلال پس از جدایی ناگهانی استراماچونی در بازی با پیکان بدون سرمربی به میدان رفت و به نتیجه تساوی دست پیدا کرد.

در ادامه بحران در این تیم مدیرعامل باشگاه امیرحسین فتحی استعفا داد و اسماعیل خلیل‌زاده جانشین او شد. استراماچونی پس از ترک استقلال در مصاحبه با «رادیو 105» ایتالیا در مورد آینده‌اش گفت: «تا 48 ساعت آینده همه چیز پس از مذاکرات وکلایم (با نمایندگان باشگاه استقلال) مشخص خواهد شد. با این شرایط آینده استراماچونی و استقلال همچنان در هاله‌ای از ابهام است.»

به نظر می‌رسد بحرانی که حالا تمام فوتبال ایران را در بر گرفته نه تنها به علت مشکلات شدید اقتصادی کشور بلکه به خاطر سوءمدیریت است. مدیران ورزش ایران نمونه بارزی از ناآگاهی سازمان‌یافته هستند و به نظر می‌رسد هیچ اراده‌ای هم برای تغییر آنها یا روند جاری وجود ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها