گزارش «اعتمادآنلاین» از  نشست تخصصی «تغییرات اقلیمی و صلح»:

صلح، بدون حفاظت از محیط‌زیست محقق نمی‌شود/ تغییرات اقلیمی، ابَرچالش آینده جهان است

نشست تخصصی «تغییرات اقلیمی و صلح» توسط کمیته محیط زیست و صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران و با همکاری کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی و مرکز صلح و محیط زیست، در تاریخ 19 آذر 1398 در تالار سلام کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی برگزار شد.

صلح، بدون حفاظت از محیط‌زیست محقق نمی‌شود/ تغییرات اقلیمی، ابَرچالش آینده جهان است
کد خبر: 368801
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۱ ۱۶:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نشست تخصصی «تغییرات اقلیمی و صلح» توسط کمیته محیط زیست و صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران و با همکاری کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی و مرکز صلح و محیط زیست، در تاریخ 19 آذر 1398 در تالار سلام کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی برگزار شد.

در این نشست که با استقبال پژوهشگران، متخصصان و علاقمندان مواجه شد، هومان لیاقتی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان مدیر نشست، مجید مخدوم، استاد دانشگاه تهران و عضو وابسته فرهنگستان علوم ایران و مهدی زارع، استاد زلزله‌شناسی مهندسی و عضو وابسته فرهنگستان علوم به عنوان سخنرانان حضور داشتند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، در ابتدای نشست، لیاقتی، ضمن خیر مقدم به علاقه‌مندان و حاضران در نشست از اعضای هیات‌مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران و اعضای کمیته صلح و محیط زیست، مدیریت کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی، مرکز صلح و محیط زیست و خانم منا کربلایی امینی به عنوان دبیر برگزاری نشست قدردانی کرده و در ادامه ضمن اشاره به اهمیت حیاتی موضوع تغییرات اقلیمی در کشور ایران بر این نکته تاکید کرد که بدون صلح، حفاظت از محیط زیست معنا نداشته و بدون حفاظت صحیح از محیط زیست، صلح پایدار تحقق‌یافتنی نیست.

او تغییرات اقلیمی را به بمبی ساعتی تشبیه کرد که اثرات سوء آن تمامی سطوح جامعه را در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و... تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در ادامه مجید مخدوم، استاد دانشگاه تهران، ارتباط میان تامین غذا و اثرات آن بر صلح منطقه‌ای و جهانی را با توجه به پدیده تغییرات اقلیمی تشریح کرد. او تاکید کرد که تغییرات اقلیمی، مساله‌ای محیط زیستی است که باید آن را به عنوان مهم‌ترین تهدید پیش روی توسعه پایدار قلمداد کرد. تهدیدی که منابع طبیعی، محیط زیست، سلامت انسان، امنیت غذایی و اقتصاد را در معرض آسیب‌‌های جدی قرار داده است.

مخدوم با تاکید بر این نکته که تغییرات اقلیمی از مهم‌ترین چالش های قرن جاری است، وقوع فجایع زیست محیطی مانند سیل، بالا رفتن دما، سرماهای بی‌موقع، تکرار بیشتر خشکسالی‌ها، بالا آمدن سطح دریاها، طغیان آفات و بیماری‌های گیاهی، کاهش ضخامت لایه ازن و ذوب شدن یخ‌های دائمی را از تبعات سوء تغییرات اقلیمی دانست که به شدت امنیت غذایی و به تبع آن، صلح را تهدید می‌کنند.

مهدی زارع به عنوان سخنران دوم این نشست، ارتباط میان تغییرات اقلیمی و زوال تمدن‌ها و سلسله‌ها را در ایران بررسی کرد. او با اشاره به تحقیقات دانشمندان بیان کرد که علت فروپاشی بسیاری از تمدن‌های کهن مانند تمدن مایاها، تمدن سومر، تمدن عیلام و آکد، بهره‌برداری و مصرف بیش از حد منابع و توأم با تبعات تغییرات اقلیمی بوده است. در ایران نیز سقوط امپراطوری هخامنشی، پادشاهی ساسانی و حکومت صفویان با دوره‌های شاخص خشکسالی همراه بوده است.

او مهم‌ترین نتایج تغییرات اقلیمی در ایران معاصر را خشکسالی، از بین رفتن دریاچه‌های داخلی و کمبود آب برشمرد. زارع بر این نکته تاکید کرد که سیاست‌مداران عوام‌گرا در سرتاسر جهان، این پدیده مهم و جدی را نادیده گرفته‌اند و این غفلت می‌تواند تبعات زیست‌محیطی جدی تغییرات اقلیمی را به چالشی مهم برای آینده بشریت تبدیل کند.

در قسمت پایانی این نشست پرسش و پاسخ و اعلام نظر توسط حاضران صورت گرفت و نکات قابل توجهی مطرح شد و با اعطای تقدیرنامه از سخنرانان نشست تقدیر شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها