یک هفته با کتاب

جنجال اهدای جایزه نوبل و حاشیه‌هایش/ کشف یک مرکز دیگر قاچاق کتاب

اخبار مربوط به اهدای جایزه نوبل و حاشیه‌های ایجاد شده درباره برگزیده این‌دوره آن، در کنار کشف یک چاپخانه و صحافی قاچاق کتاب در کشور از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته بودند.

جنجال اهدای جایزه نوبل و حاشیه‌هایش/ کشف یک مرکز دیگر قاچاق کتاب
کد خبر: 369096
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۲ ۰۹:۲۹:۴۶

اعتمادآنلاین| گزارش اخبار برگزیده حوزه کتاب و نشر در سومین هفته آذر، دربردارنده 14 خبر است و 11 خبر از گزارش «یک‌هفته با کتاب» هفته گذشته کمتر دارد.

ویژگی مهم گزارش این‌هفته تعدد خبرهای مربوط به جایزه نوبل ادبی است که توجه اهالی کتاب را به خود جلب کرده بود.

به‌این‌ترتیب 4 خبر از رویدادهای بین‌المللی گزارش مربوط به اهدای جایزه نوبل و غوغای مربوط به پیتر هاندکه به‌عنوان برنده جدید آن است.

بین رویدادهای داخلی هم این‌هفته، خبر مهم انتخاب شعار نمایشگاه کتاب تهران را داشتیم که هفته گذشته، هم خبر مشخص‌شدن مهمان ویژه این‌رویداد را در گزارش مرور کردیم.

معرفی نامزدها و اعلام زمان اختتامیه جشنواره نقد کتاب، رونمایی از برخی اسناد مربوط به رهبر انقلاب، کشف یک چاپخانه دیگر قاچاق کتاب و انتشار جدول جدید جزئیات واردات کتاب از جمله خبرهای داخلی مهم کتاب و نشر در این‌هفته بودند.

فراخوان عمومی نهاد کتابخانه‌ها برای بازسازی کتابخانه شهریار، اختتامیه جشنواره کتاب رشد و رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی زندگی حمید حسام هم از دیگر خبرهای مهم رویدادهای داخلی این‌هفته کتاب بودند.

اما بخش بین‌المللی گزارش دربردارنده 6 خبر است که 4 خبر آن همان‌طور که گفتیم، درباره جایزه نوبل و حاشیه‌های آن است.

اما دو خبر دیگر مربوط به حوزه ادبیات کودک هستند و یکی افتتاح نمایشگاه کتاب کودک در دمشق و دیگری برگزاری نشست بررسی ادبیات کودک ایران در شهر استانبول است.

در ادامه مشروح گزارش یک‌هفته با کتاب را در سومین هفته آذرماه 98 می‌خوانیم:

انتخاب شعار نمایشگاه کتاب

شورای سیاست‌گذاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شعار این دوره از نمایشگاه را انتخاب و این‌هفته اعلام کرد.

به‌موجب این‌خبر که روز شنبه این‌هفته منتشر شد، اعضای شورای سیاست‌گذاری سی و سومین نمایشگاه بین‎‌المللی کتاب تهران «کتاب یعنی زندگی» را به عنوان شعار این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب کردند.

معرفی نامزدها و اعلام زمان برگزاری اختتامیه جشنواره نقد کتاب

طبق اخباری که دبیرخانه شانزدهمین جشنواره نقد کتاب، طی هفته گذشته و این‌هفته منتشر کرد، نامزدهای نهایی گروه‌های «علوم تربیتی و روان شناسی»، «کلیات اسلام»، «قرآن و حدیث»، «فقه و حقوق»، «علوم اجتماعی»، «علوم سیاسی»، «ارتباطات»، «اقتصاد»، «زبان‌وزبان‌شناسی»، «علوم و فنون» و «هنر» این‌جشنواره معرفی شدند و زمان برگزاری اختتامیه این‌رویداد در هفته آینده نیز اعلام شد.

به‌این‌ترتیب اختتامیه این‌جشنواره هم روز یکشنبه 24 آذر برگزار می‌شود.

رونمایی اسناد مربوط به رهبر انقلاب در کتابخانه ملی

آیین گشایش هفتمین نمایشگاه استانی موزه کتاب و میراث مستند ایران با عنوان «خراسان سرزمین خورشید» روز دوشنبه این‌هفته در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد و در آن از برخی اسناد تاریخی درباره رهبر معظم انقلاب، رونمایی به عمل آمد.

کشف یک‌ چاپخانه وصحافی دیگر فعال در قاچاق کتاب

کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران روز شنبه این‌هفته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد روز یکشنبه 10 آذر موفق به کشف یک‌ باب چاپخانه و صحافی کتاب قاچاق شده است.

حجم کتابهای این چاپخانه و صحافی که با حکم قضایی ضبط، صورتجلسه و به انبار ویژه کتب قاچاق منتقل شد.

انتشار جدول جدید واردات کاغذ

جدیدترین جدول تقاضا واردات کاغذ هم این‌هفته توسط کارگروه ساماندهی کاغذ وزارت ارشاد منتشر شد که براساس اطلاعات مندرج در آن، تا 16 آذر، 151 پرونده برای واردات کاغذ مطبوعات و نشر در این کارگروه تشکیل شده است.

که از این تعداد 23 پرونده برای کاغذ بالکی، 46 پرونده برای کاغذ تحریر، دو پرونده برای کاغذ چاپ و تحریر رول، 79 پرونده برای کاغذ مطبوعات و یک پرونده برای LWC است.

فراخوان نهاد کتابخانه‌ها برای بازسازی کتابخانه شهریار

طبق خبری که یکشنبه این‌هفته منتشر شد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با انتشار یک فراخوان، از عموم مردم برای مشارکت در بازسازی کتابخانه عمومی تفکر شهریار، دعوت کرد. این‌کتابخانه در جریان اغتشاشات و شلوغی‌های اعتراض به گرانی بنزین، توسط آشوبگران به آتش کشیده شد.

برگزاری اختامیه جشنواره کتاب رشد

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان هفدهمین جشنواره کتاب رشد عصر سه‌شنبه 19 آذر در مدرسه دارالفنون برگزار شد.

برگزاری مراسم رونمایی کتاب زندگی حمید حسام

مراسم رونمایی از کتاب «در جستجوی مهتاب» نوشته حسین قرایی با محوریت تاریخ شفاهی زندگی و نویسندگی حمید حسام عصر شنبه این‌هفته در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

برگزاری نشست «ادبیات کودک ایران» در استانبول

نشست «ادبیات کودک ایران» روز دوشنبه این‌هفته با حضور و سخنرانی طاهره ایبد، نویسنده ایرانی ادبیات کودک، جمعی از استادان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی، علی گوزل‌یوز، رییس گروه زبان‌های شرقی و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول، داوود اسپرهم، استاد اعزامی وزارت علوم به کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول و کوروش مقتدری، وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول در محل مرکز شرقشناسی دانشگاه استانبول برگزار شد.

افتتاح دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک در دمشق

دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک در دمشق، این‌هفته با حضور محمد الاحمد، وزیر فرهنگ سوریه، عماد العزب، وزیر آموزش و پرورش، ترکابادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه، حسینی‌درقه، وابسته فرهنگی و بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی و ادبی و جمعی از دانش آموزان سوری در کتابخانه ملی اسد دمشق افتتاح شد.

در این نمایشگاه، 21 ناشر خارجی و داخلی با بیش از 9 هزار عنوان کتاب با موضوعات مختلف آموزشی، تربیتی و مهارتی از جمله انتشارات دارالرضوان، دارالمنار، دارالحافظ، دارالقمر، دارالنخبه و دارالحدائق لبنان، منشورات خود را عرضه کردند. ایران نیز یکی از مشارکت‌کنندگان در این رویداد است.

برگزاری کنفرانس خبری پیتر هاندکه

پیتر هاندکه برنده جایزه نوبل ادبیات در یک کنفرانس مطبوعاتی که جمعه 15 آذر برگزار شد و خبرش روز شنبه این‌هفته منتشر شد، شرکت کرد و به سوالاتی که در مورد حمایت از رژیم نسل کشی اسلوبودان میلوشویچ مطرح شد پاسخ نداد.

هاندکه که ماه اکتبر به عنوان برنده نوبل امسال معرفی شد به دلیل موضع‌گیری‌هایش در مورد جنگ‌های یوگسلاوی در دهه 1990 با انتقاد وسیع نویسندگان و سیاستمداران روبه رو شده است.

طوماری که تاکنون حدود 60 هزار نفر آن را امضا کرده‌اند از کمیته نوبل خواسته است تا این جایزه را از کسی که از قصاب بالکان حمایت کرده، پس بگیرد. هاندکه سال 2006 در مراسم خاکسپاری میلوشویچ شرکت کرده و از او به عنوان «مردی بیشتر تراژیک» یاد کرده بود.

واکنش‌های منفی ترکیه و کوزوو درباره نوبل هاندکه

روز شنبه این‌هفته بود که وزیر دفاع ترکیه با انتشار پستی در حساب توئیتر خود، اهدای جایزه نوبل ادبیات به پیتر هاندکه نویسنده حامی نسل کشی در بوسنی را سرزنش کرد.

دیگر رویداد مهمی که روز شنبه درباره اعطای نوبل به هاندکه رخ داد، تحریم مراسم اعطای جایزه توسط دولت کوزوو بود.

به‌این‌ترتیب بهجت پاکولی وزیر امور خارجه کوزوو اعلام کرد کشور او هیچ فرستاده‌ای برای حضور در مراسم اهدای

جایزه ادبی نوبل در مراسمی که سه شنبه در استکهلم برگزار شد، نخواهد داشت.

دولت ترکیه و کوزوو پس از کنفرانس مطبوعاتی هاندکه این موضع را اتخاذ کردند.

برگزاری کنفرانس خبری اولگا توکارچوک

کنفرانس خبری اولگا توکارچوک نویسنده برنده نوبل ادبیات سال 2018 هم یک‌روز پیش از نشست مربوط به هاندکه در استکهلم برگزار شد که خبرش دوشنبه این‌هفته منتشر شد و شرایطی کاملا عکس نشست هاندکه داشت چون این‌نویسنده علی‌رغم جنجال‌هایی که هاندکه در نشستش داشت، با اقبال حاضران روبرو شد.

در جریان این‌کنفرانس مطبوعاتی سوال‌های بسیاری درباره کتاب‌های توکارچوک و موقعیت سیاسی لهستان مطرح شد.

اعطای جایزه نوبل به برگزیدگان امسال و پارسال

بعد از ظهر روز سه‌شنبه این‌هفته پیتر هاندکه و اولگا توکارچوک با حضور در آکادمی نوبل جوایز خود را دریافت کردند.

مراسم اهدای جایزه مذکور به این‌دو در حالی برگزار شد که تعداد زیادی از مردم معترض در بیرون محل برگزاری آن تجمع کرده بودند.

شمار کشورهای بایکوت کننده مراسم هم تا زمان برگزاری به 7 کشور رسید و ترکیه، بوسنی، آلبانی، کوزوو، کرواسی، مقدونیه شمالی و افغانستان این مراسم را برای حمایت هاندکه از اسلوبودان میلوشویچ برای نسل کشی مسلمانان تحریم کردند.

چهره‌های خبری از کریستین امان‌پور تا جرمی بوون نیز از جمله افرادی بودند که این مراسم را تحریم کردند و به معترضان پیوستند تا از ماجراهایی که از درگیری‌ها در یوگسلاوی سابق دیده بودند با دیگران بگویند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها