۴۲ روز پس از تاکید رئیس قوه قضاییه:

مدیرعامل جدید کارخانه ماشین‌سازی تبریز تعیین شد

42 روز پس از تاکید رئیس قوه قضاییه بر لزوم تسریع در معرفی هیات مدیره کارخانه ماشین سازی تبریز، مدیرعامل این کارخانه تعیین شد.

مدیرعامل جدید کارخانه ماشین‌سازی تبریز تعیین شد
کد خبر: 369111
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۲ ۰۹:۵۲:۵۲

اعتمادآنلاین| سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه نهم آبان ماه سال جاری در بدو ورود به استان آذربایجان شرقی طی بازدیدی از پیش اعلام نشده در کارخانه ماشین سازی تبریز حاضر شد و از نزدیک در جریان آخرین روند تولید در این مجموعه صنعتی قرار گرفت.

در جریان بازدید رئیس قوه قضاییه از کارخانه ماشین سازی تبریز، محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی و سرپرست کارخانه اعلام کردند که صندوق بازنشستگی فولاد که اکنون صاحب اصلی کارخانه است 4 ماه است هنوز مدیرعامل و هیات مدیره این کارخانه را معرفی نکرده است و جلسات هیات مدیره هم به همین دلیل برگزار نمی‌شود که رئیس قوه قضاییه این اقدام را نادرست دانست و گفت: معرفی هیات مدیره یک مجموعه تولیدی که لحظه به لحظه کار می‌کند، نباید چهار ماه عقب بیفتد.

اکنون چهل و دو روز پس از سفر رئیس قوه قضاییه به استان آذربایجان شرقی و تاکید وی بر لزوم تسریع در معرفی هیات مدیره، موسی خلیل اللهی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی از تعیین مدیرعامل این کارخانه خبر داد.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به این استان و تاکید آیت الله رییسی در خصوص لزوم تسریع در تعیین هیئت مدیره کارخانه ماشین سازی تبریز از تعیین مدیرعامل کارخانه ماشین سازی تبریز خبر داد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در تشریح این خبر گفت: درجریان بازدید رئیس قوه قضاییه از کارخانه ماشین سازی تبریز یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که مطرح شد نبود هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت بود که رئیس قوه قضائیه بر لزوم تسریع در تعیین هیات مدیره برای حل مشکلات حادث شده در این شرکت تاکید کردند.

وی ادامه داد: با توجه به دستورات و تاکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر حل و فصل مشکلات شرکت مذکور موضوع در دستور کار دادگستری استان قرار گرفت و با پیگیری‌های انجام شده و برگزاری سه جلسه، در نهایت در تاریخ 98/9/20 مدیرعامل کارخانه ماشین سازی تبریز تعیین شد.

خلیل اللهی خاطرنشان کرد: این جلسه با حضور رئیس هیئت مدیره و سرپرست صندوق بازنشستگی فولاد کشور تشکیل شد و پیگیری‌ها به صورت مستمر تا حل مشکلات شرکت همچنان ادامه خواهد داشت.

بنابراین گزارش، گروه ماشین سازی تبریز یکی از بزرگترین کارخانه‌های شهر تبریز و اولین تولید کننده ماشین افزار در کشور است.

شرکت ماشین سازی تبریز با بیش از 50 سال سابقه تولید انواع ماشین‌های ابزار و ارائه مستمر خدمات پس از فروش در سطح کشور جزو کارخانجات قدیمی ایران محسوب می‌شود؛ اما این شرکت با سابقه طی سال‌های اخیر با مشکلات متعددی مواجه بوده است.

این شرکت بر اساس اصل 44 قانون اساسی چندبار توسط سازمان خصوصی واگذار و به دلیل عدم بررسی اهلیت خریدار توسط سازمان خصوصی سازی، پس از واگذاری با مشکلاتی مواجه شد.

در آخرین مرحله در سال 97 سازمان خصوصی سازی بدون نگاه به جوانب موضوع، این کارخانه را به فردی که بعدها مشخص شد 400 میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده و در بازار آزاد فروخته است، واگذار کرد.

قربانعلی فرخزاد چند روز بعد از این واگذاری در نشست خبری از برنامه‌های خود برای احیای تولید سخن گفت؛ ولی در عمل چرخ تولید این کارخانه در زمان مدیریت وی از حرکت ایستاد و مبارزه قاطع دستگاه قضا با فساد اقتصادی که از سال گذشته سرعت و شتاب بیشتری پیدا کرد از سوءاستفاده مالک جدید ماشین سازی تبریز از بیت المال پرده برداشت و با ورود قوه قضاییه، ماشین سازی مجددا به صاحب آن قبل از خصوصی سازی؛ یعنی صندوق بازنشستگی فولاد برگشت.

دستگاه قضا در کنار برنامه ریزی برای رونق تولید در این کارخانه، به اتهامات قربانعلی فرخزاد نیز رسیدگی کرد و سوم اردیبهشت ماه سال جاری غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه از محکومیت وی به جرم مشارکت در اخلال نظام ارزی از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای به 20 سال حبس، پرداخت جزای نقدی و ضبط ارزهای مکشوفه خبر داد.

مطابق جدیدترین گزارش سخنگوی قوه قضاییه در دهمین نشست خبری، در این پرونده تنها یک اقدام دستگاه قضا بازگشت ماشین سازی تبریز به دولت بود. ارزش واگذاری و قیمت کارشناسی که آن‌ها برآورد کرده بودند 688 میلیارد تومان بود که با پیگیری صورت گرفته این واگذاری ابطال شد و گروه صنعتی ماشین سازی تبریز به بیت المال اعاده شد.

گفتنی است اکنون ثمره حذف ویژه خواران از مدیریت گروه ماشین سازی تبریز از سوی دستگاه قضا انعقاد بزرگترین قرارداد تاریخ برای شرکتی است که تا دیروز نفس هایش به شماره افتاده بود. 30 میلیون دلار صادرات، حاصل مبارزه دستگاه قضا با فساد مدیریتی تنها در یک مجموعه صنعتی آنهم ظرف مدتی بسیار کوتاه است.

بر اساس این قرارداد طی 6 سال شرکت ماشین سازی تبریز ماشین‌های ابزار CNC به طرف سوری تحویل می‌دهد

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها