حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی مطرح کرد:

برنامه‌ریزی برای افزایش 48 میلیارد دلاری صادرات به کشورهای همسایه

حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی با بیان اینکه از ظرفیت 100 میلیارد دلاری صادرات به کشورها ی همسایه برخورداریم، گفت:‌ هدف ما افزایش صادرات به این کشورها تا دو سال آینده به میزان 48 میلیارد دلار است.

برنامه‌ریزی برای افزایش 48 میلیارد دلاری صادرات به کشورهای همسایه
کد خبر: 369182
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۲ ۱۱:۵۶:۰۱

اعتمادآنلاین| حسین مدرس خیابانی، در رابطه با برنامه‌های توسعه صادراتی گفت: برنامه ما در وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت افزایش حجم صادرات کشور است که برای رسیدن به این هدف چند برنامه طراحی شده است.

میزان واردات 15 کشور همسایه 1200 میلیارد دلار است

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه برای توسعه صادرات اولویت ما توسعه روابط تجاری با 15 کشور همسایه است، افزود: در حال حاضر 15 کشور همسایه ایران، 1200 میلیارد دلار واردات دارند که با بررسی‌های انجام شده ایران پتانسیل صادرات صد میلیارد دلاری به این کشورها را دارد.

فقط 24 میلیارد دلار به 15 کشور همسایه صادر می‌کنیم

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها 24 میلیارد دلار صادرات به کشورهای همسایه داریم، بیان داشت: هدف گذاری ما افزایش صادرات به کشورهای همسایه به میزان 48 میلیارد دلار تا سال 1400 است و بر این اساس می‌خواهیم حجم صادرات ما تا دو سال آینده به 15 کشور همسایه دو برابر افزایش یابد.

بدون برنامه‌ریزی با توجه به تحریم‌ها میزان صادرات فعلی را هم از دست می‌دادیم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این هدف گذاری دست یافتنی است، بیان داشت: با توجه به مشکلات مختلف ناشی از تحریم‌ها مانند مشکلات بانکی، مشکلات حمل ونقل، مشکلات حمل و نقل کشتیرانی و روابط بین‌الملل با کشورهای مختلف دنیا اگر چنین اقداماتی را انجام نمی‌دادیم، همین میزان صادرات فعلی را هم نداشتیم.

تفاهم‌نامه ایران و اوراسیا منجر به توسعه صادرات می‌شود

مدرس‌خیابانی در ادامه به امضای تفاهم نامه ایران و اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و گفت: انعقاد این تفاهم نامه هم یکی از برنامه‌های ما برای توسعه صادرات است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این تفاهم نامه منجر به توسعه روابط تجاری ما با 5 کشور عضو این اتحادیه خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات به شرق آسیا و آفریقا

معاون وزیر صنعت با اشاره به برنامه‌های مذکور گفت: البته این بدان معنا نیست که ما فقط به توسعه تجارت در کشورهای همسایه فکر می‌کیم و از توسعه صادرات به دیگر نقاط غافل شده‌ایم، بلکه از دیگر برنامه‌های ما توسعه صادرات به کشورهای شرق آسیا، آسیای میانه و حتی آفریقا است.

وی افزود: اما بر اساس تکلیف شورای عالی صادرات و دولت تمرکز توسعه تجارت بر 15 کشور همسایه است.

مدرس‌خیابانی اظهار داشت: بر این اساس اعزام رایزن بازرگانی، اولویت اعزام هیأت تجاری، برگزاری نمایشگاه، انعقاد تفاهم‌نامه و تعرفه ترجیحی و توافقنامه استاندارد از جمله اقدامات ما برای توسعه همکاری‌ تجاری با کشورهای همسایه است.

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی با تاکید بر اینکه برای توسعه صادرات همه دستگاه‌ها باید کمک کنند و این کار تنها توسط یک سازمان امکان پذیر نیست،‌گفت: باید از ظرفیت‌های استانی و مرزی استفاده کرد که در این راستا سازمان توسعه تجارت ایران برنامه توسعه صادرات استانی را تهیه کرده و بر اساس آن ظرفیت‌های صادراتی هر استان شناسایی شده تا اقدامات لازم برای توسعه آن انجام شود.

وی با بیان اینکه یکی از الزامات توسعه صادرات تنوع سازی کالایی است، افزود: تعدد بنگاه‌های کوچک صادراتی زیاد است و این امر منجر به تعدد صادرکنندگان کوچک شده است. در حالی که در امر صادرات باید به صادرات از طریق بنگاه‌های بزرگ و هلدینگ‌های تجاری توجه بیشتری شود.

مدرس‌خیابانی به دلیل عدم یکپارچگی در امر صادرات وعدم وجود تشکل قوی و تعدد صادرکنندگان کوچک کالاهای صادراتی ارزان‌تر صادر می‌شود.

وی با اشاره به تعدد واردکنندگان بیان داشت: تعدد واردکنندگان هم سبب افزایش قیمت می‌شود، زیرا به جای آنکه چند وارد کننده اقدام به خرید بازار هدف کنند، تعداد زیادی برای خرید به بازار هدف هجوم می‌آورند و همین موضوع باعث گران شدن کالا در بازار می‌شود و کالای مورد نظر با قیمت بالاتری خریداری و در نهایت با قیمت بیشتری به کشور وارد می‌شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها