آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی‌قدر عراق:

نبرد اصلاح، دشوارتر از مبارزه با تروریسم است/ کسانی که داعش را شکست دادند، می‌توانند اصلاحات را هم پیش ببرند

مرجعیت عالی‌قدر عراق امروز (جمعه) گفت نبرد اصلاح در کشور بسیار دیر شروع شد.

نبرد اصلاح، دشوارتر از مبارزه با تروریسم است/ کسانی که داعش را شکست دادند، می‌توانند اصلاحات را هم پیش ببرند
کد خبر: 369202
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۲ ۱۲:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجعیت عالی‌قدر عراق با بیان اینکه نبرد اصلاح بسیار دیر شروع شد، تاکید کرد: مقابل عراقی‌ها نبرد اصلاحی وجود دارد که به فساد و شکست پایان می‌دهد. این نبرد شدیدتر و دشوارتر از مبارزه با تروریسم است.

حجت الاسلام «احمد الصافی» نماینده مرجعیت عراق و خطیب جمعه امروز شهر مقدس کربلا، در سخنانی با یادآوری دومین سالروز شکست داعش در عراق، گفت: کسانی که داعش را شکست دادند، می‌توانند اصلاحات را نیز به پیش ببرند.

او با یادآوری دومین سالروز غلبه بر داعش، گفت که ده ها هزار نفر در راه مبارزه با تروریسم کشته شدند تا بخش‌هایی از خاک کشورشان را آزاد کنند و این یک صفحه درخشان در تاریخ عراق خواهد ماند.

احمد الصافی سپس با اشاره مسائل روز عراق، گفت که باید مناطق آزادشده از دست داعش مرمت و آباد شود و آوارگان به شهرها و خانه‌های خود باز گردند.

او خطاب به مردم عراق گفت: «شما در مقابل کارزار اصلاح کشور قرار دارید؛ کارزاری که سخت‌تر و دشوار تر از جنگ با تروریسم است؛ اما عراقی‌هایی که با کمک خداوند توانستند در این جنگ پیروز شوند می‌توانند در کارزار اصلاح کشور در صورت مدیریت صحیح آن پیروز شوند.»

احمد الصافی، شرط اساسی پیروزی در این کارزار را پیش گرفتن روند مسالمت‌آمیز اعتراضات دانست و گفت که اکثریت تظاهرات کنندگان به اهمیت دوری از خشونت و هرج و مرج در روند اعتراضات واقف هستند.

نماینده مرمجعیت عراق گفت که باید تمامی سلاح‌ها در کنترل حکومت باشد و نباید اجازه داد که هیچ گروه مسلحی خارج از حکومت تحت هر نامی شکل گیرد و دست به سلاح ببرد.

احمد الصافی تأکید کرد: «ثبات کشور و حفط صلح به این گام بستگی دارد و اینگونه ما می‌توانیم به موفقیت جنبش اصلاح‌گرانه امیدی داشته باشیم.»

او با اشاره به حادثه روز گذشته در منطقه «الوثبه» بغداد و اعدام یک نوجوان 16 ساله در خیابان، از تمامی نهادهای ذی‌ربط خواست تا مجریان این اقدام را تحت پیگرد قرار داده و مجازات کنند.

طی روزهای گذشته همزمان با فروکش کردن موج اعتراضات، سلسله اتفاقات مشکوکی از جمله ترور برخی سازمان‌دهندگان اعتراضات، تیراندازی به سوی معترضان و چاقوکشی علیه آنها، موجب شعله‌ور شدن خشم مردم شده است.

«احمد الصافی» تأکید کرد که دستگاه قضایی باید تنها مرجع رسیدگی به مجرمین باشد و نباید هر فردی که خواست دست به مجازات کسی بزند، هرچند آن فرد مستحق مجازات باشد.

به دنبال اتفاقات مشکوک یک هفته پیش در بغداد، کربلا و دیگر استان‌ها، برخی جریان‌های خبری تلاش کرده‌اند که الحشد الشعبی و عناصر آن را که از متحدان و نزدیکان ایران قلمداد می‌شوند، متهم کنند. برخی دیگر با متهم کردن نیروهای امنیتی تلاش کرده‌اند اختلاف‌افکنی میان ارتش و مردم را در پیش بگیرند.

اعتراضات در عراق از ابتدای ماه اکتبر آغاز شد. این اعتراضات تاکنون ادامه یافته و طبق گفته کمیته حقوق بشر مرتبط با پارلمان، حدود چهارصد نفر تاکنون جان باخته‌اند که اکثر آن در وضعیتی مبهم یا در تیراندازی افراد مسلح ناشناس رخ داده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها