رامتین خداپناهی:

حتی در لوده‌بازی هم نوآوری نداریم/ در اغلب فیلم‌های تجاری از یک مکانیسم تکراری برای جلب مخاطب استفاده می‌شود

رامتین خداپناهی گفت: اگر تهیه‌کننده حرفه‌ای داشته باشیم محال است شاهد رونق تولید کمدی‌های سخیف باشیم چراکه تهیه‌کننده حرفه‌ای است که به تولید جهت می‌دهد و زیربنای یک کار حرفه‌ای را می‌سازد.

حتی در لوده‌بازی هم نوآوری نداریم/ در اغلب فیلم‌های تجاری از یک مکانیسم تکراری برای جلب مخاطب استفاده می‌شود
کد خبر: 369396
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۳ ۰۹:۰۴:۱۷

اعتمادآنلاین| رامتین خداپناهی با اشاره به این مطلب گفت: واقعیت آن است که در سینما یک روند نزولی را در بخش تولید طی می‌کنیم.

فیلم‌های قابل تأمل ما کم شده است و عمده آثار گرفتار یک دوقطبی هستند؛ یا فیلم‌های حمایتی و به اصطلاح سفارشی هستند که از طریق بعضی از سازمان‌ها و نهادها تولید می‌شود و آن هم در راستای سیاست‌های همان نهاد است و بعضاً به دلیل ضعف فیلمنامه مخاطب عام ندارند یا فیلم‌های چیپ و ارزان که با همان فیلم‌های قبل از انقلاب یا به قول معروف فیلم‌ فارسی، تفاوتی ندارد.

این بازیگر با نقد سینمای تجاری سطحی ادامه داد: در این نوع سینما فقط شاید اسامی فیلم‌ها عوض شده است و تفاوت چندانی در قالب و داستان‌پردازی با فیلم‌فارسی نمی‌بینیم.

فیلم تجاری خوب ساختن هم هنر است ولی متأسفانه اغلب فقط به این فکر می‌کنند که چگونه جیب‌شان را پر کنند و آن هم به شکل دلالی، نه به شکل صنعتی و با تمرکز بر سرمایه‌گذاری دقیق.

بازیگر «بانوی عمارت» خاطرنشان ساخت: متأسفانه در اغلب فیلم‌های تجاری از یک مکانیسم تکراری برای جلب مخاطب استفاده می‌شود که همان بزن و بکوب‌های سطحی و آبگوشتی است.

همان لوده‌بازی فیلم فارسی را با چاشنی رقص و آواز به خورد مردم می‌دهیم و حتی در همان لوده‌بازی یا آواز هم نوآوری نداریم!

بازیگر «بانوی عمارت» و «مزرعه پدری» افزود: در کتب آموزشی نزدیک 20 آیتم برای خلق کمدی توضیح داده شده است ولی متأسفانه در اغلب آثار کمدی فقط هجو دیده می‌شود؛ هجوهای سبک که آن هم بیشتر در قالب گفتار اتفاق می‌افتد.

در تعریف ژانرهای متفاوت سینما، یک ژانر هم با زیرشاخه‌های متفاوت، کمدی نامیده می‌شود. کمدی تعریف و قالب دارد و در شیوه اجرایی باید قائل به این قالب‌ها بود.

این بازیگر 48ساله که سابقه سال‌ها تدریس هم دارد با بیان اینکه زیربنای مشکلات سینما نداشتن تهیه‌کنندگان حرفه‌ای است، اظهار داشت: در سینمای حرفه‌ای، تهیه‌کنندگان حرفه‌ای هستند که امور تولید را پیش می‌برند.

در هالیوود به واسطه همین حرفه‌ای‌گری تولید است که محصولاتی خلق می‌شود که در کل دنیا سروصدا می‌کنند ولی متأسفانه در ایران هیچ‌گاه تهیه‌کنندگی را جدی نگرفته‌ایم.

خداپناهی گفت: مدام می‌گویند چرا سناریست حرفه‌ای نداریم ولی من معتقدم تهیه‌کننده حرفه‌ای نداریم که زیربنای حرفه‌ای را بچیند. تهیه‌کننده حرفه‌ای است که سراغ کارگردان و نویسنده حرفه‌ای می‌رود.

منبع: جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها