ارتباط ناباروری با وزن کم هنگام تولد چیست؟

بر اساس نتایج تحقیقات جدید، پسرانی که با وزن کم متولد می‌شوند در آینده در معرض خطر ناباروری قرار دارند.

ارتباط ناباروری با وزن کم هنگام تولد چیست؟
کد خبر: 369442
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۳ ۱۰:۰۰:۳۱

اعتمادآنلاین| محققان دانشگاه دانمارک با بررسی اطلاعات مربوط به 5594 نوزاد پسر و 5342 نوزاد دختر متولدشده در بین سال‌های 1984 و 1987 و سپس تحلیل اطلاعات آنان در سال 2017 تقریبا در 32 سالگی دریافتند، مردانی با وزن کمتر از 5.5 پوند (2400گرم) در هنگام تولد، حدود 55 درصد بیشتر از دیگر همتایان خود با وزن بالاتر، در معرض خطر ناباروری قرار داشتند.

به گزارش تلگراف، هرچند انتظار داریم که در یک جمعیت عادی حدود 5.7 درصد از مردان دچار مشکلات باروری باشند، اما در مورد افراد کم‌وزن این رقم به 8.3 درصد افزایش‌یافته است.

نتایج تحقیق نشان داد، هیچ ارتباطی بین وزن و ناباروری در زنان وجود ندارد.

محقق ارشد این تحقیق، آنه تورستت از گروه بهداشت عمومی دانشگاه اهروش دانمارک، اظهار کرد: کاهش رشد در زمان جنینی به هر علتی بر تولید اسپرم و اندام‌های تولیدمثلی تاثیرگذار است.

همچنین رژیم غذایی مادر و سبک زندگی وی در دوران بارداری بر رشد جنین و عملکردهای تولیدمثلی جنین تاثیر دارد. به‌عنوان‌مثال، استعمال دخانیات مادر باردار بر جنین نیز تاثیر دارد.

این تاثیرات نشان می‌دهد، بعضی‌اوقات مادر مسؤول مشکلات سلامتی فرزندان در زندگی است.

تحقیقات قبلی حاکی از ارتباط بین رشد ضعیف رحم و 2 تا 3 برابر افزایش خطر ابتلا به مشکل اندام‌های جنسی یا دستگاه تناسلی در پسران است و چنین شرایطی با مشکلات باروری نیز مرتبط است.

در تحقیق کنونی مردان با مشکلات ذکرشده با وزن زمان تولد مقایسه شدند و نتایج نشان داد کمبود وزن در زمان تولد، یکی از مشکلات ابتلا به ناباروری در مردان است.

مادران شرکت‌کننده در این تحقیق در دوران بارداری پرسشنامه‌ای شامل عوامل مؤثر در نتایج این تحقیق ازجمله سن، شاخص توده بدنی(BMI)، مصرف مشروبات الکلی و وضعیت جامعه‌شناختی را تکمیل کردند.

محققان گفتند: این تحقیق ادامه دارد چون شرکت‌کنندگان هنوز هم قابلیت تولیدمثل دارند و نتایج این تحقیق در 10 سال آینده دوباره ارزیابی خواهد شد.

نتایج این تحقیق در نشریه Human Reproduction منتشرشده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها