ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

اگر کنکور بگذارد پژوهش در کشور رشد می‌کند

علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، با بیان اینکه گاهی دانش‌آموزان در حیطه فعالیت‌های پژوهشی گرفتار رقابت‌زدگی می‌شوند و هدف این رقابت‌ها دیگر آموزش و تعلیم و تربیت نیست گفت: اگر کنکور بگذارد پژوهش در کشور رشد خواهد کرد.

اگر کنکور بگذارد پژوهش در کشور رشد می‌کند
کد خبر: 369482
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۳ ۱۰:۴۶:۱۹

اعتمادآنلاین| علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی که در دبیرستان پسرانه فرهنگ منطقه 2 آموزش و پرورش برگزار شد با بیان اینکه تا وقتی به خلاءها توجه نکنیم پیشرفت نمی‌کنیم گفت: در برخی پژوهش‌های دانش‌آموزی شاهد فعالیت والدین هستیم، یعنی والدین هستند که کارهای پژوهشی دانش‌آموز را انجام می‌دهند و دانش آموزان نقشی ندارند.

وی افزود: از والدین می‌خواهیم این کار را نکنند و اجازه دهند دانش آموزان خودشان را وارد کار پژوهشی کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه علاوه بر این دبیران و معلمان بیش از آنچه که باید، به دانش آموزان کمک می‌کنند و مانع خلاقیت دانش آموزان می‌شوند اظهار کرد: خلاقیت، یک اصل در پژوهش است و کمک‌های زیاد از حد، مانع ظهور خلاقیت در دانش آموزان می‌شود.

ذوعلم ادامه داد: گاهی ما فراتر از برنامه درسی از دانش آموزان مطالبه کارهای پژوهشی داریم و گاهی موضوعاتی مطرح می‌شود که موضوعات فانتزی هستند و برخی از این کارها فراتر از دغدغه‌های ذهنی دانش آموزان هستند.

وی افزود: همچنین در این حیطه گاهی دانش آموزان گرفتار رقابت زدگی می‌شوند و هدف این رقابت‌ها دیگر آموزش و تعلیم و تربیت نیست از این رو چنین اقداماتی حتی می‌تواند آسیب زننده باشد، اما در انتها باید تاکید کنم که اگر کنکور بگذارد پژوهش در کشور رشد خواهد کرد.

فرهاد کریمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه امروز از دانش‌آموزان پژوهشگر و فناور تقدیر و تجلیل می شود گفت: برای دومین سال در حوزه داستان نویسی و کتابخوانی از دانش آموزان دوره ابتدایی نیز تجلیل می کنیم.

وی افزود: در مهارت و سواد خواندن نیاز به توجه جدی داریم، امیدواریم مسئولان به فکر ارتقای سواد خواندن باشند. از 400 اثر داستان نویسی در دوره ابتدایی پنج اثر انتخاب و در کتابچه‌هایی نیز چاپ شده است. در دوره متوسطه نیز پژوهش‌ها و پژوهشگری مورد ارزیابی قرار گرفت.

کریمی با بیان اینکه آثار دانش آموزان دوره دوم ابتدایی براساس جشنواره جابر بن حیان انتخاب شد و در حوزه داستان و مطالعه نیز پنج اثر شاخص را انتخاب کردیم گفت: آثار برگزیده متوسطه از جنس پژوهش، اختراع و ابداع است. همچنین برخی طرح ها حاوی پیام‌هایی از جنس فناوری است و حتی پژوهش‌هایی در حوزه علوم انسانی و روانشناسی‌ وجود دارد که توسط دانش‌آموزان انجام شده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: آثار برگزیده دوره متوسطه اول براساس جشنواره خوارزمی انتخاب و هفت اثر معرفی شدند. در دوره دوم متوسطه نیز براساس جشنواره خوارزمی و ثبت اختراع، هفت اثر برتر را انتخاب کردیم. وزارت آموزش‌وپرورش ارزش بسیاری برای تفکر دانش‌آموزان قائل است.

وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقش مدرسه، معلم و دانش آموز پژوهنده و آموزش پژوهش محور جلوه‌گر است گفت: در سند تحول بنیادین به نقش محوری تعقل و تفکر اشاره شده است. کسب توانایی شناختی سطح بالا نظیر تفکر و خلاقیت نیازمند عزم جدی در حوزه برنامه ریزی، تامین اعتبار است. باید توجه داشت که معلم توانمند و مدرسه پویا مشوق یادگیری است.


امروز در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی از 24 دانش آموز پژوهنده از سراسر کشور تجلیل می‌شود که 10 دانش‌آموز در دوره ابتدایی و 14 دانش آموز در دوره متوسطه اول و دوم قرار دارند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها