کد خبر: 369493
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۳ ۱۱:۰۰:۲۵
| |

۲۶ آذرماه برگزار خواهد شد

رونمایی و نمایش نقش برجسته سرباز هخامنشی در موزه مشاهیر برج میلاد

مراسم رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید استردادی از آمریکا، 26 آذرماه در موزه مشاهیر برج میلاد برگزار می‌شود و عموم مردم می توانند به مدت یک ماه از این اثر تاریخی- فرهنگی بازدید کنند.

رونمایی و نمایش نقش برجسته سرباز هخامنشی در موزه مشاهیر برج میلاد
کد خبر: 369493
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۳ ۱۱:۰۰:۲۵

اعتمادآنلاین| مراسم رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید، با همکاری موزه ملی ایران و برج میلاد 26 آذرماه ساعت 16 در موزه مشاهیر این مجموعه با حضور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور و جمعی از مدیران شهری و اعضای شورای شهر تهران برگزار خواهد شد.


این نقش برجسته به مدت یک ماه در موزه مشاهیر برج میلاد به عنوان نماد ملی کشور از تاریخ 27 آذر تا 27 دی ماه نمایش داده می شود، و عموم مردم و شهروندان می توانند از اثر تاریخی و فرهنگی در موزه مشاهیر برج میلاد در ارتفاع 271 متری از ساعت 9 الی 23 بازدید کنند.


به گزارش روابط عمومی برج میلاد، نقش برجسته سرباز هخامنشی در فاصله سال‌های 1311-1312 در کاوش‌های مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت جمشید توسط ارنست هرتسفلد کشف شد اما متأسفانه در سال 1316 به سرقت رفت.


این قطعه نقش برجسته پانزده سال بعد، در سال 1330 توسط یک مجموعه دار خصوصی خریداری و به موزه هنرهای زیبای مونترال کانادا اهدا شد. نقش برجسته سرباز هخامنشی به مدت نزدیک به شصت سال در این موزه به نمایش گذاشته شده بود تا اینکه در سال 1390 مجدداً به سرقت رفت.این اثر طبق حکم دفتر دادستانی منطقه منهتن نیویورک در سال 1396 از یک مؤسسه حراج آثار هنری نیویورک مصادره شد و سازمان میراث فرهنگی بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع اقدامات حقوقی خود را آغاز کرد و جمهوری اسلامی ایران در سال 1396 با ارائه مدارک مالکیت، استرداد این اثر تاریخی را از دادگاه نیویورک درخواست کرد.


با هماهنگی مرکز خدمات حقوقی ریاست جمهوری، مرکز دیوان لاهه، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثابت شد این شیء تاریخی متعلق به ایران است و دادستانی آمریکا در همان سال رأی نهایی خود را مبنی بر استرداد این اثر تاریخی به ایران صادر کرد و در نهایت این اثر در 13 شهریورماه 1397 تحویل نماینده دائم ایران در سازمان ملل شد و دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در بازگشت خود از سفر نیویورک این اثر را به ایران بازگرداند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها