پری میربک، فعال مدنی اصلاح طلب:

اگر به دیدگاه‌های مردم توجه شود در انتخابات حضور گسترده خواهند داشت

پری میربک، فعال مدنی اصلاح طلب، گفت: اگر مردم احساس کنند در جایی حرفشان، دیدگاه‌هایشان و پیگیری‌هایشان می‌تواند مثمر ثمر واقع شود و در تصمیم‌گیری‌های کشور نقشی برای آنان طراحی شود بدون شک در انتخابات شرکت گسترده‌ای خواهند داشت.

اگر به دیدگاه‌های مردم توجه شود در انتخابات حضور گسترده خواهند داشت
کد خبر: 369530
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۳ ۱۱:۴۳:۱۱

اعتمادآنلاین| پری میربک، فعال مدنی اصلاح طلب، در خصوص راهکارهای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و نقش زنان در این فرایند، گفت: ضمن احترام به نمایندگان مجلس که در دوره‌های قبل جهت تحقق حقوق مسلم مردم تلاش کردند فکر می‌کنم باید توانمندی‌های مجالس قبل در این رابطه مورد بررسی و بازبینی قرار بگیرد و نقاط ضعف مجالس گذشته باید بررسی شود و راه‌های خروج از آن نقاط ضعف توسط روشنفکران و فعالان مدنی جامعه مورد بازبینی قرار بگیرد.

وی افزود: سپس باید مردم را قانع کرد که این نقاط ضعف به تنهایی و با حضور فعالانه روشنفکران از بین رفتنی نیست و ضرورت دارد مردم به شکل همگانی هم بر فعالیت‌های مجلس نظارت داشته باشند و هم فعالیت‌های نمایندگان منتخب خود و روند تصویب طرح‌ها و لوایح را پیگیری کنند و در عین حال احساس کنند که چگونه می‌شود نقاط ضعف در دوره‌های گذشته را با حضور بیشتر خود پوشش دهند.

این فعال مدنی اصلاح طلب گفت: اگر مردم احساس کنند در جایی حرفشان، دیدگاه‌هایشان و پیگیری‌هایشان می‌تواند مثمر ثمر واقع شود و در تصمیم‌گیری‌های کشور نقشی برای آنان طراحی شود بدون شک در انتخابات شرکت گسترده‌ای خواهند داشت، اما باید این موضوع به شکل شفاف برایشان بیان شود. مردم باید احساس کنند حضورشان می‌تواند تأثیرگذار باشد.

میربک تصریح کرد: اگر این تأثیرگذاری را در عمل ببینند همیشه در امور سیاسی کشور حضور پرشور خواهند داشت. مسلماً وقتی طبقه تحصیلکرده و صاحب نظر جامعه احساس کنند این تأثیرگذاری می‌تواند در روند ایجاد قوانینی که بتواند شعارهایی را که در ابتدای سال 1358 برای مردم مطرح کردیم هم‌اکنون هم می‌تواند این شعارها راهگشا باشد بدون تردید به قانع کردن مردم برای حضور گسترده در انتخابات کمک می‌کند.

این عضو سابق جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان اصفهان، ابراز عقیده کرد: مسلماً پدیده‌های اجتماعی و رخدادهایی که در 4 سال گذشته اتفاق افتاد بر میزان تمایل مردم و اعتماد آنان به این موضوع که مجلس می‌تواند بخشی از آرمان‌های انقلاب و آرمان‌های مبتنی بر مردم سالاری را محقق کند خدشه وارد کرده است. روند اتفاقات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در طول 4 سال گذشته متأسفانه از میزان سرمایه و اعتماد اجتماعی کاسته است و نقش منفعل مجلس در هدایت و رهبری تحولات فرهنگی و اجتماعی باعث شده اعتمادشان به مجلس نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کند.

وی گفت: مجلس دهم در چند ماه باقی‌مانده از عمرش، می‌تواند در بازگشت بخشی از اعتماد مردم به خانه ملت مؤثر باشد، اما در عین حال قوه مجریه و قضاییه هم می‌توانند به این موضوع کمک زیادی کنند.

میربک در خصوص نقش زنان در برگزاری انتخابات پرشور، اظهار کرد: اگر واقعاً ما باور داشتیم وقتی از صاحب نظر و فعال مدنی و از نیروی تحصیلکرده و روشنفکر صحبت می‌کنیم جنسیت در آن نقشی ندارد و صرفاً میران مهارت، دانش و شایستگی‌های فردی ملاک است دیگر فرقی نمی‌کرد که بخواهیم صحبت از نقش زنان یا مردان کنیم. با توجه به واقعیاتی که در گذشته در جامعه خودمان دیدیم و نابرابری‌هایی که از نظر جنسیتی وجود دارد این سؤال هم‌اکنون می‌تواند معنی پیدا کند.

این فعال مدنی اصلاح‌طلب در همین خصوص، افزود: بخش زیادی از علل از دست رفتن سرمایه اجتماعی و اعتماد بر می‌گردد به نگاهی که به زنان در سنوات گذشته شد. چه در حضور زنان در سیاست و چه در پست‌های مدیریتی. این موضوع می‌تواند ثبت‌نام زنان برای نمایندگی مجلس را کاهش دهد کما اینکه دیدیم در ثبت نام‌های امسال تنها 11.5 درصد از ثبت نام کنندگان زن بودند و مسلماً بعد از بررسی صلاحیت‌ها این حضور باز هم کاهش پیدا کند.

وی گفت: نیروهای سیاسی و احزاب اگر در بستن لیست‌های انتخاباتی خودشان این موضوع را لحاظ کنند و سعی کنند بخشی از اعتماد زنان در دخالت دادن آنان در امور سیاسی را افزایش دهند این موضوع می‌تواند اعتماد زنان را برای فعالیت‌های انتخاباتی بیشتر کند. بنابراین نه تنها زنان فعال مدنی مؤثرند بلکه تصمیم گیرندگان در احزاب می‌تواند روی میزان شرکت زنان در انتخابات تأثیر بگذارد.

میربک خاطرنشان کرد: پیش‌بینی مشارکت مردم برای شرکت در انتخابات با توجه به متغیرهای سیاسی و اجتماعی کار مشکلی است. اگر مردم حضور کم‌رنگی در انتخابت داشته باشند بیشتر کرسی‌های مجلس را اصولگرایان به خودشان اختصاص می‌دهند. البته مشکلات امروز را به ناکارآمدی اصلاح‌طلبان نسبت می‌دهند و این مسئله می‌تواند روی رأی مردم به اصلاح‌طلبان تأثیر منفی داشته باشد، اما در تقابل بخش‌های مختلف اصولگرایان در مجلس نیز تأثیر می‌گذارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها