آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در یادداشتی برای «اعتمادآنلاین» مطرح کرد:

در شرایط فعلی استیضاح زنگنه به صلاح نیست

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در یادداشتی نوشت: زنگنه وزیر نفت ازجمله وزرایی است که کاریزما خوبی دارد. وزیری که سابقه بسیاری در حوزه کاری خود دارد.

در شرایط فعلی استیضاح زنگنه به صلاح نیست
کد خبر: 369575
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۳ ۱۲:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در یادداشتی نوشت: زنگنه وزیر نفت ازجمله وزرایی است که کاریزما خوبی دارد. وزیری که سابقه بسیاری در حوزه کاری خود دارد. می‌توان نقدهایی به عملکرد او داشت برای مثال درزمینهٔ کارت سوخت که آن را اشتباه دانستند درحالی‌که می‌توانست کارت سوخت‌ها مورداستفاده باشد حتی درزمانی که بنزین سهمیه‌بندی نشده است؛ زیرا ملغی کردن آن فرصت خوبی به قاچاقچیان بنزین داد و از سمتی دیگر این مسئله مطرح می‌شد که بنزین چند نرخی یا سهمیه‌بندی نخواهد شد. همچنین ازجمله نقدهایی که می‌توان به زنگنه داشت طرح‌های توسعه است که علی‌رغم اینکه این طرح‌ها وجود داشته اما از طرح‌های زودبازده مغفول باقی‌مانده بود. این دو نقد را می‌توان به عملکرد زنگنه دانست.


اما در زمان فعلی استیضاح زنگنه هیچ تغییری را ایجاد نمی‌کند و به صلاح نیست که ضعفی را در دولت ایجاد کنیم. ممکن است پس از زنگنه کسی در این شرایط سرپرستی این وزارتخانه را قبول نکند یا به‌سختی قبول کند. زنگنه جعبه سیاهی است که اطلاعات زیادی در مورد شرایط نفتی کشور در داخل و همچنین در حوزه بین‌المللی دارد. اگر نمایندگان به‌صورت واقعی به عملکرد زنگنه نقد داشتند باید استیضاح را خیلی زودتر از این‌ها کلید می‌زدند اما در شرایط فعلی این استیضاح کارکردی ندارد و به صلاح نیست. نمایندگان برای گرانی بنزین قصد استیضاح زنگنه را دارند. دولت از ابتدای گرانی بنزین و حتی پیش از آن باید با ارائه بسته‌های سیاستی در کنار واقعی سازی نرخ بنزین، تلاش می‌کرد تا از اثرات منفی گرانی ناگهانی بنزین را کاهش دهد. افزایش قیمت بنزین را نمی‌توان یک بسته تک سیاستی دانست بلکه باید سیاست‌هایی دیگر در بخش‌های مختلف را کنار خود داشته باشد.

برخی از این سیاست‌های پیشنهادی را خود حسن روحانی رئیس‌جمهوری مورداشاره قرارداد اما بهتر بود که در زمان اعلام افزایش نرخ بنزین، به سیاست‌های همراه هم بیشتر اشاره می‌شد اما تأکیدی بر آن موارد صورت نگرفت. اکنون باید اولین سیاست از سمت دولت این باشد که اثرات افزایش قیمت بنزین در بخش حمل‌ونقل عمومی که اولین تأثیرپذیری را از اجرای این سیاست دارد، جبران کند. بهتر است که بخشی از منابع مالی برای تجهیز بیشتر اتوبوس‌ها و قطار درون‌شهری صرف شود که بتوان با صرفه‌جویی در یارانه‌های بنزین در بخش حمل‌ونقل عمومی سرمایه‌گذاری کرد تا به کاهش مصرف سوخت، کمک بیشتری شود و همچنین مردم آسایش بیشتری داشته باشند. زمانی که نرخ سوخت افزایش پیدا می‌کند، باید به سیاست‌های افزایش کارایی بخش حمل‌ونقل و بهره‌وری بیشتر در مصرف سوخت نیز پرداخته شود. باید تولید خودروهای کم‌مصرف را در دستور کار قرارداد تا بتوان میزان مصرف سوخت را کنترل کرد. همچنین شرایط وحشتناک ترافیک نیز باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد و باید برای آن تدبیری اندیشیده شود که همکاری چندین نهاد را می‌طلبد. در غیر این صورت ممکن است منافع پیش‌بینی‌شده برای این طرح عملی نشود و گرانی بنزین تنها هزینه زا باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها