مسکو: فشار آمریکا به ترکیه درباره «اس‌400» غیرقابل قبول است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با غیرقابل قبول دانستن فشارهای آمریکا به ترکیه به دلیل خرید سامانه پدافندی روسی، از توسل واشنگتن به سیاست تحریم علیه کشورهای خارجی انتقاد کرد.

مسکو: فشار آمریکا به ترکیه درباره «اس‌400» غیرقابل قبول است
کد خبر: 369610
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۳ ۱۴:۲۰:۲۰

اعتمادآنلاین| «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به موافقت کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا برای تحریم ترکیه، گفت فشارهای واشنگتن به آنکارا به دلیل خرید سامانه پدافندی «اس‌400» غیرقابل قبول است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» زاخاراووا در نشست خبری روز پنجشنبه با بیان اینکه فشار به ترکیه برای کنار گذاشتن اس‌400 خارج از چارچوب سیستم روابط بین‌المللی است، توضیح داد: «از نظر ما اینگونه اظهارات غیرقابل قبول است زیرا مصداق فشار [به یک کشور خارجی] است».

او ضمن اشاره به تهدید دولت آمریکا به تحریم هر کشوری که سامانه‌های روسی اس‌400 را خریداری کند، تصریح کرد: «این فقط مسئله ترکیه نیست، نمونه‌هایی از فشار مشابه واشنگتن بر تعداد دیگری از دولت‌ها وجود دارد. حتی مسئله فقط اس-400 یا موضوعات مرتبط با روسیه نیست».

این مقام روس ادامه داد: «در سال‌های اخیر، واشنگتن از سیاست [اعمال] تحریم‌ها در هر جایی که نیاز به پیشبرد منافع خود را داشته، استفاده کرده است... سیاست فشار در سیستم هماهنگ روابط بین‌الملل کنونی غیرقابل قبول است».

زاخارووا در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع همکاری‌های روسیه با ترکیه در حوزه سوریه پرداخته و اظهار داشت آنکارا و مسکو در دو جهت درخصوص شمال سوریه همکاری می‌کنند: «ممانعت از شروع دوباره خصومت‌ها و توجه به وضعیت انسانی منطقه».

او همچنین افزود عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد از مناطق شمالی سوریه کامل شده، گشت‌های مشترک ترکیه و روسیه طبق برنامه پیش رفته، منطقه امن در محدوده عملیات «چشمه صلح» سازماندهی شده و مرکز هماهنگی‌های دو کشور برای ممانعت از خصومت‌ها در شمال سوریه به سختی در تلاش است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره اقدامات این کشور در شمال سوریه نیز توضیح داد: «در موضوع بشردوستانه، متخصصان روس در حال ارائه کمک‌های درمانی و پزشکی به غیرنظامیان، توزیع بسته‌های غذایی، ترمیم منابع آب شُرب و برق هستند».

زاخارووا همچنین از دور جدید مذاکرات آستانه با هدف پایان دادن به بحران سوریه ابراز رضایت کرده و گفت این بستر گفت‌وگوها کمک کرد پل ارتباطی بین طرف‌های درگیر و کشورهای همسایه شامل عراق، لبنان و اردن برقرار شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها