کد خبر: 369636
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۶ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

کارشناسان در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» از وعده دولت برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل می‌گویند:

برای ایجاد یک میلیون شغل به 60 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز است/ دولت در بهترین حالت 200 هزار شغل ایجاد خواهد کرد

حسن روحانی به تازگی اعلام کرده سالانه یک میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. حالا این پرسش اساسی پیش می‌آید که ایجاد سالانه یک میلیون شغل در چه شرایطی امکان‌پذیر است؟

برای ایجاد یک میلیون شغل به 60 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز است/ دولت در بهترین حالت 200 هزار شغل ایجاد خواهد کرد
کد خبر: 369636
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۶ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ایجاد اشتغال وعده‌ای است که طی ادوار گذشته هیچ‌گاه از مرحله شعارهای انتخاباتی فراتر نرفته است. هر دولتی که بر سر کار آمد وعده داد معضل بیکاری را حل خواهد کرد، اما این قول‌ها هرگز مجالی برای تحقق نیافت. حالا آن‌طور که آمارهای غیررسمی می‌گویند، از دولت نهم تا اواخر دولت یازدهم در مجموع فقط 2 میلیون شغل پایدار در کشور ایجاد شده است.

این در حالی است که حسن روحانی به تازگی اعلام کرده سالانه یک میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. حالا این پرسش اساسی پیش می‌آید که ایجاد سالانه یک میلیون شغل در چه شرایطی امکان‌پذیر است؟

کسری بودجه مانع تحقق وعده دولت است

علیرضا حیدری، نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، در پاسخ این پرسش به هزینه بالای ایجاد شغل در کشور اشاره کرد. حیدری به اعتمادآنلاین گفت: ایجاد یک شغل در کشور حداقل 60 میلیون تومان هزینه می‌برد که برای ایجاد آن سالانه به 60 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

او در عین حال گفت: به نظر نمی‌رسد دولت با این کسری بودجه توان تحقق چنین وعده‌ای را داشته باشد.

به باور این مقام مسئول در حوزه کارگری، دولت در بهترین حالت می‌تواند سالانه 200 هزار شغل در کشور ایجاد کند.

باید صنعتی شویم

میثم هاشم‌خوانی، تحلیلگر اقتصادی، نیز در این زمینه با علیرضا حیدری هم‌نظر است. به باور این آگاه اقتصادی، اگر دولت تصمیم دارد یک میلیون شغل پایدار در کشور راه بیندازد، باید به چند مورد مهم و اساسی توجه کند.

هاشم‌خوانی این راهکارها را این‌طور برشمرد: تا زمانی که استراتژی صنعتی نداشته باشیم، باید رویای حل معضل اشتغال را فراموش کنیم. کشاورزی در ایران یکی از مهم‌ترین بخش‌های مولدی است که می‌تواند نقش پررنگی در ایجاد شغل ایفا کند، اما همان‌طور که شاهد هستیم این بخش از سال‌های گذشته تاکنون به جای صنعتی شدن، همچنان سنتی مانده است.

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود به 2 مؤلفه دیگر هم اشاره کرد: از سوی دیگر دولت باید بتواند رشد اقتصادی مطلوبی در اقتصاد ایجاد کند، چراکه با رشد اقتصادی منفی نمی‌توان چشم‌اندار روشنی برای آینده اقتصادی ایران متصور بود.

چه خواهد شد؟

این سومین سال پیاپی است که دولت وعده ایجاد یک میلیون شغل را مطرح کرده است. این وعده برای اولین بار در سال 96 از سوی رئیس سازمان برنامه داده شد.

بهمن‌ماه همان سال بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه از هدف‌گذاری برای ایجاد یک میلیون و 33 هزار شغل در سال 97 خبر داد.

اما این در حالی بود که سال گذشته کمتر از 500 هزار شغل در کشور ایجاد شد. باید منتظر ماند و دید آیا دولت راهی برای تحقق این وعده قدیمی پیدا خواهد کرد یا خیر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها