کد خبر: 369637
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ۱۰:۱۵:۰۰
| |

زهرا سعیدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

در بودجه نباید نظام چانه‌زنی حکمفرما باشد/ شفافیت گردش حساب شرکت‌های دولتی در تخصیص بودجه حائز اهمیت است/ وزارت اقتصاد باید به‌ عنوان درآمد ویژه به مالیات بر عایدی توجه کند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در بودجه نباید نظام چانه‌زنی حکمفرما باشد بلکه باید نظام مبتنی بر عملکرد حاکم باشد. باید با توجه به نیازهای کشور و جوانان و عملکرد وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی به آنها بودجه داده شود.

در بودجه نباید نظام چانه‌زنی حکمفرما باشد/ شفافیت گردش حساب شرکت‌های دولتی در تخصیص بودجه حائز اهمیت است/ وزارت اقتصاد باید به‌ عنوان درآمد ویژه به مالیات بر عایدی توجه کند
کد خبر: 369637
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ۱۰:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| زهرا سعیدی، نماینده مبارکه و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین ، با تاکید بر لزوم شفافیت گردش حساب شرکت‌های دولتی گفت: شفافیت گردش‌ حساب شرکت‌های دولتی در تخصیص بودجه بسیار مهم است. علاوه بر این شرکت‌های دولتی با اینکه سهم زیادی از بودجه دارند، مالیات پرداخت نمی‌کنند.

او ادامه داد: در گردش حساب شرکت‌های دولتی شفافیت وجود ندارد و باید حساب‌های بانکی این شرکت‌ها مشخص و شفاف باشد. شفافیت گردش مالی شرکت‌های دولتی در پرداخت بودجه به آنها حائز اهمیت است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه نظام بودجه‌ریزی باید از رأس شفاف و صریح باشد گفت: باید فرایندها به سمتی برود که اعتماد شکل گیرد، و زمانی اعتماد به وجود می‌آید که از رأس شفافیت وجود داشته باشد. بنابراین لازم است که نظام بودجه‌ریزی از رأس شفاف باشد.

سعیدی با تاکید بر لزوم کسب درآمد از عایدی توضیح داد: درآمد حاصل از مالیات بر عایدی بسیار بیشتر از بنزین است و می‌توانستیم بدون هیچ سروصدایی این درآمد را کسب کنیم. مالیات بر عایدی، با اینکه قشری را در بر می‌گرفت که با سوداگری در بازار به کسب سود و منافع می‌رسیدند، متاسفانه دیده نشده است.

او تصریح کرد: امیدواریم بودجه‌ای ریخته شود که مبتنی بر عملکرد باشد. در بودجه نباید نظام چانه‌زنی حکم‌فرما باشد بلکه باید نظام مبتنی بر عملکرد حاکم باشد. باید با توجه به نیازهای کشور و جوانان و عملکرد وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی به آنها بودجه داده شود.

این نماینده مجلس در پایان گفت: متاسفانه فرایند دریافت مالیات در بحث مسکن از کسی که یک‌ خانه دارد با کسی که صد خانه دارد و سوداگری می‌کند یکسان است. وزارت اقتصاد باید به‌ عنوان درآمد ویژه به مالیات بر عایدی نگاه کند. زمانی که 170 کشور از مالیات بر عایدی که بخش مهم آن در مسکن است مالیات می‌گیرند، عدم برنامه‌ریزی ما در خصوص دریافت مالیات بر عایدی برای مردم خسران دارد و همین موارد فاصله میان فقیر و غنی را بیشتر می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها