کد خبر: 369787
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۴ ۱۰:۰۱:۰۳
| |

ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مطرح کرد:

پرهیز از نگاه کلیشه‌ای و تقلیدی به پژوهش 

علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تاکید کرد که پژوهش را به عنوان امر کلیشه‌ای، تقلیدی و فرایند بروکراتیک که به نظام آموزشی ما آسیب وارد کرده است نگاه نکنیم و باید از این کلیشه‌گرایی خارج شویم. 

پرهیز از نگاه کلیشه‌ای و تقلیدی به پژوهش 
کد خبر: 369787
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۴ ۱۰:۰۱:۰۳

اعتمادآنلاین| علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در آیین بزرگداشت روز ملی پژوهش و تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده که در تالار فرهنگ برگزار شد با طرح این پرسش که پژوهش در عرصه تربیت چیست؟ گفت: آیا یک ابزار برای رسیدن به نتیجه است یا یک امر الصاقی است که آن را به آموزش و پرورش در عرصه‌های گوناگون بچسبانیم؟ یا آنکه فراتر از این هاست؟.

وی افزود: پژوهش، ترجمه واژه تحقیق است. تحقیق و پژوهش در یک معنای عمیق و جامع بخصوص در یک بستر تربیتی، جریانی مستمر و دائمی و یک ضرورت حاکم بر زندگی ما، یک امر اصیل، ریشه دار و حقیقی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه تحقیق ما را از ظلمت، تاریکی و مجهولات به روشنایی، اطمینان خاطر، علم و دانش می‌رساند اظهار کرد: اگر در مدرسه بحث تربیت، اخلاق، کنشگری فعال خودباورانه مبتنی بر هویت ملی را به عنوان هدف انتخاب و از وضعیت فعلی مدرسه محوری انتقاد می کنیم، حل اینها جز در بستر پژوهش شدنی و امکان پذیر نیست.

ذوعلم افزود: پژوهش را به عنوان امر کلیشهای، تقلیدی و فرایند بروکراتیک که به نظام آموزشی ما آسیب وارد کرده است نگاه نکنیم و باید از این کلیشه گرایی خارج شویم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه پژوهش برای خلق ایده و ثروت هم لازم است و آن را نفی نمی‌کنیم گفت: اما در مدرسه نباید نگاه دانش آموزان ما به این حد محدود شود. باید رویکرد و نگاهی که رهبری در گام دوم انقلاب بیان فرمودند را از این رهگذر عملیاتی کنیم.

وی اضافه کرد: پژوهش در منظومه جامع خودش تعریف می‌شود و ارزش پیدا می کند. نیازمند تأمل، تحقیق و پژوهش در باب خود پژوهش هستیم به ویژه وقتی در نظام آموزش از آن صحبت می‌کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها