سعید زیباکلام، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مجلس مبنا و منشاء بسیاری از سیاست‌گذاری‌های مهم است/ مجلس دهم را ضعیف و غیرمعطوف به خواسته‌های مردم دیدم/ چه بسا ضعف مجلس موجب شکل‌گیری شورای هماهنگی قوا شده است/ ولایت‌فقیه در قانون اساسی آمده و نماینده مجلس ملتزم به تبعیت از حکم ولایت‌فقیه است/ مجلس بای

فعال سیاسی اصولگرا گفت: باید بپذیریم چیزی به نام ولایت‌فقیه داریم که در قانون اساسی آمده است. یک بحث دیگر این است که زمانی ایشان حکم می‌کنند، خب این حکم ولایت‌فقیه است و شما هم به عنوان نماینده مجلس ملتزم به قانون اساسی هستید و باید آن را بپذیرید.

مجلس مبنا و منشاء بسیاری از سیاست‌گذاری‌های مهم است/ مجلس دهم را ضعیف و غیرمعطوف به خواسته‌های مردم دیدم/ چه بسا ضعف مجلس موجب شکل‌گیری شورای هماهنگی قوا شده است/ ولایت‌فقیه در قانون اساسی آمده و نماینده مجلس ملتزم به تبعیت از حکم ولایت‌فقیه است/ مجلس بای
کد خبر: 369952
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۶ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید زیباکلام، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین تاکید می‌کند که نمایندگان مجلس باید مستقل باشند و درباره مباحث مختلف نظارت کارشناسی خود را مطرح کنند. زیباکلام البته در ادامه در واکنش به احتمال ارائه حکم رهبری می‌گوید ولایت‌فقیه در قانون اساسی آمده و نمایندگان مجلس به عنوان معتقدان به این قانون ملتزم به پذیرش ولایت‌فقیه هستند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

***

*چیزی که از سعید زیباکلام در اذهان وجود دارد این است که او اگرچه سخنرانی‌های سیاسی می‌کند، اما تا به حال تمایلی نداشته در عرصه سیاسی به صورت عملی، اجرایی و تصمیم‌گیرانه حضور داشته باشد؟

بله پیشتر به این شکل نبوده است، اما خب افراد در طول زندگی خود تصمیم‌های مختلفی می‌گیرند. زمان‌هایی در عرصه‌هایی ورود نمی‌کردند و بعد تصمیم می‌گیرند ورود کنند. این چیز عجیب و پیچیده‌ای نیست.

مجلس ما مبنا و منشاء بسیاری از سیاست‌گذاری‌های مهم است


*چرا تصمیم گرفتید در انتخابات مجلس ثبت‌نام کنید؟

احساس کردم مجلس شورای ما مبنا و منشاء بسیاری از سیاست‌گذاری‌های مهم است. اینجاست که نمی‌گویم همه اما بسیاری از تحولات کشور، تحولات و سیاست‌گذاری‌هایی که مستقیماً در زندگی مردم تاثیر دارد، رقم می‌خورد. مجلس دهم را بسیار بسیار ضعیف و غیرمعطوف به خواسته‌ها و آرمان‌های مردم دیدم. همچنین احساس کردم اگر چنین عرصه‌‌‌ای بر من گشوده شود، شاید (این شاید خیلی بزرگ و اساسی است) سبب خیر و تغییر بسیاری از سیاست‌های غیرمردمی به سمت مردمی شدن سیاست‌ها شود.

شورای عالی قوا هم نبود مجلس من‌حیث‌المجموع سیاست‌های مردمی را اتخاذ نمی‌کرد

*بسیاری از نمایندگان مجلس خود درباره در رأس امور نبودن مجلس صحبت‌ می‌کنند. این را قبول دارید و آن را چگونه تفسیر و تعبیر می‌کنید؟

این تحولاتی را که اخیراً در ماجرای بنزین رخ داده است معمولاً برای اظهارنظرها مد نظر قرار می‌دهند. اما منصفانه است بگوییم که اگر حتی شورای تصمیم‌گیری (شورای عالی که چند صباحی است تشکیل شده) نبود، مجلس من‌حیث‌المجموع سیاست‌های مردمی را اتخاذ نمی‌کرد.

سستی مجلس موجب شکل‌گیری شورای عالی اقتصادی قوا شد

*فقط این دوره مجلس را مد نظر دارید یا به دوره‌های گذشته هم اشاره می‌کنید؟

در دوره‌های قبل هم به همین شکل بوده است. این شورای عالی هماهنگی سران قوا چیز جدیدی است، اما مساله‌ای نیست که ده‌ها سال با آن مواجه باشیم. من نیت‌‌خوانی نمی‌کنم، از شبکه‌های اطلاعاتی و غیره هم بی‌اطلاع هستم، از غیب هم خبر ندارم اما چه بسا این ضعف، ناتوانی، سستی و همراهی فوق‌العاده مجلس با دولت منجر به این شده که چنین شورای عالی‌ای شکل بگیرد.

به نظر من این‌طور نیست که چون این شورا تشکیل شده مجلس از آن مقام تصمیم‌گیرندگی مهم خدمتگزارانه افتاده است. نه! قبلاً هم به همین شکل بود، نمی‌گوییم در همه زمینه‌ها و حوزه‌ها.

نمایندگان ملتزم به قانون اساسی هستند و باید حکم رهبری را بپذیرند

*فرض کنید وارد مجلس شده‌اید و درباره موضوعی عقیده‌ای دارید، حال رهبر انقلاب در این باره نظری را به مجلس اعلام می‌کنند که برخلاف عقیده شماست؛ سعید زیباکلام در این شرایط چه تصمیمی خواهد گرفت؟

به هر حال ما باید بپذیریم چیزی به نام ولایت‌فقیه داریم که در قانون اساسی آمده است. یک بحث دیگر این است که زمانی ایشان حکم می‌کنند، خب این حکم ولایت‌فقیه است و شما هم به عنوان نماینده مجلس ملتزم به قانون اساسی هستید و باید آن را بپذیرید. اما زمانی این پذیرش نافی آن نیست که این حکم و عرصه‌ای که مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته مورد بحث قرار نگیرد و شما نظرات خود را ندهید.

معتقدم نمایندگان مردم باید نظر خود را بدهند و هر مساله‌ای را به بحث و گفت‌وگو بگذارند. ضمن اینکه در آخر و عاقبت وقتی حکم ولایت‌فقیه وجود دارد آن حکم باید اجرا شود و در آن نمی‌توانید بحثی داشته باشید. اما بررسی و ارزیابی، نقد و نقادی موارد مهمی است که ما این را متاسفانه نداریم. حالا رهبر مملکت جای خود دارد. رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، رئیس یک تشکیلات و نهاد و... وقتی نظری می‌دهند می‌بینیم مجلس خوار و خفیف می‌شود و احساس انقیاد می‌کند. اینها مهلک است؛ نافی منزلت، شخصیت و فلسفه وجودی نماینده مجلس و مردم است.

مجلس باید موضوع بنزین را مورد بحث قرار می‌داد

*مثلاً در همین بحث اخیر بنزین که نمایندگان قصد ارائه طرح دوفوریتی و سه‌فوریتی داشتند، اما رهبر انقلاب که صحبت کردند همه دست نگه‌ داشتند. شما هم همین کار را می‌کردید؟

من هم می‌پذیرفتم، اما بحث را مطرح می‌کردم. معتقدم مجلس باید این موضوع را مورد بحث قرار می‌داد.

بحث و گفت‌وگوهای آزاد نماینده‌های مردم بسیار مهم است

*زمانی که قرار نیست تغییری ایجاد شود، بررسی کردن آن مساله چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟

عیبی ندارد. کارشناسی و روشن شود. فواید و مضار آن دیده شود؛ این به رهبری، مجریان، دولت، شورای عالی تصمیم‌گیری سران سه قوه و... کمک می‌کند. این بحث و گفت‌وگوهای آزاد نماینده‌های مردم بسیار مهم است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها