کد خبر: 370029
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۷ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

راضیه جلیل‌پور، کارشناس کاراته، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

برای کسب سهمیه المپیک، 90 درصد شانس داریم/ در حال حاضر هیچ چیز قطعی نیست/ مسابقات انتخابی المپیک در فرانسه بسیار مهم است

کاراته برای اولین و شاید آخرین بار فرصتی استثنایی پیدا کرده تا در المپیک 2020 توکیو حاضر شود، اما آیا کاراته‌کاهای ایران می‌توانند به توکیو 2020 راه یابند؟

برای کسب سهمیه المپیک، 90 درصد شانس داریم/ در حال حاضر هیچ چیز قطعی نیست/ مسابقات انتخابی المپیک در فرانسه بسیار مهم است
کد خبر: 370029
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۷ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ رشته کاراته برای اولین و شاید آخرین بار فرصتی استثنایی پیدا کرده تا در المپیک 2020 توکیو حضور داشته باشد.

حضوری که می‌تواند برای کاروان ایران با مدال همراه باشد. در طول ماه‌های گذشته با توجه به عملکرد کاراته‌کاهای ایران امیدها به این رشته بسیار بالا رفته، اما موفقیت این ورزشکاران ثبات لازم را نداشته است.

اعتمادآنلاین به بهانه عملکرد کاراته ایران در تورنمنت آذرماه با راضیه جلیل‌پور گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

***

*وضعیت کاراته‌کاهای زن ایران در راه کسب سهمیه المپیک چگونه است؟

ما یک رنکینگ المپیکی داریم و یک رنکینگ جایگاه اوزان. در جایگاه اوزان در سه وزن جایگاه خوبی داریم، اما هیچ چیز قطعی نیست چون ورق برمی‌گردد. تا مسابقات فرانسه که در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود هیچ چیز قطعی نیست. رنکینگ المپیکی مثل جدول قیمت دلار مدام در حال تغییر است. رقابت‌ها بسیار نزدیک است و جایگاه‌ها مدام تغییر می‌کنند. ما تا المپیک سال آینده پنج 6 ایونت دیگر در پیش داریم. مسابقات فرانسه بسیار مهم است. من نسبت به اظهارنظر کردن در این باره محتاط شده‌ام. چون ناگهان در یک تورنمنت چهار مدال می‌گیریم و در یک تورنمنت حذف می‌شویم. قهرمان‌های کشورهای دیگر هم هیچ تورنمنتی را از دست نمی‌دهند. نمی‌توانیم ریسک کسب سهمیه را برای تورنمنت آخر بگذاریم و باید در تمام این رقابت‌ها شرکت کنیم. وضعیت حتی برای مردان هم به همین شکل است و دیدیم که در تورنمنت آخر نتوانستند به مقامی دست پیدا کنند.

مربیان و کادر فنی باید به تحلیل‌های حریفان هم توجه کنند؛ مثلاً خانمی که به حریف چین تایپه باخته چرا هر بار به این حریف می‌بازد؟ این نیاز به تحلیل دارد. این فرصتی است که برای اولین و آخرین بار برای کاراته مهیا شده و باید تبدیل به یک تاریخ‌سازی ملی شود.

*به نظر شما سارا بهمنیار و رزیتا علیپور تا اینجای کار برای گرفتن سهمیه چقدر شانس دارند؟

سارا بهمنیار به دلیل شرایط سنی و اینکه در سن بسیار خوب وارد تیم شده از نظر من شانس بیشتری نسبت به بقیه دارد. او همچنین تجربه کافی هم دارد. دومین موضوع این است که او در وزن پایین بازی می‌کند و در این وزن رقبای بسیار خوبی را زده است. رزیتا علیپور نیز بسیار خوش‌تکنیک است، اما شنیده‌ام که آسیب‌های کهنه دارد و این ممکن است ریسک کار را بالا ببرد. خاکسار هم تاکنون عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده و تجربه خوبی هم دارد. او نسبت به بقیه بچه‌ها مدال کاراته وان بیشتری دارد. اما با همه اینها نوسان در عملکرد بچه‌ها کمی پیش‌بینی را سخت کرده است.

80 درصد در المپیک شانس کسب مدال داریم

*به نظر شما تا اردیبهشت باید چه روندی طی شود تا ثبات عملکرد کاراته‌کاهای ما بیشتر شود؟

به نظر من باید اتاق فکری تشکیل شود و عملکرد هر کدام از آنها در همه این سال‌ها تحلیل شود. امتیازات و رقبا آنالیز شوند و تخصص آنها را شناسایی کنیم و نقاط ضعف و قدرت این چهار سال بررسی شود تا ضعف‌های هر کدام از این بچه‌ها را بشناسیم و بعد هر کدام برنامه مخصوص خود را داشته باشند. سپس بر اساس این موضوع نیازها را دربیاوریم. از تجربیات مربیان این بچه‌ها استفاده کنیم. برنامه تخصصی داشته باشند و اینکه در اردوها از تیم‌های مطرح مثل ترکیه و همسایه‌ها دعوت شود تا با بچه‌ها تمرین کنند. اگر من بودم حتماً این موضوع را در رأس کار قرار می‌دادم تا بچه‌ها با ورزشکاران مختلف تمرین کنند.

*با توجه به عملکرد کاراته‌کاهای زن شانس کسب سهمیه و مدال المپیک را چقدر می‌دانید؟

به نظر من برای کسب سهمیه تا 90 درصد شانس داریم و در المپیک هم در صورت حضور یافتن فکر می‌کنم تا 80 درصد شانس کسب مدال داریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها