کد خبر: 370105
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ۰۹:۲۷:۳۳
| |

مهدی کریمی تفرشی، عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران:

واردات نوشابه صد‌درصد افزایش داشته است/ دولت برای کالاهای مضر مالیات سنگین تعیین کند

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران گفت: برخی واردات گسترده نوشیدنی‌ها به ایران را تهدیدی جدی برای تولید داخلی می‌دانند و برخی نیز معتقدند این تهدید جدی نیست، چراکه اکثر این آبمیوه‌ها، همان‌هایی هستند که مشابه داخلی ندارند. یکی از ثمرات ورود انواع محصولات خارجی به کشور، تغییر ذائقه مردم و تمایل آنها به مصرف و خرید کالاهایی است که تا چند سال قبل، جای آنها در سبد مصرف خانوارها خالی بود.

واردات نوشابه صد‌درصد افزایش داشته است/ دولت برای کالاهای مضر مالیات سنگین تعیین کند
کد خبر: 370105
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ۰۹:۲۷:۳۳

اعتمادآنلاین| مهدی کریمی تفرشی، عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران گفت: هر ایرانی سالانه به طور متوسط 42 لیتر نوشابه مصرف می‌کند. در 20 سال اخیر مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور نزدیک به 15 درصد افزایش داشته ولی مصرف شیر و لبنیات تنها حدود یک دهم درصد رشد کرده است! سرانه مصرف نوشابه در جهان حدود 10 لیتر است و این یعنی میانگین مصرف نوشابه در ایرانیان 4 برابر میانگین جهان است.

رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان تهران افزود: آمریکا یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان در مصرف نوشابه است. در این کشور حدودا 48 درصد مردم به طور روزانه نوشابه مصرف می‌کنند. با این وجود به نظر می رسد با افزایش آگاهی عمومی در آمریکا مصرف نوشابه کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: آمریکا در کنار کشورهایی مانند آرژانتین، مکزیک و ... در میان بزرگ‌ترین مصرف کننده های نوشابه در جهان است اما از سال 2006 تاکنون این مقدار با برنامه‌های مختلف مثل گذاشتن مالیات برای نوشابه ها کاهش یافته است.

ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی گفت: متخصصین امور تغذیه بر این باورند که نوشابه‌های گازدار باعث چسبندگی خون می‌شوند و افزایش غلظت خون سبب کند شدن حرکت خون در رگ‌ها می‌شود. افزون بر این، این پدیده می‌تواند باعث لخته شدن خون و بروز مشکلات قلبی و مغزی شود. بر اساس اظهارات این پژوهشگران نوشابه‌های خنک حس چشایی را نیز از بین می‌برند و در مصرف کننده اشتهای کاذب به غذای بیشتر ایجاد و سبب چاق شدن او می‌شود.

وی افزود: نوشیدنی‌های خارجی چند سالی است از کشورهای مختلف مانند امارات متحده عربی، کره شمالی، تایلند،‌ سنگاپور، ترکیه، هند، آلمان، ژاپن و … وارد بازار ایران شده اند. طبق آمارهای منتشر شده.تایلند، برزیل، اسپانیا، بلژیک و ایرلند عمده کشورهایی هستند که در حوزه آبمیوه و کنسانتره محصولات خود را به ایران صادر کرده‌اند.

ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی افزود: درصد بازار آبمیوه‌های وارداتی در اختیار کشورهای مختلف بوده و پس از آن کشور تایلند با در اختیار داشتن 26 درصد صادرات این بخش در جایگاه اول جدول قرار گرفته و برزیل و اسپانیا به ترتیب با 14 و 10 درصد از صادرات آبمیوه به ایران در رتبه‌های بعدی جدول قرار گرفته‌اند. این واردات در شرایطی صورت گرفته که ایران در سال 1395 ایران بالغ بر 60 هزار و 500 تن آبمیوه و کنسانتره صادر کرده است.

کریمی تفرشی گفت: واردات 6‌ماه نخست سال 94 که توسط اداره کل گمرک منتشر شده، نشان می‌دهد که واردات نوشابه به کشور صد‌درصد افزایش داشته است. براساس این گزارش در نیمه نخست سال 94، 2‌هزارو239 تن نوشابه و سرکه به ارزش یک‌میلیون و300‌هزارو523دلار به کشور وارد شده است که این میزان واردات درمقایسه با مدت مشابه‌ سال 93 از نظر وزنی 142,62‌درصد و از نظر ارزشی 28.83‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. این آمار نگران‌کننده درحالی منتشر می‌شود که مسئولان سازمان غذا و دارو از ممنوعیت واردات نوشابه‌های گازدار به کشور خبر دادند. هرچند مسئولان این سازمان دلیل افزایش واردات نوشابه‌های گازدار به کشور را مجوزهای صادرشده در‌ سال 93 عنوان می‌کنند، ولی درعین‌ حال برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در این مدت مجوزهایی را برای واردات نوشابه صادر کرده‌اند. مجوزهایی که برخلاف روال قانونی صادر شده است.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران گفت: قیمت بیشتر نوشیدنی‌های یکنفره مارک‌های خارجی معمولاً برابر یک نوشیدنی 1 لیتری ایرانی است که برای پذیرایی از چند نفر کافی است. نکته‌ای که به جز قیمت این نوشیدنی‌ها جلب توجه می‌کند این است که بعضی از این نوشیدنی‌های خارجی برچسب وزارت بهداشت را که نشان دهنده سلامتی یک محصول است را بر روی خود ندارند. بعضی‌های دیگر هم اصلاً چیزی به نام کشور تولید کننده ندارند

وی خاطر نشان کرد: برخی واردات گسترده نوشیدنی‌ها به ایران را تهدیدی جدی برای تولید داخلی می‌دانند و برخی نیز معتقدند این تهدید جدی نیست، چراکه اکثر این آبمیوه‌ها، همان‌هایی هستند که مشابه داخلی ندارند. یکی از ثمرات ورود انواع محصولات خارجی به کشور، تغییر ذائقه مردم و تمایل آنها به مصرف و خرید کالاهایی است که تا چند سال قبل، جای آنها در سبد مصرف خانوارها خالی بود.

تفرشی گفت: یکی از این محصولات و نوشیدنی‌های خارجی است که طی سال‌های اخیر، مصرف و توزیع آنها در کشور رشد چشمگیری پیدا کرده است و کمتر مغازه و فروشگاهی وجود دارد که انواعی از این محصولات را در خود نداشته باشد.

نائب رئیس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران گفت: طبق بررسی های وزارت بهداشت مشخص شده که بسیاری از این محصولات فاقد مجوزهای بهداشتی و برچسب اصالت است و مشخص نیست این حجم وسیع موجود در بازار کشورمان، چگونه به صورت قاچاق یا بدون موافقت وزارت بهداشت از طرق قانونی، به ایران آمده است.

وی افزود: طبق اعلام معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت این وزارتخانه به هیچ عنوان مجوز واردات نوشیدنی‌های مختلف را صادر نمی‌کند، چراکه با توجه به تولیدات کشور در این عرصه نیازی به واردات کالای خارجی وجود ندارد.

مشاور عالی در کمیته فناوری‌های نو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه در حال حاضر ظرفیت تولید کارخانه‌های فعال در زمینه‌ نوشیدنی و نوشابه و تنوع آنها به حدی است که پاسخگوی نیازهای کشور است و برهمین اساس در این حوزه نیازی به واردات نمونه‌های خارجی وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال نوشابه "کوکا" در داخل کشور تولید می‌شود و از نظر طعم و کیفیت چیزی کم ندارد. حال آنکه به هر حال شرکت‌هایی که تحت نظر یک برند بین المللی به تولید می‌پردازند باید فعالیت خود را تحت لیسانس آن کشور ادامه دهند. برهمین اساس "کوکا" در تمام دنیا از نظر طعم و کیفیت شرایط یکسانی را دارد و "کوکا" در ایران با عربستان و اروپا فرقی ندارد، چراکه در همه جای دنیا از فرمولی یکسان برای تولید آن استفاده می شود.

کارآفرین برتر جهان اسلام در آخر افزود: درخصوص واردات این محصولات باید عوارض گمرکی به شکلی تعیین شود که وارد‌کننده تمایلی به واردات این محصولات مضر نداشته باشد؛ به‌طورکلی دولت باید برای کالاهای مضر عوارض و مالیات سنگین تعیین و به سمت تولید کالاهای سلامت‌محور حرکت کند.

وی گفت: به‌طور کلی تولید نوشابه در ایران به دلیل استقبال بالای مردم سود زیادی دارد و باید برای این صنایع مالیات و عوارضی متناسب با این سود تعیین کرد تا از منابع حاصل از آن کالاهای سلامت‌محور را با هزینه کمتر تولید و به مردم ارایه کرد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها