دیدار سرد الحریری و عون؛ آرای «سعد» کمتر از 60 است

یک روزنامه لبنانی اعلام کرد، «سعد الحریری» به دیدار رئیس‌جمهور رفته و تلاش کرده آرای ائتلاف او را کسب کند اما نتیجه این دیدار منفی بوده و احتمال می‌رود آرای الحریری در جلسه امروز کمتر از 60 عدد باشد.

دیدار سرد الحریری و عون؛ آرای «سعد» کمتر از 60 است
کد خبر: 370152
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ۱۰:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| پایتخت لبنان «بیروت» پس از درگیری‌های شدید دیشب (یکشنبه شب) میان معترضان و نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان پارلمان بالاخره آرام شد و قرار است امروز جلسه پارلمان ویژه انتخاب نخست‌وزیر برگزار شود.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی در همین خصوص نوشت، مسیر رایزنی‌های پارلمانی برای مأمور کردن نخست‌وزیر هموار نیست و داده‌ها تا ساعات پایانی دیشب حکایت از آن دارد که «سعد الحریری» می‌تواند کمتر از 60 رأی از مجموع 128 رأی را کسب کند اما در گام بعدی تشکیل دولت تقریبا محال است زیرا شرایط و عوامل برای این امر به بن‌بست رسیده است.

الاخبار در ادامه گزارش داد: از نظر سیاسی، از زمان تأخیر در موعد رایزنی‌های پارلمانی، سقف مذاکره در تیم‌های اصلی 8 مارس-التیار الوطنی الحر تغییر نکرده است. التیار مشارکت در هر دولتی به ریاست الحریری را رد می‌کند، یا دولت تکنوکرات که رئیس و وزرای آن همه از افراد متخصص باشند یا مشارکت «جبران باسیل» مانند مشارکت الحریری. بر همین اساس «میشل عون» رئیس‌جمهور کنار جریان متبوعش «العهد» ایستاده بدون آنکه به الحریری وعده مشارکت از طریق وزرایش را بدهد. حزب‌الله و امل به دلیل ملاحظات داخلی و خارجی به سمت دولتی با مشارکت سعد الحریری یا هر فرد مورد تأیید او تمایل دارند.

این روزنامه افزود: از نظر مردمی نیز تظاهرات دو روز گذشته نشان داد الحریری همچنان شامل شعار «کلن یعنی کلن» است و مردم خواستار کناره‌گیری تمامی سران سیاسی فعلی هستند.

الاخبار ادامه داد: این درگیری سیاسی و مردمی قبل از آغاز رایزنی‌های پارلمانی، کشور را به سمت سناریویی واحد سوق می‌دهد. اگر هیچ موضوع غافلگیرانه‌ای که منجر به تعویق رایزنی‌ها نشود، رخ ندهد الحریری نخست‌وزیر مکلف خواهد شد اما زمان تشکیل دولت بستگی به بحرانی دارد که ممکن است هفته‌ها و چه بسا ماهها طول بکشید و کشور را به سمت سقوط حتمی سوق دهد آنهم در سایه پیش‌بینی‌هایی که گفته می‌شود اگر دولت الحریری تشکیل هم شود رأی اعتماد نخواهد گرفت.

فضای منفی دیدار عون-الحریری و هشدار نبیه بری

بر اساس این گزارش، با ادامه فشارها شنبه شب دیداری به دور از چشم رسانه‌ها میان عون و الحریری برگزار شد و بر اساس گفته منابع آگاه فضای این دیدار کاملا منفی بود. سعد الحریری در این دیدار تلاش کرد عون را آرام کند و بگوید «آنچه رخ داد علیه او یا العهد» نیست اما این اظهارات هیچ تأثیری بر عون نداشت.

الاخبار سپس نوشت: در این دیدار الحریری تلاش کرد که عون را قانع کند با مداخله نزد فراکسیون «لبنان القوی» به ریاست جبران باسیل، آرای این فراکسیون را کسب کند اما عون مطمئن بود که این فراکسیون به الحریری رأی نخواهد داد. رئیس‌جمهور لبنان همچنین پاسخ واضحی درباره مشارکت در دولت با یک یا چند وزیر ندارد.

الحریری در همان شب «نبیه بری» رئیس پارلمان هم دیدار داشت و در دیدار مذکور درباره پیشنهادهایی بری بحث و تبادل نظر شد.

بر اساس این گزارش، الحریری در روزهای گذشته با تعدادی از نمایندگان التیار الوطنی بویژه آنهایی که زیاد تحت تأثیر باسیل نیستند، تماس داشته و تلاش کرده آرای آنها را کسب کند اما التیار تأکید کرده که مشارکت در دولتی به ریاست الحریری محال است. اما بامداد امروز «القوات اللبنانیه» اعلام کرد که کسی را برای نخست‌وزیری مأمور نمی‌کند و ممکن است آرای اکتسابی الحریری به کمتر از 60 عدد برسد.

از سوی دیگر «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد: الحریری امروز مأمور به تشکیل کابینه خواهد شد اما تشکیل دولت بسیار سخت خواهد بود.

بری ضمن اعلام اینکه تشکیل دولت اولین گام برای نجات کشور است، به الاخبار گفت، تشکیل دولت باید هر چه سریع‌تر انجام شود زیرا کشور در برابر چالش‌های خطرناکی قرار دارد و خطر گرسنگی وجود دارد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها