کد خبر: 370180
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ۱۱:۲۳:۰۰
| |

علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نشست خبری:

به هیچ وجه بحث کنار رفتن دولت یا استعفای رئیس‌جمهور مطرح نیست/ وزیر خزانه‌داری آمریکا اعتراف کرد که تحریم را هم‌تراز جنگ می‌دانند/ از عملکرد وزرای دولت دفاع می‌کنیم/ زنگنه و رحمانی فضلی در شرایط تحریم می‌توانند تاثیر زیادی در دولت داشته باشند/ آمریکا توان

علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نشست خبری عنوان کرد: وزیر خزانه‌داری آمریکا اعتراف کرد که تحریم را هم‌تراز جنگ می‌دانند.

به هیچ وجه بحث کنار رفتن دولت یا استعفای رئیس‌جمهور مطرح نیست/ وزیر خزانه‌داری آمریکا اعتراف کرد که تحریم را هم‌تراز جنگ می‌دانند/ از عملکرد وزرای دولت دفاع می‌کنیم/ زنگنه و رحمانی فضلی در شرایط تحریم می‌توانند تاثیر زیادی در دولت داشته باشند/ آمریکا توان
کد خبر: 370180
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ۱۱:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| علی ربیعی، سخنگوی دولت، امروز در نشست خبری عنوان کرد: آمریکا تحریم را جایگزین جنگ کرده چون تصور می‌کند هیچ قانونی برای دفاع از قربانیان وجود ندارد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، سخنگوی دولت گفت: آمریکا تحریم را راهی برای نسل‌کشی در نظر گرفته است.

در ادامه اهم صحبت های ربیعی در این نشست را میخوانید:

موضوع قطع اینترنت در کشور مطرح نیست

ربیعی با اشاره به جلسه شورای عالی فضای مجازی که این هفته برگزار شد عنوان کرد: نه تنها موضوع قطع اینترنت در کشور مطرح نیست، بلکه همه اعضا به گسترش دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت تاکید داشتند. دولت یازدهم و دوازدهم طرفدار توسعه اینترنت بوده و هست چرا که تاثیر زیادی در اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی دارد

استیضاح حق مجلس است

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به طرح استیضاح چند نفر از وزرا در مجلس که نمایندگان پیگیر آن هستند، گفت: استیضاح برخی وزرا در مجلس از مباحث روز است. سوال و استیضاح را یک ابزار نظارتی مهم و از حقوق مجلس و نمایندگان می‌دانیم، اما معتقدیم باید شرایط روز کشور در نظر گرفته شود. معتقدیم در شرایط فعلی برگزاری انتخابات پیش رو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بر همین اساس استیضاح وزیر کشور می‌تواند در اجرای آن مشکل ایجاد کند.

او با تاکیر بر اینکه طرح استیضاح وزیر کشور با توجه به زمان انتخابات می‌تواند مشکلات فراوانی به دنبال داشته باشد، افزود: زنگنه در خط مقدم جنگ اقتصادی ایران در شرایط تحریمی قرار دارد. تغییر وزیر نفت را در این شرایط به صلاح کشور نمی‌دانیم. از عملکرد وزرای دولت دفاع می‌کنیم. زنگنه و رحمانی فضلی در شرایط تحریم می‌توانند تاثیر زیادی در دولت داشته باشند. دولت از نمایندگان می‌خواهد در شرایط فعلی کمک کنند تا از مسیر سخت کنونی عبور کنیم.

به هیچ‌وجه بحث کنار رفتن دولت یا استعفای رئیس‌جمهور مطرح نیست

ربیعی همچنین درخصوص طرح موضوع استعفای رئیس‌جمهوری به درخواست جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری بیان کرد: به هیچ وجه بحث کنار رفتن دولت یا استعفای رئیس‌جمهور مطرح نیست. من صمیمیتی هم با آقای جهانگیری دارم و در این‌بارهم با ایشان صحبت کرده‌ام به هیچ عنوان شایعات و اظهارنظرها درباره ایشان درست نیست.

او با بیان اینکه بحث سقوط و کناره گیری دولت دو نگاه دارد، گفت: برخی می‌گویند اینها که فشار می‌آورند و مدعی هستند اجازه دهید سر کار بیایند و ببینیم آنها چه کار خواهند کرد. برخی هم که مخالفان سنتی دولت هستند. از ابتدای عمر دولت می‌گفتند دولت شش ماه بیش تر نمی‌ماند، متاسفانه توجه نمی کنند در چه شرایطی هستیم. اتفاقات که افتاده و فشارهایی که تحمیل شده را در نظر بگیرند. یکی از مشکلات ما سخن نگفتن و اطلاع نرساندن بوده است. دولتی که در شش سال کارنامه خوبی از قدرت خرید و اشتغال مردم داشته باید بگوید چرا می‌خواهید عامل تحریم را نادیده بگیرد؟ ما معتقد هستیم این روزها خواهد گذشت، دولت همه تلاش خود را برای خروج از شرایط فعلی انجام می‌دهد.

راه ما راه گفت‌و گو با مردم است

ربیعی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تحریم های مجدد شرکت های همکار با ایران گفت: آمریکا همه این شرکت ها را تحت نظر و تحت فشار قرار داده است. چون پدیده جدیدی نیست در ارتباط با اصل موضوع صحبت نمی‌کنم، وزیر خارجه آمریکا پریشب صراحتا اعتراف کرد تحریم را همانند جنگ گرفته اند. در جنگ آدم می‌کشند، گروگان می‌گیرند. همه این کارها را برای به هم زدن امنیت روانی مردم، ذهنیت‌شان و تحریک‌شان انجام می‌دهند. راه ما راه گفت‌و گو با مردم است و راه تبیین شرایط برای مردم. آمریکا توان ادامه دادن به چنین رفتارهایی نخواهد داشت و این حداکثر فشاری است که به مردم ایران وارد می کند.

هدف آمریکا ایجاد مجدد ایران هراسی است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره ادعای پمپئو در راستای تحریک نیروهای عراقی توسط نیروهای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد، گفت: آمریکا هیچ مدرکی در این‌باره ندارد. آنها اگر مستنداتی داشتند حتما مستندات خود را ارائه می‌کردند. مردم در خیابان هستند در عراق، داعش دارد دوباره قدرت می گیرد، در این شرایط که خود آمریکا مقصر است حمله به تاسیسات آنان عادی است. هدف آمریکا ایجاد مجدد ایران هراسی است. ایران طبق اصول ثابت خود در امور کشورهای همسایه دخالت نمی کند.اما در صورت اشتباه آمریکا در اثبات حرف‌های خود، حتماً پاسخ کوبنده‌ای خواهد داد.

در سفر ژاپن بحث مذاکره با آمریکا مطرح نیست

او با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به ژاپن و مالزی عنوان کرد: ژاپن کشور دوست ما است. حضور رئیس جمهور در جلسه کشورهای اسلامی در مالزی نیز مجالی برای ما است ، حضور در توکیو می‌تواند با گفت‌وگوهای منطقه‌ای دستاوردهایی برای ما ایجاد کند. این سفر ارتباطی به مذاکره با آمریکا ندارد، اما دوستان ژاپنی ما ابتکار عمل‌هایی دارند که ما آن را بررسی می‌کنیم و حامل پیام‌هایی است که ما از شنیدن آنها استقبال می‌کنیم. هیچ برنامه از پیش تعیین شده ای نیست، اما حتما به رسم انسان دوستی موضوعاتی مطرح می شود، وزرای اقتصادی ما و مسئولان بانکی حتما دراین سفر حضور خواهند داشت.

حضور ایران در احلاس سران در مالزی منفعت زیادی برای ایران خواهد داشت.

طرح معیشتی با طرح یارانه‌ها ارتباطی به هم ندارند

ربیعی در خصوص آمار ثبت‌نام طرح حمایت معیشتی گفت: این طرح با طرح یارانه ارتباطی ندارد و هر کدام به صورت جداگانه بررسی می‌شود. حدود 6 میلیون نفر ثبت نام کردند که حدود 2 میلیون نفر اجازه بررسی دارایی‌ها خود را داده‌اند. این ثبت‌نام‌ها بررسی و نتایج اعلام می‌شود. مسئله معیشت، اشتغال، حاشیه نشینی و احساس نابرابری همچنین فقدان توسعه دیرین و تحریم از جمله مشکلاتی است که باید برای سال آتی درباره آنان تحلیل ارائه داد.

مسئول اصلی اطلاع‌رسانی صداوسیما بوده است

سخنگوی دولت درباره اختلاف‌نظری که درباره اطلاع‌رسانی درخصوص طرح اصلاح قیمت بنزین مطرح می‌شود، گفت: درباره صحبت‌های اخیر آقای واعظی تا آنجا که من بررسی کردم خبرنگار سوال را به پاسخ آقای واعظی چسبانده است. صحبت‌های آقای واعظی و رحمانی فضلی تناقضی با هم ندارند. احتمالا آقای واعظی می‌خواسته تاکید کند همه در این ماجرا مسئولیت‌هایی داشته‌اند، اما مسئول اصلی اطلاع‌رسانی صداوسیما بوده است.

موافقان و مخالفان لوایح CFT و پالرمو نظر کارشناسی اعلام کنند

او درباره احتمال بررسی لوایح CFT و پالرمو در جلسه سران قوا گفت: این طرح قبلا یک بار در این جلسات مورد بررسی قرار گرفته و طرح مجدد آن مطرح نیست. گزارشی از جلسات دور جدید در مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می دهد با ترکیب دو کمیسیون بررسی مجدد آن آغاز شده است. آنچه مهم است اینکه تصمیمیات امروز ما برای آینده کشور مهم است.

ربیعی گفت: فرصت زیادی وجود ندارد. از نخبگان و کارشناسان می‌خواهم به جای طرح دعواهای سیاسی مباحث کارشناسی را مطرح کنند. رسانه ملی این فرصت برابر به هر دو گروه را بدهد. کارشناسان مالی و بانکی معتقد هستند با رفتن ایران به لیست سیاه هر ایرانی به مشکل بر می‌خورد. وزارت خارجه تاکید دارد که تصویب نشدن آن موجب خود تحریمی کشور می‌شود و خروج از لیست سیاه بسیار سخت خواهد بود و برای دولت‌های آتی هم سخت است. کارشناسان امنیتی ما هم معتقد هستند تحفظ امنیت ملی حفظ می شود. چین و روسیه هم به لیست پیوستند.

کارشناسان سیاسی می گویند نپیوستن به این لیست یک نوع خود تحریمی است. ما به نظر مجمع احترام می گذاریم و امیدوارم مصلحت نظام در نظر گرفته شود.

66 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی داریم

سخنگوی دولت در ادامه با اعلام اینکه 66 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی ما است، گفت: از این رقم 44 هزار میلیارد تومان جرایم مالیاتی و بقیه اصل مالیات است. امسال هم مبالغ قابل توجهی از معوقات مالیاتی وصول شده است. یکی از برنامه های مهم سازمان مالیات جلوگیری از فرار مالیاتی و گرفتن مالیات ها است.

اعتراضات درباره سازمان هلال‌احمر به معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری ارجاع شده است

ربیعی درباره مباحثی که در خصوص انتخاب رئیس جدید سازمان هلال‌احمر مطرح می‌شود، عنوان کرد: فرایند قانونی استعفا از جمله پذیرش آن هنوز قطعی نشده است. کاندیداهای خارج از شورای عالی ایراد گرفتند و اعتراض داشتند. مجموعه این اعتراضات از سوی رئیس‌جمهوری به معاونت حقوقی خانم جنیدی ارجاع شده است. در یکی دو روز آینده معاونت حقوقی اعلام نظر می‌کند و رئیس‌جمهوری نظر نهایی خود را بر اساس آن اعلام خواهد کرد.

دلیلی ندارد جمهوری اسلامی بخواهد نیروهای خود را در جایی پنهان کند

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به پیگیری‌ها و طرح شکایت مجدد درخصوص آتش‌سوزی کشتی سانچی در آمریکا عنوان کرد: کشتی سانچی در تصادفی در سال 96 غرق شد. هر 32 سرنشین فوت شدند. تنها دو سه پیکر به دست آمد که آن هم در اثر گرما بسیار کوچک شده بودند. دمای 1000 درجه در این آتش سوزی وجود داشت که البته گفته می‌شود افراد ابتدا به خاطر استنشاق گاز شدید فوت کردند. دلیلی ندارد جمهوری اسلامی بخواهد نیروهای خود را در جایی پنهان کند. طرح این موضوع‌ها نمک بر زخم بازماندگان پاشیدن است. کشورهای چین و پاناما بحث بیمه این کشتی را در جوامع بین‌المللی پیگیری کرده‌اند. آمریکا بهتر است سیاست‌هایش در عراق را بررسی کند. آمریکا به دنبال ایران‌هراسی است. کشورهای منطقه دریافتند که ایران هیچ خطری برای همسایگان ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها