کد خبر: 370226
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ۱۲:۴۳:۳۱
| |

الشرق الاوسط: معترضان عراقی سر توقف یا ادامه اعتراضات اختلاف دارند

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» از اختلاف میان معترضان عراقی در بغداد با سایر استان‌ها سر توقف یا ادامه اعتراضات در آستانه تشکیل دولت جدید این کشور خبر داد.

الشرق الاوسط: معترضان عراقی سر توقف یا ادامه اعتراضات اختلاف دارند
کد خبر: 370226
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ۱۲:۴۳:۳۱

اعتمادآنلاین| روزنامه سعودی الشرق الاوسط در گزارشی با عنوان «انتظارات درباره توقف تظاهرات‌ها در صورت معرفی نخست‌وزیر مطابق با شروط معترضان» از اختلاف میان معترضان عراقی بر سر توقف یا ادامه تظاهرات‌ها خبر داد.

در این گزارش آمده است: فعالان عراقی درباره ادامه تظاهرات‌ها در عراق یا برچیدن تحصن‌ها پس از انتخاب نخست وزیر جدید اختلاف نظر دارند. فعالان بغداد معتقدند در صورتی که نامزد مورد قبول معترضان طی روزهای آتی روی کار آید، امکان فیصله دادن به تظاهرات و تحصن‌ها وجود دارد؛ فعالان دیگر استان‌ها اما بر ادامه تظاهرات تا محقق شدن همه خواسته‌ها از جمله تصویب قانون جدید انتخابات و انحلال پارلمان تاکید دارند.

الشرق الاوسط به نقل از «محمد مودیل» فعال مدنی در بغداد نوشت: در صورتی که نخست وزیر مورد رضایت معترضان و مطابق با شروط آنها روی کار آید، تظاهرات و تحصن‌ها متوقف می‌شود در غیر این صورت مسیردیگری پیش گرفته می‌شود.

مودیل گفته است: تصمیم عده‌ای نه چندان اندک از معترضان این است که از نخست وزیر مورد رضایت خود حمایت کنند و بعدا هم احتمالا با تحصن مقابل کاخ وی در منطقه الخضراء از او برای انجام وظایفش در مجازات قاتلان و تصویب قانون جدید انتخابات و تشکیل کمیساریای مستقل حمایت کنند.

اما «میثم الشبانی» روزنامه‌نگار و فعال عراقی در استان الدیوانیه با اشاره به مواضع افراطی برخی معترضان در این استان گفت: «آنها خیلی روی انتخاب نخست وزیر جدید حساب باز نمی‌کنند و می‌خواهند نظام سیاسی عراق از اساس برچیده شود. از همین رو بر ادامه اعتراضات تا دستیابی به این هدف اصرار دارند».

الشبانی در گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفته است: «در تظاهرات گسترده روز یکشنبه در الدیوانیه دانشجویان علیه فراخوان برخی روحانیون و احزاب برای توقف اعتصاب‌ها شعار دادند و اکثر اداره‌های دولتی در این استان را به تعطیلی کشاندند.»

او افزود: «طیف وسیعی از معترضان هنوز به هر آنچه از زبان مقامات عراق مطرح می‌شود، واکنش منفی نشان می‌دهند و آنها را به دروغگویی و زیر پا گذاشتن وعده‌هایشان متهم می‌کنند، اما این امر به معنای نبود تمایل به قبول راه حل‌هایی واقعی برای بحران عراق نیست. راه حلی که منجر به انتخاب دولت انتقالی شود که زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام را فراهم کند».

شهر «الناصریه» مرکز استان «ذی قار» در جنوب عراق هم که در هفته‌های گذشته تنور اغتشاشات در آنجا بسیار داغ بود، حالا چند روزی است که مردم آن آرامش نسبی را تجربه می‌کنند؛ اگرچه بخش زیادی از ابعاد زندگی در آنجا هنوز فلج است. معترضان روز گذشته هم در میدان «الحبوبی» در مرکز الناصریه تجمع کردند.

«حیدر ناشی» یک فعال مدنی از ادامه اعتراضات در این شهر به رغم سرمای شدید و کاهش قابل توجه دمای هوا و آنجا خبر داد.

او درباره موضوع انتخاب نخست وزیر جدید و موضع معترضان در گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفت: بعید است اعتراضات با انتخاب نخست وزیری حتی مطابق با شروط معترضان تمام شود، زیرا فقط این موضوع نیست.

او افزود: ما پس از مرحله انتخاب نخست وزیر چالش‌های زیادی را پیش رو داریم. معترضان خواهان ماندن در میدان‌های اعتراضات برای حمایت از نخست‌وزیر جدید و تسهیل انجام وظایف وی هستند. ما باید بر پارلمان فشار آوریم تا تصویب قوانین مهم مثل قانون انتخاب و موضوع انتخاب افراد مناسب برای کمیساریای انتخابات را تکمیل کند.

این فعال مدنی در الناصریه گفت: تظاهرات‌کنندگان با ادامه حضور خود در تظاهرات به نخست وزیر جدید حتی در انتخاب یک کابینه مستقل به دور از سلطه احزاب کمک خواهند کرد.

با توجه به استعفای دو هفته پیش عادل عبدالمهدی از سمت نخست‌وزیری عراق،‌ رئیس‌جمهور این کشور موظف است پس از 15 روز از تاریخ اعلام استعفای عبدالمهدی،‌ کاندیدای بزرگترین فراکسیون پارلمان برای تصدی سمت نخست‌وزیری را معرفی کند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها