کد خبر: 370352
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ۱۹:۳۱:۴۱
| |

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر:

به دنبال راهی برای حفاظت از خودمان در برابر هرگونه بحران بالقوه آتی هستیم

وزیر خارجه قطر گفت که مذاکرات اخیر، بن‌بست با عربستان را شکست و دوحه اکنون درخواست‌های رقبای حوزه خلیج‌ فارس را بررسی می‌کند. وی با این حال گفت که کشورش به ترکیه نیز پشت نخواهد کرد.

به دنبال راهی برای حفاظت از خودمان در برابر هرگونه بحران بالقوه آتی هستیم
کد خبر: 370352
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۵ ۱۹:۳۱:۴۱

اعتمادآنلاین| طی دو سال و نیم اختلاف میان دو متحد عرب آمریکا، عربستان و امارات متحده عربی، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک و تجاری خود با قطر را به بهانه حمایت از تروریسم قطع کردند. دوحه این اتهام را رد کرده و می‌گوید تحریم‌ها حاکمیتش را هدف قرار داده است.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر به سی‌ان‌ان بدون هیچ اشاره‌ای به امتیازات احتمالی گفت: ما بن‌بست عدم رابطه را شکستیم و ارتباط با سعودی‌ها آغاز شد. ما خواهان درک شکایت‌ها و ناراحتی‌ها هستیم. ما خواهان بررسی آنها و ارزیابی آنها و یافتن راهی برای حفاظت از خودمان در آینده در برابر هرگونه بحران بالقوه هستیم.

کشورهای تحریم کننده 13 درخواست مطرح کرده‌اند، از جمله تعطیلی تلویزیون الجزیره، بستن پایگاه ترکیه، کاهش روابط با ایران، قطع ارتباط با اخوان المسلمین.

شیخ محمد ماه اکتبر در دیدارش از ریاض ارتباط مستقیم قطر با اخوان را رد کرد و گفت که کشورش حاضر به قطع روابط با آنکارا برای حل مناقشه نیست. او گفت: هر کشوری که در این دوران بحران به روی ما باز بود و به ما کمک کرد سپاسگزار آنها خواهیم بود و هرگز به آنها پشت نخواهیم کرد.

ترکیه اقدام به اعزام نیرو سخت‌افزارهای نظامی ، غذا و آب به قطر کرد.

مقام‌های سعودی می‌گویند درخواست‌های آنها تغییرناپذیر هستند اما دو منبع آشنا به این مذاکرات گفته‌اند که ریاض دیگر خواهان قطع رابطه دوحه با ترکیه و بستن الجزیزه نیست.

یک منبع دیگر نیز گفت که دوحه از عربستان خواسته دستیابی به حریم هوایی را امکان‌پذیر کرده و تنها مرز زمینی قطر را باز کند.

شیخ محمد در پاسخ به این سوال که حل و فصل مناقشه تا کی طول می‌کشد، گفت: فکر می کنم ما هنوز در مراحل اولیه هستیم و آنچه در این دو سال و نیم رخ داده خیلی زیاد بوده و اعتمادسازی به زمان نیاز دارد.

یک دیپلمات غربی گفت که تماس‌های اخیر نوری در انتهای یک تونل بود اما کوچکترین مشکل می‌تواند همه چیز را خراب کند.

به نظر می‌رسد ریاض نسبت به دیگر متحدان بازتر است. نخست‌وزیر قطر در نشست هفته گذشته کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در ریاض شرکت کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها