کد خبر: 370381
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۶ ۰۹:۱۷:۱۷
| |

رییس اتاق تهران:

پیش بینی رشد اقتصادی 4 درصدی در پنج سال آینده

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اعلام کرد: براساس گزارش‌های اقتصادی در پنج سال آینده رشد چهار درصدی برای اقتصاد ایران پیش‌بینی شده است.

پیش بینی رشد اقتصادی 4 درصدی در پنج سال آینده
کد خبر: 370381
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۶ ۰۹:۱۷:۱۷

اعتمادآنلاین| مسعود خوانساری روز سه‌شنبه در نهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: ادامه ارز 4200 تومانی در بودجه به صلاح نیست و همه تجربه تلخ ارز 4200 تومانی را در سال 97 داشتیم و ادامه پرداخت آن برای سال 99 جز رانت و فساد و هرج و مرج در اقتصاد ایران ثمره ای نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: چنانچه قرار بر این بود که به مستمندان کمک شود، باید به آنان یارانه نقدی بدهیم، اما ارز 4200 تومانی به دست مردم نمی رسد و افرادی خاص از این ارز استفاده خواهند کرد.

به گفته وی، اجرایی شدن بودجه فعلی به‌طور قطع در سال 99 موجب یک جهش ناگهانی درباره نرخ ارز رخ می‌دهد و همان اتفاقی که در سال 97 اتفاق افتاد، تکرار خواهد شد.

انتقاد از رشد بودجه دولتی‌ها

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به سخنان رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهوری درباره خروج دولت از تصدی‌گری اشاره کرد و گفت: این سخنان در حالی است که در لایحه بودجه سال 99 کشور، بودجه دولتی‌ها 16 درصد رشد داشته، اما مالیاتی که این شرکت‌ها پرداخت می‌کنند به مراتب کمتر از مالیات بخش خصوصی است.

خوانساری افزود: پارسال رشد اقتصادی کشور منفی 4.8 درصد بود و بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در سال 99 بین منفی 8.5 تا 9.5 درصد خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای دومین سال متوالی اقتصاد ایران با رکود روبرو است، اضافه کرد:چنانچه به همین روال پیش برویم، به میزان 30 درصد عقب ماندگی نسبت به وضعیت اقتصادی سال 96 جبران خواهد شد.

به گفته خوانساری، ادامه این روند، مدت 14 سال زمان نیاز است تا به وضعیت اقتصادی سال 96 بازگشت داشته باشیم.

رییس اتاق بازرگانی تهران، شاخص‌های مزبور را هشداری برای مسوولان دانست و خاطرنشان کرد: رقم نقدینگی در پایان شهریورماه 2126 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 27 درصد رشد نشان می دهد.

وی اضافه کرد: پایه پولی به 286 هزار میلیارد تومان رسیده که به‌طور عمده به دلیل انتقال بخشی از بدهی های موسسه های مالی و اعتباری به بانک مرکزی و بدهی دولت به بانک مرکزی است.

خوانساری توضیح داد: براساس چهار شاخص یاد شده در اقتصاد ایران، در قالب لایحه بودجه کشور رقم 484 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است و سه برابر آن به شرکت‌های دولتی اختصاص می‌یابد که 16 درصد رشد یافته است.

وی افزود: امسال در لایحه بودجه پیشنهاد شده تا 80 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت چاپ و توزیع شود که خریدار عمده این اوراق بانک‌ها هستند؛ بنابراین این اوراق به مردم فروخته می‌شود یا بانک‌ها آنها را خریداری می‌کنند.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه چنانچه بانک‌ها این اوراق را خریداری کنند، تسهیلات کمتری به مردم و بنگاهها خواهند داد و این در حالی‌ است که بنگاه‌ها برای تامین نقدینگی با مشکل روبرو هستند و چنانچه قرار باشد که برای خرید اوراق از سوی بانک‌ها، از محل تسهیلات منابع در نظر گرفته شود یا از خط اعتباری بانک مرکزی استفاده شود، افزایش پایه پولی را به همراه خواهد داشت.

خوانساری گفت: پیش بینی شده 40 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دولت در سال 99 به فروش برسد، همچنین رشد بزرگی برای مالیات پیش بینی شده که افزون بر 170 هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران دو سال با رکود همراه بوده، خاطرنشان کرد: افزایش رقم مالیاتی از جمله مسائلی است که در لایحه بودجه با ابهام روبرو است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها