مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج مطرح کرد:

لزوم واردات 500 هزار تن برنج برای تنظیم بازار شب عید/آمار تولید برنج واقعیت ندارد

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: اگر بانک مرکزی ارز مورد نیاز واردات 500 هزار تن برنج را تامین کند، بدون تردید مشکلی در تامین برنج شب عید وجود ندارد.

لزوم واردات 500 هزار تن برنج برای تنظیم بازار شب عید/آمار تولید برنج واقعیت ندارد
کد خبر: 370461
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۶ ۱۰:۵۳:۱۳

اعتمادآنلاین| مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، درباره آخرین وضعیت واردات برنج گفت: بنابر آمار از مجموع 200 هزار تن برنج مانده در بنادر، 150 هزار تن ترخیص شده است که امیدواریم با تخصیص ارز به موقع 50 هزار تن مابقی ترخیص شود.

وی با تاکید بر واردات 500 هزار تن برنج تا شب عید افزود: اگر بانک مرکزی ارز مورد نیاز واردات این میزان برنج را هر چه سریع‌تر تامین کند، پیش بینی می‌شود در تامین برنج شب عید مشکلی وجود نداشته باشد.

ترخیص برنج های مانده در گمرک از افزایش کاذب قیمت جلوگیری کرد


کشاورز درباره اینکه ترخیص برنج‌های مانده در بنادر تاثیری در بازار داشته است، بیان کرد: ترخیص 150 هزار تن برنج مانده در بنادر تاثیری چندانی در بازار نداشته و تنها از افزایش کاذب قیمت جلوگیری کرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج، واردات حداقل 500 هزار تن برنج برای تنظیم بازار شب عید و بازگشت آرامش بازار برنج به پنج ماه قبل را ضروری دانست.


وی ادامه داد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با استدلال شرایط مساعد تولید برنج به سراغ ممنوعیت فصلی رفتند که این امر به سبب کمبود برنج خارجی زمینه را برای سو استفاده برخی مغازه داران فراهم کرد به طوریکه برنج هندی را با نرخ بالای 8 هزار تومان و پاکستانی 12 تا 13 هزار تومان به مصرف کننده عرضه کردند که امیدواریم با آزاد سازی ثبت سفارش، قیمت برنج خارجی به نرخ 5 ماه قبل برسد.

این مقام مسئول با بیان اینکه 6 دهک مردم برنج خارجی مصرف می‌کنند، گفت: بار‌ها اعلام کرده ایم که مصرف کنندگان برنج ایرانی و خارجی با یکدیگر متفاوت هستند، در غیر این صورت در شرایط فعلی همزمان با اوج عرضه برنج ایرانی به بازار نباید شاهد التهاب قیمت بودیم.

وی سرانه مصرف برنج در کشور را 3 تا 3 میلیون و 100 هزار تن اعلام کرد و افزود: اگرچه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با وجود تولید 2 میلیون و 200 تا 2 میلیون و 250 هزار تن برنج در داخل، حداکثر نیاز واردات را 800 تا 900 هزار تن اعلام می‌کنند، اما در عمل می‌بینیم که آمار ارائه شده واقعیت ندارد و کسری نیاز کشور همچنان 1.5 میلیون تن است.

کشاورز در پایان از کاهش قیمت برنج خارجی در بازار‌های جهانی خبر داد و گفت: قیمت برنج در بازار‌های جهانی نسبت به قبل 10 تا 15 درصد کاهش یافته که با ثبت سفارش و واردات جدید پیش بینی می‌شود که قیمت برنج خارجی در بازار داخل کاهش یابد.

منبع:

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها