شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

لاریجانی گفت مصری استیضاح وزیر کشور را اعلام وصول می‌کند/ مصری به ما گفت من مسئولیت اعلام وصول استیضاح رحمانی‌فضلی را بر عهده نمی‌گیرم/ استیضاح وزیر کشور 18 امضا دارد/ سوال از وزیر کشور در مورد انتشار فیلم برداشتن موبایل از سوی نیروی انتظامی

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: قرار شد رئیس مجلس اسیتضاح را اعلام وصول کنند، اما در آخرین لحظه که داشت صندلی ریاست را به مصری نایب‌رئیس دوم مجلس می‌داد به او گفت این طرح را اعلام وصول کن. با وجود این، بعد از آن مصری به ما گفت من رئیس یک ساعت و نیمه هستم و مسئولیت اعلام وصول این استیضاح را بر عهده نمی‌گیرم.

لاریجانی گفت مصری استیضاح وزیر کشور را اعلام وصول می‌کند/ مصری به ما گفت من مسئولیت اعلام وصول استیضاح رحمانی‌فضلی را بر عهده نمی‌گیرم/ استیضاح وزیر کشور 18 امضا دارد/ سوال از وزیر کشور در مورد انتشار فیلم برداشتن موبایل از سوی نیروی انتظامی
کد خبر: 370567
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۱۲:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده تبریز و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین ، با اشاره به روند استیضاح وزیر کشور ضمن تکذیب منتفی شدن این طرح گفت: تلویزیون اعلام کرد استیضاح وزیر کشور منتفی شده است و رئیس کمیسیون شوراها در این خصوص اقدامی انجام داد که البته بعد گفت کاری نکرده‌ام! اما امضای استیضاح وزرا به کمتر از 10 مورد نرسیده است.

او ادامه داد: 2 جلسه با وزیر کشور به منظور بررسی استیضاح داشتیم که در جلسه اول وزیر اعلام کرد توضیحاتم کافی نیست. ما نیز گفتیم می‌نشینیم تا توضیحات آقای رحمانی‌فضلی را بشنویم اما ایشان گفت از قبل برنامه‌ای دارم و جلسه را ترک کرد. جلسه دومی که با وزیر کشور داشتیم به روز دوشنبه بر‌می‌گردد. آقای رحمانی‌رفضلی توضیحاتی دادند و آقای مطهری اعلام کرد استیضاح‌کنندگان جلسه‌ای می‌گذارند و بعد از آن نظرمان را اعلام می‌کنیم. اما شب دوشنبه خبرهایی از منتفی شدن استیضاح به گوش‌مان رسید.

استیضاح وزیر کشور 18 امضا دارد

این نماینده مجلس تاکید کرد: صبح روز سه‌شنبه جلسه‌ای با 18 تن از نمایندگان استیضاح‌کننده داشتیم. از آنها پرسیدیم آیا امضایتان را پس گرفته‌اید که آنها گفتند خیر. بنابراین نامه‌ای را امضا و اعلام کردیم که امضاهایمان را پس نگرفته‌ایم. همچنین گفتیم تایید کسانی که امضایشان را پس گرفته‌اند به ما نشان دهید.

بی‌مقدار با اشاره به گفت‌وگوهای میان استیضاح‌کنندگان رحمانی‌فضلی و علی لاریجانی گفت: با توجه به نامه 18 نماینده و امضای دوباره زیر پای استیضاح وزیر کشور با آقای لاریجانی صحبت کردیم. ایشان به آقای یوسف‌نژاد گفت که تاییدیه‌ای از آنهایی که امضاهایشان را پس نگرفته‌اند بگیرد. بعد از آن قرار شد رئیس مجلس اسیتضاح را اعلام وصول کنند، اما در آخرین لحظه که داشت صندلی ریاست را به مصری نایب‌رئیس دوم مجلس می‌داد به او گفت این طرح را اعلام وصول کن. با وجود این، بعد از آن مصری به ما گفت من رئیس یک ساعت و نیمه هستم و مسئولیت اعلام وصول این استیضاح را بر عهده نمی‌گیرم.

لابی رئیس کمیسیون شوراها برای منتفی کردن استیضاح وزیر کشور

او به لابی‌های صورت‌گرفته برای منتفی کردن اسیتضاح رحمانی‌فضلی اشاره کرد و گفت: آقای کولیوند به دنبال منتفی کردن استیضاح وزیر کشور بود و با من هم در این خصوص صحبت کرد. آقای عارف نیز در راستای کاهش امضای استیضاح رحمانی‌فضلی تلاش کرد و بر برخی از اعضای فراکسیون امید تاثیر گذاشت. در صورتی که به نظر من نباید این کار را انجام می‌داد چون آقای عارف، شخص عارف نیست بلکه رئیس فراکسیون امید و رئیس شورای عالی اصلاحات است، عقبه جامعه چه می‌گویند؟

مهم‌ترین دلیل ما برای استیضاح آقای رحمانی‌فضلی خون‌هایی است که به ناحق ریخته شده

این عضو فراکسیون امید در توضیح دلیل عمده استیضاح‌کنندگان رحمانی‌فضلی گفت: مهم‌ترین دلیل ما برای استیضاح آقای رحمانی‌فضلی خون‌هایی است که به ناحق ریخته شده و باید وزیر مسئول آن جوابگو باشد. وزیر کشور بد عمل کرده است. به وزیر کشور و مسئولان این وزارتخانه گفتم چرا از وسایل معمولی مانند ماشین‌های آبپاش، گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی در حوادث آبان استفاده نکردید یا مانع ایجاد نکردید که معترضان نتوانند بانک‌ها را آتش بزنند؟ همچنین به آنها گفتم اگر آتش زدن فروشگاه کوروش و... را در شهر قدس پیش‌بینی کرده بودید- که می‌گویید کرده بودید- چرا آن خیابان را نبستید تا نتوانند بیایند و آتش بزنند؟

بی‌مقدار ادامه داد: حتی در آن جلسه مثال زدم که زمان شاه ما دانشجو بودیم و همیشه تظاهرات می‌کردیم. حتی بازار هم می‌رفتیم اما با آبپاش، باتوم و گاز اشک‌آور ما را پراکنده می‌کردند و هر لحظه نمی‌کشتند. به آنها گفتم سال 55 به 15 خرداد رفتیم، نیروهای نظامی ما را پراکنده کردند ما داشتیم می‌رفتیم که یک پاسبان احمق یکی از دانشجویان دانشکده علم و صنعت را با شلیک گلوله زد و او شهید شد. به همین دلیل یک ماه دانشگاه‌های سراسر کشور بستند و شلوغی شد و استارت رفتن شاه خورد. به وزیر گفتم این موارد را ملاحظه نمی‌کنید؟

او تاکید کرد: در جلسه بررسی استیضاح وزیر کشور در کمیسیون گفتم فوری روی مردم اسم نگذارید. همچنین به وزیر کشور گفتم شما که می‌گویید قوی هستیم چرا اغتشاشگران را از قبل شناسایی نکرده بودید؟ به آنها گفتم در مورد اینکه می‌گویید عده‌ای به مردم حاضر در تجمعات چاقو زدند، یک وظیفه نیروی انتظامی جلوگیری از اغتشاش و یک وظیفه‌اش حفظ جان مردم است پس نباید می‌گذاشتید که مردم را بکشند. حالا بگویید آنها مردم را کشتند. کی بود کی بود من نبودم...

سوال از وزیر کشور در مورد انتشار فیلم برداشتن موبایل از سوی نیروی انتظامی

نماینده مردم تبریز با اشاره به انتشار برخی فیلم‌ها در حوادث آبان‌ماه گفت: از وزیر کشور در خصوص فیلم‌هایی که منتشر می‌شود پرسیدیم ماجرای فیلمی که نیروی انتظامی موبایل برمی‌دارد و... چیست؟ اگر نیروی انتظامی نیستند و لباس نیروی انتظامی پوشیده‌اند به مردم توضیح بدهید، اگر هم نیروی انتظامی هستند آنها را بگیرید و محاکمه کنید تا مردم بفهمند.

بی‌مقدار از پیشنهاد استعفایش به وزیر کشور در جلسه استیضاح گفت و تاکید کرد: به وزیر کشور گفتم چرا مسئولان استعفا نمی‌دهند، او گفت اول مشخص شود که مقصر کیست بعد استعفا بدهند. گفتم معلوم است که شما مقصر هستید و رئیس‌جمهور و دیگران هم این را گفته‌اند.

به دلیل لابی‌های موجود در کشور برای مجلس یازدهم کاندیدا نشدم/ تا یک حرکتی می‌کنیم از این‌ور و آن‌ور تلفن می‌کنند که این کار را نکن!

او با انتقاد از لابی در کشور اظهار کرد: لابی در کشور غوغا می‌کند. یکی از دلایلی که من برای کاندیداتوری اسم ننوشتم همین است تا یک حرکتی می کنیم از این‌ور و آن‌ور تلفن می کنند که این کار را نکن! اما من نماینده‌ام و باید بگذارند که آزاد باشم. البته می‌توانند نظر مشورتی به من بدهند اما اینکه فشار بیاورند بروید و امضایتان را پس بگیرید صحیح نیست. این نتیجه لابی‌گری است.

استیضاح وزیر کشور به دلیل لابی‌گری اعلام وصول نشد

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: استیضاح وزیر کشور به دلیل لابی‌گری اعلام وصول نشد. متاسفم که کشور به اینجا رسیده است. گروهی و جزیره‌ای شده‌ایم؛ هر جزیره یک پادشاه دارد و یک عده هم از آن جزیره و پادشاه آن دفاع می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها