کد خبر: 370722
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۱۰:۲۹:۴۱
| |

کاندیدای نخست‌وزیری عراق امشب نهایی می‌شود

یک عضو فراکسیون صادقون در پارلمان عراق از نهایی شدن کاندیدای نخست‌وزیری طی امروز «چهارشنبه» خبر داده است.

کاندیدای نخست‌وزیری عراق امشب نهایی می‌شود
کد خبر: 370722
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۱۰:۲۹:۴۱

اعتمادآنلاین| «نعیم العبودی» عضو ائتلاف صادقون به شبکه الفرات گفت توافق ضمنی وجود دارد مبنی بر اینکه نخست وزیر باید مقدمات برگزاری انتخابات را تا حداکثر یک سال دیگر آماده کند. شامگاه چهارشنبه نخست وزیر معرفی خواهد شد و اراده و رویکرد واقعی برای نهایی شدن این مسئله تا پیش از پایان مهلت قانون اساسی وجود دارد، مهلت قانون اساسی برای انتخاب نخست وزیر فردا پنجشنبه پایان می‌یابد.

او افزود: جوانان باید نقشی در وضعیت آینده داشته باشند، ولی نیاز به کسی دارند که برای انتخابات زودهنگام آماده سازی کند.

او ادامه داد شخصیت‌های سالم و شایسته‌ای وجود دارند، ولی ارتباطات حزبی‌ آنها مانع نامزدی‌شان برای نخست وزیری می‌شود و تمام آنچه در رسانه‌ها در این زمینه مطرح می‌شود، نامزدهای غیررسمی است و نباید از چارچوب‌های قانونی و مهلت قانون اساسی که در آستانه پایان یافتن است، عدول کرد، تحرکات برای نهایی کردن این مسئله همچنان ادامه دارد.

العبودی گفت: تظاهرات کنندگان در خصوص مشخص شدن ویژگی‌های نخست وزیر اختلاف دارند. طبقه سیاسی هم در دوره‌های گذشته مرتکب اشتباه شد و این اشتباه دیگر نباید تکرار شود.

او افزود: سفارتخانه‌هایی هستند که برای تحمیل شخصیت‌هایی برای نخست وزیری فشار وارد می‌کنند، این سفارتخا‌نه‌ها فشار می‌آورند تا نامزدهایی که به نفعشان هستند، انتخاب شوند در حالی که این کشورها باید به مسائل داخلی عراق احترام بگذارند و ما باید به روابط دوجانبه احترام بگذاریم.

العبودی تاکید کرد: تصمیم‌گیری سیاسی عراقی از فروپاشی و بی اعتمادی میان گروه‌های سیاسی رنج می‌برد و این وضعیت، بیگانگان را برای دخالت جسور کرده است.

او افزود: ماموریت‌های دولت آینده، انحصارا در برگزاری انتخابات زودهنگام است. سلاح باید در انحصار دولت باشد، زیرا در این صورت مانع هرج و مرج خواهد شد،‌ مادامی که این مسئله محقق نشود،‌ به ویژه در خصوص سلاح‌های سنگین و متوسط، وجود ثبات امکان ندارد. ما اعتقادی به اینکه دولت انتقالی قادر به چنین کاری باشد، نداریم.

به گفته نماینده پارلمان عراق، قانون انتخابات با رای 100 درصدی و تمایل تظاهرات کنندگان تصویب خواهد شد، ولی برگزاری انتخابات چند حوزه‌ای به یک سال کامل نیاز دارد.

العبودی تصریح کرد: تظاهرات منحصرا باید در میادین واماکن اختصاص یافته باشد و مسالمت آمیز از غیر مسالمت آمیز مشخص شود. خشونتی که برخی استان‌ها شاهد بوده، وضعیت امنیتی را آشفته کرده است و این مسئله نباید بر پرونده امنیتی تاثیر بگذارد و قانون باید اعمال شود و باید مانع تلاش‌های عناصرنفوذی برای منحرف کردن تظاهرات از مسیر مسالمت آمیز شد.

نماینده پارلمان عراق تاکید کرد تظاهرات نتایجی را محقق کرد که گروه‌های سیاسی از سال 2003 محقق نکرده بودند،‌ما اصلاح ماده 76 قانون اساسی ویژه فراکسیون بزرگتر را بررسی می‌کنیم به این معنا که ائتلاف‌ها پیش از انتخابات باشد نه پس از آن.

العبودی اظهار داشت: اصلاح واقعی روند سیاسی از قانون انتخابات آغاز می‌شود،‌ نبود اعتماد میان فراکسیو‌ن‌ها، سبب شده تا تصمیم گیری عراقی از فروپاشی رنج ببرد و برخی برای کشاندن کشور به سمت درگیری داخلی تلاش کنند.

او درباره تحریم‌های اخیر آمریکا علیه برخی شخصیت‌های عراقی از جمله شیخ قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق خاطر نشان کرد این تحریم‌ها هیچ ارزشی ندارد و فقط تلاشی برای اعمال فشارهای سیاسی است.

این عضو فراکسیون صادقون وابسته به جنبش عصائب اهل الحق افزود برخی تلاش می‌کنند که جنبش عصائب اهل الحق را به سمت درگیری داخلی طایفه‌ای و قومیتی سوق دهد که ما هرگز آن را نخواهیم پذیرفت و به سمت آن کشانده نخواهیم شد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها