کد خبر: 370785
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۱۲:۲۱:۰۲
| |

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

ترویج جدایی حوزه از دانشگاه حاصل تفکر سکولاریسم است

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تاکید بر اینکه ترویج جدایی حوزه از دانشگاه حاصل تفکر سکولاریسم در کشور است،‌گفت: علم حوزوی و دانشگاهی از جهات مختلف به شناخت جهان و درک هستی معطوف است، لذا تفکیک بین الهی و غیر الهی نوعی دور شدن از حوزه واقعی هستی شناسی است.

ترویج جدایی حوزه از دانشگاه حاصل تفکر سکولاریسم است
کد خبر: 370785
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۱۲:۲۱:۰۲

اعتمادآنلاین| سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه 125 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. ضمن گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: ترویج جدایی حوزه از دانشگاه حاصل تفکر سکولاریسم است. علم حوزوی و دانشگاهی از جهات مختلف به شناخت جهان و درک هستی معطوف است، لذا تفکیک بین الهی و غیر الهی، خود نوعی دور شدن از حوزه واقعی هستی شناسی است.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در جلسه قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد، موضوع داروها و واکسن های زیست فناوری بود که مقرر شد بعد از هماهنگی های لازم در دستور مجدد شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد تا مورد تصویب نهایی قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موضوع تدوین سند فناوری اطلاعات نیز گفت: مفهوم فناوری اطلاعات مفهومی عامی است و باید بطور خاص به موضوعات برجسته و مهم حوزه فنآوری های جدید توجه کرد و مستندات و ظرفیت های لازم را فراهم نمود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: امروز موضوع هوش مصنوعی در میان فناوری های جدید و پیشران های فناوری اهمیت محوری دارد و مناسب است تدوین و تصویب سند این بخش در اولویت قرار گیرد. در واقع حوزه هوش مصنوعی هم به لحاظ اقتصاد و کسب و کار هوش مصنوعی، هم به لحاظ دایره وسیع کاربردهای هوش مصنوعی و هم به جهت چاپ مقالات علمی، ثبت اختراع و دامنه های عملیاتی اهمیت محوری پیدا کرده است.

به گفته وی، تدوین سند ملی و راهبردی هوش مصنوعی و همچنین تاسیس ستاد هوش مصنوعی جزء اولویت های جدی ستاد نقشه جامع علمی کشور است که مناسب است ستاد علم و فناوری دبیرخانه با محوریت معاونت علم و فناوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهادهای مربوط و البته دانشگاه های مرتبط با موضوع نسبت به این مهم اقدام کند و البته سایر حوزه های مهم و محور فناوری های جدید نیز باید مورد توجه قرار گیرد و این بخشی از به روز رسانی سند نقشه جامع علمی کشور است.

در ادامه این جلسه محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه مشکل آلودگی هوا تنها با کار علمی و پژوهشی قابل رفع است، گفت: آیا واقعا مقالات تولید شده در بخش زیست‌فناوری همین آمار ارائه شده در این گزارش است؟ در واقع شواهد نشان می‌دهد آمار واقعی مقالات زیست‌فناوری بیشتر از آماری است که ارائه شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها از نیازهای هر بخش علمی و از جمله بخش زیست‌فناوری است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موضوع آلودگی هوا نیز گفت: مشکل آلودگی هوا تنها با کار علمی و پژوهشی قابل رفع است.

در ادامه حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه باید اسناد ملی فناوری‌هایی مانند زیست‌فناوری بیشتر مورد توجه قرار گیرد، افزود: بدنه اصلی اقتصاد ما صنایعی است که بخش دولتی و شبه‌دولتی کارفرما آن صنایع هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: باید اسناد ملی فناوری‌هایی مانند زیست‌فناوری بیشتر مورد توجه قرار گیرد چرا که ظرفیت ایجاد اشتغال در این فناوری‌ها بالا است.

همچنین منصور غلامی وزیر علوم با بیان اینکه مشکل اصلی اسناد فناوری‌های ملی به اجرایی سازی آن مربوط است،‌اظهار کرد: مشکل اصلی در زمینه اسناد فناوری‌های ملی به حوزه اجرایی سازی این اسناد مربوط است.

وی افزود: باید یک مرکز و مرجع میان بخشی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور موضوع اجرایی سازی اسناد ملی فناوری را پیگیری کنند.

در بخش بعدی جلسه 125 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، ادامه بررسی سند توسعه دانش‌بنیان استان بوشهر در دستور کار قرار گرفت و اعضای ستاد پیرامون این سند به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

در این بخش موضوع اولویت‌های بخشی استان بوشهر در افق 1404 شامل حوزه‌هایی مانند صنایع دریایی، نفت و گاز، شیلات و کشاورزی و گردشگری مورد بحث و بررسی قرار گفت و با توجه به پایان وقت جلسه ادامه بررسی این سند بعد جلسات آینده موکول شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها