کد خبر: 370971
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۸ ۰۸:۳۱:۰۰
| |

روایت مصباحی‌مقدم از الگوی ۶۰ به ۴۰ در بستن لیست اصولگرایان:

بزرگترین دغدغه شورای ائتلاف جبهه پایداری است/ همه اصولگرایان متعهدند سهم‌خواهی نداشته باشند

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز می‌گوید: ظرفیتی که برای افراد شاخص اصولگرا در نظر گرفته شده است، 40 درصد از لیست اصولگرایان است و 60 درصد از لیست به نیروهای جوان و زنان اختصاص داده خواهد شد.

بزرگترین دغدغه شورای ائتلاف جبهه پایداری است/ همه اصولگرایان متعهدند سهم‌خواهی نداشته باشند
کد خبر: 370971
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۸ ۰۸:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| آرایش انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان کمی روشن‌تر شده است و با ثبت‌نام کاندیداها، گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد به پایان رسیده است و جدال و چانه‌زنی برای برخواستن دود سفید از اردوگاهی که این بار برای خود نام «نیروهای انقلابی» را برگزیده‌اند، وارد فاز جدیدی شده است.

اما به نظر می‌رسد، دود سفید معطل «بله» گفتن جبهه پایداری است، چرا که به گفته غلامرضا مصباحی‌مقدم از اعضای جامعه روحانیت مبارز، بزرگترین دغدغه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب جبهه پایداری است.

مصباحی‌مقدم در گفتگو با ما از الگوی اصولگرایان برای بستن لیست‌های انتخاباتی هم رونمایی کرد، الگویی که به گفته بود قرار است 60 به 40 باشد و این بار 60 درصد لیست به نیروهای جوان برسد و افراد شاخص و ژنرال‌ها سهم 40 درصدی داشته باشند. مشروح گفتگو با غلامرضا مصباحی مقدم را در ادامه بخوانید:

*****

آقای مصباحی‌مقدم! با توجه به اینکه ثبت‌نام کاندیداهای مجلس انجام شد، فضا روشن‌تر شده است و نامزدهای اصولگرا مشخص شده‌اند، شورای ائتلاف پس از ثبت‌نام کاندیداها، قدم جدیدی برای ائتلاف برداشته است و یا اتفاق جدیدی در رسیدن به وحدت رخ داده است؟

در شورای ائتلاف، بحث بر سر ائتلاف حداکثری هم‌چنان ادامه دارد و خبرهایی که دوستان داده‌اند دو نشست با اعضای جبهه پایداری -که هر کدام سه ساعت بوده است- داشته‌اند و گفته‌اند که به یکدیگر نزدیک شده‌ایم، اما هنوز خبر نهایی که از اینکه جبهه پایداری به ائتلاف پیوسته باشد، نیست. امیدوارم که این مسیر ادامه پیدا کند و آنها هم به ائتلاف بپیوندند و حتی اگر دیگرانی هم باقی مانده‌اند به جمع ائتلاف اضافه شوند و ما شاهد لیست واحد باشیم.

بزرگترین دغدغه شورای ائتلاف جبهه پایداری است

به نظر می‌رسد که هنوز بزرگترین دغدغه اصولگرایان جبهه پایداری است؟

تا کنون بله.

با گروه‌هایی مانند جبهه پیشرفت رفاه و عدالت هم صحبتی شده‌ است؟ آن‌طور که آقای شهاب‌الدین صدر اعلام کرده بودند، این جبهه هم در شورای ائتلاف حضور ندارد.

خبری که من دارم این است که از آنان خواسته شده که کاندیداهای مورد نظرشان را معرفی کنند.

لیست‌ها بر اساس نظرسنجی بسته می‌شود

اینکه هر جریانی قرار است کاندیداهای خود را معرفی می‌کند، ملاک انتخاب لیست نهایی چه‌طور خواهد بود؟ آیا خود اعضای شورا افراد را انتخاب خواهند کرد یا اینکه سهمی برای هر گروه در نظر گرفته می‌شود و یا اینکه نظرسنجی خواهد شد؟

آن طور که دوستان توضیح داده‌اند، بنای کار بر نظرسنجی خواهد بود.

این نظرسنجی چه طور و با چه مکانیزمی انجام خواهد شد؟ آیا قرار است چیزی شبیه به طرح سرای اصلاح‌طلبان باشد؟

من نمی‌دانم اصلاح‌طلبان چه می‌کنند، اما آنچه که شورای ائتلاف در نظر دارد این است که از یک مجموعه‌ای شامل احزاب و گروهای فعال محلات -مانند تهران- یک اجتماع عظیمی داشته باشند و در آن اجتماع، اسامی کسانی که متقاضی حضور در لیست تهران هستند به آنها داده شود، ملاک‌ها هم برای ترجیح و احراز شایستگی‌ها داده شود و بر اساس معیارها نظر بدهند و سنجش اینگونه انجام بشود.

لیست اصولگرایان براساس سهم خواهی احزاب بسته نخواهد شد

این اجتماع را من خیلی متوجه نشدم، این اجتماع قرار است مردمی باشد یا اینکه از نیروهای اصولگرا تشکیل شود؟

کاملا مردمی است. اجتماع بزرگی خواهد بود و هم نمایندگانی از احزاب و هم تعدادی از کسانی که در محلات تهران حضور دارند و به عنوان فعال سیاسی شناخته می‌شوند، از آنها خواسته می‌شود که درباره یک لیست بلندبالا اظهارنظر کنند و یک غربالگری به شکل صورت می‌گیرد. این غربالگری مثلا تا دو برابر ظرفیت لیست تهران انجام می‌شود و این کار بر اساس ملاک‌ها خواهد بود، نه بر اساس سهم‌خواهی احزاب.

همه اصولگرایان متعهدند که سهم‌خواهی نداشته باشند

پس پیش بینی می کنید سهم‌خواهی بین گروه‌های اصولگرا نخواهد بود؟

ظاهرا همه متعهدند که سهم‌خواهد نکنند.

در مورد جبهه پایداری چه طور؟ اگر این جبهه نپذیرد که به شورای ائتلاف بپیوندد، آیا امکان دارد که برای جذب جبهه پایداری به آنها سهمی داده شود که آنان را جذب کنند؟

از من این سوال را نپرسید، چون صاحب رای در شورا نیستم و نمی‌دانم که اتفاقی خواهد افتاد و این را باید از سخنگوی شورای ائتلاف بپرسید.

60 درصد لیست اصولگرایان با نیروهای جوان بسته می‌شود

ما لیست افراد شاخص اصولگرا را که در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده‌اند را بررسی کردیم. بر خلاف وعده شورای ائتلاف درباره جوانگرایی و حضور زنان، میانگین سنی افراد شاخص ثبت‌نام کننده حتی بالاتر از میانگین سنی مجلس دهم است و حتی در میان آنان تعداد زنان خیلی کم است. وعده شورای ائتلاف درباره حضور جوانان و زنان چه طور قرار است محقق شود؟ آیا در لیست نهایی ترکیب طور دیگری خواهد بود؟

اشکال در این است که شما روی افراد شاخص تکیه می‌کنید. ظرفیتی که برای افراد شاخص در نظر گرفته شده است، 40 درصد از لیست است و 60 درصد از لیست به کسانی اختصاص پیدا می‌کند که نیروهای جوان و زنان هستند و به لیست اضافه می‌شوند. در واقع کسانی که شما آنها بررسی و تحلیل کردید از آن 40 درصد هستند.

در تهران قرار است این اتفاق بیفتد؟

مبنایی که من گفتم درباره تهران است.

در شهرستان‌های بزرگ دیگر چه طور؟

در مراکز استانها و شهرستان‌ها هم الگو همین است.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها