کد خبر: 370981
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۸ ۱۰:۰۲:۱۳
| |

جایگاه «یلدا» در ادبیات فارسی به روایت شاعران

شب یلدا اهالی فرهنگ و رسانه با شعرخوانی ابیاتی طنز و عاشقانه توسط شاعران کشورمان در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

جایگاه «یلدا» در ادبیات فارسی به روایت شاعران
کد خبر: 370981
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۸ ۱۰:۰۲:۱۳

اعتمادآنلاین| مراسم شب یلدا اهالی فرهنگ و رسانه و جلسه شعرخوانی «گرم‌ترین جلوه پاییز» با حضور شاعرانی همچون قاسم صرافان، سعید بیابانکی، حسنا محمدزاده، محمدحسین نعمتی، اهالی فرهنگ و رسانه و جمعی از علاقه‌مندان در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در بخش ابتدایی این مراسم که اجرای آن را فاطمه محمدی بر عهده داشت، حسنا محمدزاده برای شعرخوانی به روی صحنه آمد و چند غزل عاشقانه خواند.

شاعر بعدی این جلسه که برای شعرخوانی به روی صحنه آمد، سعید بیابانکی بود. او چند غزل از حافظ شیرازی را خواند تا شب یلدا اهالی فرهنگ و رسانه بی‌نصیب از لسان‌الغیب نماند.

سعید بیابانکی قبل از خواندن غزل‌های حافظ در سخنانی کوتاه گفت: شب یلدا از دیرباز در بین ایرانیان وجود داشته است و فکر می‌کنم که پدران و مادران ما بسیار فرهنگی‌تر از ما بودند؛ چرا که این شب را اساساً به شبی فرهنگی، کتاب‌خوانی، شعرخوانی و داستان تبدیل کردند اما این که ما چه‌کار کرده‌ایم نشان می‌دهد که فرزندان خلفی برای آنهاییم یا خیر. شب یلدا شبی نمادین برای فرهنگ ما و پاسداشت ادبیاتمان است.

وی افزود: در گذشته فردوسی و نظامی خوانده می‌شده است اما این روزها کمرنگ‌تر شده و بیشتر حافظ می‌خوانیم که البته بسیار مبارک است.

حافظ چکیده شعر و ادبیات فارسی است. او در جایی از ادبیات ما قرار گرفته که از همه ادبیات قبل خود تاثیر گرفته و بر ادبیات بعد از خود نیز تاثیر گذاشته است و به نظر می‌رسد که حافظ چنین نقش پررنگی دارد. جالب است بدانید با وجود اینکه در شب یلدا حافظ زیاد خوانده می‌شود کلمه «یلدا» تنها یک بار در دیوان او آمده است:

بر سر آنم که گر ز دست برآید/دست به کاری زنم که غصه سر آید

خلوت دل نیست جای صحبت اضداد/دیو چو بیرون رود فرشته درآید

صحبت حکام ظلمت شب یلداست/ نور ز خورشید جوی بو که برآید

وی ادامه داد: از آنجا که قرار است امشب برای شما حافظ بخوانم می‌خواهم تفألی به او بزنم. همیشه سعی کنید که اشعار حافظ را از حفظ بخوانید. به نظرم بهترین راه برای حفظ‌ کردن اشعار حافظ شنیدن است تا خواندن. خاطرم هست چند سال پیش در شب یلدا به دانشگاه صنعتی شریف رفته بودم. بالأخره این دانشگاه پر از رتبه‌های تک رقمی و نخبه‌های کشورمان است، ازشان خواستم که هر کدام بیایند و غزلی از حافظ را بخوانند اما چیزی که می‌خواندند بسیار بد و ضعیف بود.

بیابانکی اشاره کرد: رئیس دانشگاه در همان جلسه گفت که احساس می‌کنم در کنار واحدهای ریاضی و فیزیک باید چند واحد حافظ‌خوانی برای دانشجویان بگذارم.

سپس نوبت به محمدحسین نعمتی رسید که برای شعرخوانی روی صحنه بیاید. او غزل اول خود با نام خیال‌باف خواند.

پنجمین شاعر این جلسه قاسم صرافان بود. او ضمن تبریک شب یلدا گفت: خیلی خوشحالم که در جلسه‌ای حضور دارم که استمرار دارد. استمرار داشتن در این دست برنامه‌ها حُسن است که معمولاً شامل خیلی از برنامه‌ها نمی‌شود. اینکه محفل جلوه با برنامه برگزار می‌شود، جای تشکر دارد.

در بخش پایانی این مراسم، کنعانی‌فر و عباس حق‌خواه اشعاری را خواندند؛ همچنین گروه موسیقی کالیوه به نواختن موسیقی زنده پرداختند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها