کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

مافیای خودروسازی آنقدر توان مالی دارند که تصمیم‌گیران را خریداری کنند/ برای احیای دریاچه ارومیه 10 هزار میلیارد تومان خرج کرده‌ایم/ بی‌آبی بزرگترین خطر کشور است/ عقلمان در اداره مملکت ناقص است

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به آلودگی تهران و احتمال تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در هفته آینده، گفت: مافیای خودروسازی آنقدر توان مالی دارند که تصمیم‌گیران را خریداری کنند پس قطعا با چنین شرایط جوی و ایستایی هوا مواجه می‌شویم.

مافیای خودروسازی آنقدر توان مالی دارند که تصمیم‌گیران را خریداری کنند/ برای احیای دریاچه ارومیه 10 هزار میلیارد تومان خرج کرده‌ایم/ بی‌آبی بزرگترین خطر کشور است/ عقلمان در اداره مملکت ناقص است
کد خبر: 371087
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۸ ۱۵:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست،در همایش مدیران استان‌های تالابی کشور که امروز (28 آذرماه) در اهواز برگزار شد، گفت: احیای تالاب‌ها یکی از دستورات رئیس جمهوری است؛ به علت سوءاستفاده گروه‌های اقتصادی و خاموشی محیط زیست، حق‌آبه تالاب‌ها به طور کامل از بین رفته بود. بخشی که باید حق‌آبه را می‌گرفت همیشه ساکت بود تا کار به جایی رسید که اقتصادیون متوجه شدند در پی از بین رفتن حق‌آبه زیست محیطی، چه ضرری ایجاد شده است.

وی افزود: شش سال است که برای احیای دریاچه ارومیه 10 هزار میلیارد تومان خرج کرده‌ایم اما هیچ وقت این دریاچه به حالت اول برنمی‌گردد. این دریاچه حدود 1100 کیلومتر وسعت دارد و از اینکه 15 میلیارد مترمکعب آب داشته باشد خوشحالیم در حالی که نباید کمتر از 20 میلیارد مترمکعب آب داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: ما در انجام وظیفه در خصوص محیط زیست کوتاهی و ظلم کرده‌ایم.

کلانتری خطاب به مدیران استان‌های تالابی کشور، گفت: باید برای تامین حق‌آبه بجنگید؛ همان طور که کشاورزان برای آب مورد نیاز خود می‌جنگند، باید مدیران برای حق‌آبه زیست محیطی و حق‌آبه تالاب‌ها بجنگند.

وی افزود: اگر دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم که حق‌آبه تامین شود، هیچ وقت حق‌آبه داده نمی‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کاهش آب تجدیدپذیر کشور نسبت به 40 سال گذشته، بیان کرد: باید حق‌آبه تالاب‌ها به عنوان مصرف‌کننده آب، از تخصیص‌دهنده آب گرفته شود.

وی گفت: در استان فارس دریاچه‌ای وجود دارد که خشک شده است مگر اینکه بارندگی غیرمترقبه یا سیلابی مانند سیل اخیر خوزستان رخ دهد تا وضعیت آن بهبود یابد.

کلانتری تصریح کرد: همه تالاب‌ها مهم هستند اما تالاب‌هایی که انتهای آنها به دریا متصل می‌شود از اهمیت کمتری برخوردارند. تامین حق‌آبه تالاب‌هایی مانند جازموریان، پریشان، بختگان و گاوخونی اهمیت بیشتری دارد. اگر به دلایلی حق‌آبه تالاب شادگان یا هورالعظیم تامین نشود و آب به تالاب شادگان هم نرسد اما خلیج فارس در مجاورت آن قرار دارد.

وی عنوان کرد: یکی از اشتباه‌هایی که شده و عواقب آن را مشاهده می‌کنیم این است که تعداد 54 میلیون واحد دامی در کشور به 122 میلیون واحد دامی رسیده است؛ ضرر آن صد برابر بیشتر از سود آن بوده است‌. سازمان‌هایی داریم که برای نجات خود، دیگران را به استثمار می‌کشند و خساراتی به دیگران و کشور وارد می‌کنند که گاهی این ضررها صد برابر سود شده است؛ نمونه این سازمان‌ها، سازمان امور عشایر ایران است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به چرای دام و در پی آن فرسایش خاک، بیان کرد: اگر 40 درصد فرسایش خاک به چرای دام مربوط باشد، معادل فرسایش حدود 800 میلیون تن خاک است که هزینه وارد شده به این خاک 20 برابر کل تولید این محصولات دامی است.

کلانتری گفت: عقلمان در اداره مملکت ناقص است؛ باید ببینیم چه اتفافی می‌افتد که تالاب‌ها خشکیده است؟

وی خطاب به مدیران تالابی، عنوان کرد: درست است که حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است اما شما دستگاه حاکمیتی هستید و نباید نسبت به مسائل بی‌تفاوت باشید تا تصمیمات و سیاست‌های خلاف توسعه پایدار و محیط زیست اتخاذ نشود زیرا اگر چنین تصمیم‌گیری شود، صد برابر انرژی بیشتری برای اصلاح آن لازم است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: در سازمان حفاظت محیط زیست نیز دچار این مشکلات هستیم؛ اول ما را سرگرم کارهای کوچکی کردند که شاید توان یا علم آن را نداشتیم.

وی با اشاره به آلودگی تهران و احتمال تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در هفته آینده، عنوان کرد: مافیای خودروسازی آنقدر توان مالی دارند که تصمیم‌گیران را خریداری کنند پس قطعا با چنین شرایط جوی و ایستایی هوا مواجه می‌شویم.

کلانتری افزود: زمانی که از ایران خودرو چهار خودرو به سازمان حفاظت محیط زیست هدیه می‌کنند به معنی این است که هوای آلوده داشته باشیم و میلیون‌ها نفر آن را استشمام کنند.

وی با اشاره به مشخص شدن حق‌آبه 38 تالاب، گفت: اینکه در شهریورماه میزان 3 میلیون مترمکعب آب به گاوخونی برسد، تاثیر زیادی در آن ندارد و باید برای تامین 177 میلیون مترمکعب حق‌آبه تلاش شود. تا زمانی که حق‌آبه تالاب سیلابی داده نشود امکان آب‌رسانی وجود ندارد. اینکه شش مترمکعب آب بر ثانیه در مردادماه در زاینده رودجاری می‌شود، شش قطره آن هم به گاوخونی نمی‌رسد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: نیاز آبی تا حدی بالا است که کشاورزان شرق اصفهان لوله آب را می شکافند تا آب برداشت کنند.

وی گفت: باید عقلمان را در تقاضاهایمان به کار بگیریم. موضوع حق‌آبه از طریق دادگاه هم قابل پیگیری است. در صورتی که آب مصرفی 40 درصد کاهش یابد آن زمان نیز حق‌آبه می‌تواند به همین میزان کاهش یابد. همان گونه که محیط‌بان برای دفاع از جان یکآهو مقابل شکارچیان غیرمجاز می‌ایستد، باید برای مسائل زیست محیطی هم ایستادگی کنیم و کشته دادن در این راه بی ربط نیست.

کلانتری تصریح کرد: باید مسائل مهم‌تر در اولویت قرار بگیرد. امروز بی‌آبی بزرگترین خطر کشور است. باید حق‌آبه تالاب‌ها و حق‌آبه زیست محیطی تامین شود و در این زمینه از هیچ کس نترسید. تا زمانی که حق‌آبه را نگیرید کوتاه نیایید و برای حقوق نسل‌های آینده بجنگید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها