کد خبر: 371349
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۹ ۱۶:۱۴:۲۷
| |

مرتضی خاتمی، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی:

واردات دارو در شرایط فعلی به تولید داخل و ارز کشور خسارت وارد می‌کنند

نائب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان گفت: واردات دارو‌های استراتژیک و ارزبر، هم به تولید داخل و هم به ارز کشور خسارت وارد می‌کنند.

واردات دارو در شرایط فعلی به تولید داخل و ارز کشور خسارت وارد می‌کنند
کد خبر: 371349
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۹ ۱۶:۱۴:۲۷

اعتمادآنلاین| مرتضی خاتمی نائب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارز دولتی برای واردات دارو، گفت: چندی پیش وزیر بهداشت اعلام کرد که از ورود دارو‌ها و تجهیزاتی که نوع داخلی آن تولید می‌شود، ممانعت خواهد کرد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا همچنان نوع خارجی برخی داروها مانند آنتی هیستامین و ویتامین در داروخانه‌ها با قیمت بالایی نسبت به نوع داخلی آن عرضه می‌شوند، اظهار کرد: تعدادی از داروها مانند آنتی هیستامین‌ها هستند که خیلی استراتژیک نیستند و در سبد دارویی مردم جایگاه زیادی ندارد، بنابراین لازم نیست مردم منحصراً از مکان‌های خاصی آنها را تهیه کنند؛ داروهایی ارزبر هستند که گران قیمت باشند، واردات این نوع داروها خیلی ضربه زننده و مشکل‌ساز است.


خاتمی ادامه داد: دارو‌هایی مانند آنتی هیستامین که استراتژیک نیستند، احتمال قاچاق بودنشان زیاد است و اگر هم قاچاق نباشند، نیازمند سیاست گذاری درست هستند تا از واردات بی‌رویه آنها جلوگیری شود؛ معتقدم، چون این دارو‌ها استراتژیک نیستند و نباید به طور مداوم وارد شوند.

نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: اما برخی دارو‌ها استراتژیک هستند و در درمان بیماری‌ها اهمیت زیادی دارند و بعلاوه، ارزبری زیادی هم دارند که به نظر من نباید وارد شوند؛ چون در این شرایط، هم به تولید داخل و هم به ارز کشور خسارت وارد می‌کنند؛ بنابراین آنچه وزیر بهداشت اعلام کرد و تمایزی هم قائل نشدند، این است که باید از واردات هر دارویی که مشابه داخلی آن وجود داشته باشد جلوگیری می‌شود.


او اضافه کرد: باید با قاچاق مبارزه کنیم یعنی اقلامی مانند آنتی هیستامین ممکن است از طریق قاچاق وارد کشور شوند و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید از ورود آن به داخل کشور جلوگیری کند؛ همچنین طبق اطلاعات من اخیراً واردات این گونه اقلام خیلی محدود و کنترل شده است و نباید مشکل جدی داشته باشیم.

خاتمی با اشاره به اینکه واردات دارو‌های ارزان قیمتی مانند آنتی هیستامین‌ها ضربه نمی‌زند، گفت: تمایل به واردات این گونه دارو‌ها هم کم است، زیرا واردکننده باید اقلامی را وارد کند که ارزبری کم، اما تقاضا و سود زیادی داشته باشد؛ دارو‌هایی مانند آنتی هیستامین خیلی صرفه وارداتی ندارند، اما قطعاً مردم زمانی که با این دارو‌ها روبرو می‌شوند به داروخانه‌های دیگری مراجعه و مشابه ایرانی را با قیمت کمتری و کیفیت بهتری تهیه می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: دارو‌هایی هستند که منحصر به فرد هستند و شرکت‌های داخلی هم در این زمینه سرمایه‌گذاری و تولید کردند، وارداتشان می‌تواند به ضرر تولید داخلی باشد، اما من فکر می‌کنم وارداتشان خیلی نباید مدنظر واردکنندگان باشد. به هر حال عده‌ای وجود دارند که این گونه اقلام را وارد می‌کنند، اما رویه همان است که وزارت بهداشت اعلام کرده است و باید از ورود این اقلام به داخل کشور جلوگیری شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها