شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت:

شیمی‌درمانی استاندارد می‌شود

مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، از بهره‌برداری از سامانه سیمای سرطان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: با اجرای این کار هم خدمات شیمی‌درمانی استانداردسازی شده و هم مصرف داروهای شیمی‌درمانی بهینه می‌شود.

شیمی‌درمانی استاندارد می‌شود
کد خبر: 371403
|
۱۳۹۸/۰۹/۳۰ ۰۹:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، با اشاره به برنامه ملی مدیریت سرطان، گفت: یکی از اجزای این برنامه مدیریت بهینه منابع مربوط به سرطان است که یکی از مهم‌ترین ارکان آن مصرف بهینه داروهای بیماران سرطانی است. بر همین اساس سامانه‌ای با عنوان سامانه سیمای سرطان راه‌اندازی شده و همه مراکز درمان سرطان از طریق این سامانه با یکدیگر در ارتباط خواهند بود. از طرفی قرار است این مراکز با داروخانه‌های توزیع‌کننده داروهای سرطان هم ارتباط داشته باشند و بر اساس نیاز بیمار، میزان مورد نیاز داروی بیماران به مراکز ارائه دهنده خدمات سرطان، ارائه شود. در این صورت دارو در مراکز درمانی به میلی‌گرم برای بیماران محاسبه شده و مشخص می‌شود که یک بیمار چند میلی‌گرم دارو مصرف کرده است.

وی افزود: تمام خدمات مربوط به سرطان از تشخیص زودهنگام گرفته تا تشخیص، درمان و خدمات مراقبتی، حمایتی و تسکینی سرطان وارد سامانه سیمای سرطان شده و ثبت و به یکدیگر متصل می‌شوند.

شادنوش با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شبکه یکپارچه اطلاعات در مدیریت بیماری‌ها، ارتقای خدمات تشخیصی و درمانی است، ادامه داد: در حوزه سرطان استانداردسازی خدمت شیمی درمانی از یک طرف و مصرف بهینه داروهای شیمی درمانی از سوی دیگر به کمک سامانه سیمای سرطان امکان پذیر می‌شود؛ به‌طوری که دارو در مراکز درمانی به میلی‌گرم برای بیماران محاسبه شده و مشخص می‌شود که یک بیمار چند میلی‌گرم دارو مصرف کرده است. در صورت اجرای این طرح بیمار هم بر اساس میزان داروی مورد نیازش هزینه کرده و از طرفی هم باقی مانده دارو برای بیماران دیگر مصرف می‌شود که به نوعی مصرف بهینه محسوب می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر بسته نرم‌افزاری شیمی درمانی در این سامانه به صورت کامل تهیه شده است و با اجرایی شدن این بخش از سامانه، امکان ارائه نسخه الکترونیک استاندارد، مطابق با گایدلاین‌ها و پروتکل‌های درمانی شیمی درمانی مورد تائید، توسط پزشک معالج فراهم شده و به داروخانه‌های توزیع‌کننده داروهای سرطان و مراکز ارائه دهنده این خدمت نیز متصل و نسخه به صورت الکترونیک ارسال می‌شود.

شادنوش تاکید کرد: البته در بحث نسخه و امضای الکترونیک که در این سامانه مطرح است، باید هماهنگی‌هایی با سازمان نظام پزشکی انجام شود. همچنین برای توزیع دارو و تایید مراکز مجاز توزیع و نگهداری داروها هم باید با سازمان غذا و دارو هماهنگی کرده و در عین حال به هماهنگی با سازمان‌های بیمه‌گر برای محاسبه میلی‌گرمی دارو نیز نیاز داریم.

وی همچنین گفت: در صورت اتصال این سامانه به سامانه‌های مربوط به داروخانه‌ها و سازمان غذا و دارو امیدواریم به زودی بهره‌برداری از سامانه سیمای سرطان آغاز شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها