کد خبر: 371483
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

5 پرسش کلیدی درباره بحران‌های سیاسی موجود در رژیم صهیونیستی

بعد از به بن‌بست رسیدن رایزنی‌های احزاب «آبی و سفید» و «لیکود» برای تشکیل کابینه در رژیم صهیونیستی، شرایط سیاسی به سوی انجام سومین انتخابات در فاصله کمتر از یک سال پیش رفت. باید منتظر چه دورنمایی برای ظرفیت‌های سیاسی این ساختار باشیم؟

5 پرسش کلیدی درباره بحران‌های سیاسی موجود در رژیم صهیونیستی
کد خبر: 371483
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از به بن‌بست رسیدن رایزنی‌های احزاب «آبی و سفید» و «لیکود» برای تشکیل کابینه در رژیم صهیونیستی، شرایط سیاسی به سوی انجام سومین انتخابات در فاصله کمتر از یک سال پیش رفت. باید منتظر چه دورنمایی برای ظرفیت‌های سیاسی این ساختار باشیم؟

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، با توجه به ساختار شکننده‌ اسراییل به لحاظ قومیتی و نژادی ، بن‌بست سیاسی موجود در این رژیم باعث خواهد شد تا رهبران رژیم صهیونیستی بیش از آنکه به فکر تشکیل کابینه‌ای قدرتمند باشند مدام در کابوس لغزش اوضاع به سوی هرج‌ومرج سیاسی گرفتار باشند و از همین رو تمامی تلاش‌ها در اسراییل به سمت وسوی مقابله با این امر پیش خواهد رفت.

از دیدگاه اکثر سیاستمداران در فلسطین اشغالی، اگر تحول خاصی رخ ندهد، سومین انتخابات در اسرائیل هم نخواهد توانست تغییر محسوسی را نسبت به 2 دور قبلی در سهم‌گیری هر یک از طرف‌ها از کرسی‌های کنست رقم بزند.

این کابوس زمانی برای رهبران اسرائیل شدیدتر می‌شود که در آخرین تلاش‌های صورت‌گرفته در راستای متقاعد کردن قطب‌های سیاسی برای ائتلاف، اختلافات آنها بیشتر هم شد. امری که باعث می‌شود احتمال بروز هرج‌ومرج گسترده سیاسی در این رژیم افزایش قابل توجهی پیدا کند.

به اعتراف شماری از تحلیلگران اسرائیلی، وقتی شخصیت طراز اولی همچون بنیامین نتانیاهو سرنوشت اسرائیل را به سرنوشت محاکمات خود گره می‌زند و با پیش‌شرط آبی و سفید برای صرف نظر کردن از مصونیت قضایی‌اش مخالفت می‌کند و باعث به بن‌بست رسیدن تشکیل کابینه می‌شود، عمق این بحران نمود می‌یابد.

به اعتقاد تحلیلگران اسرائیلی: بنیامین نتانیاهو که سال‌ها از تلاش‌هایش برای ثبات و امنیت اسرائیل سخن می‌گفت، امروز متهم شماره یک بی‌ثباتی در آن است.

حاییم لوینسون، تحلیلگر سیاسی صهیونیست، در این رابطه در هاآرتص می‌گوید: اگر بخواهیم فقط یک فرد را مسئول سقوط صحنه سیاسی به دره انتخابات سوم معرفی کنیم، او کسی نیست جز همان فردی که طولانی‌ترین حضور در پست نخست‌وزیری تاریخ ما را داشته است: بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود.

امروز در حالی صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی به سوی انتخابات کنیست بیست و سوم می‌رود که چند پرسش همچنان ذهن تحلیلگران را به خود مشغول کرده است؛ مسائلی که مشخص شدن پاسخ آن بیانگر عبور اسرائیل از بحران یا شتاب بیشتر به سوی اختلاف داخلی است:

1- آیا احزاب راست‌گرای اسرائیلی به چنددستگی خود پایان خواهند داد یا شاهد افزایش شکاف فیمابین آنها خواهیم بود؟

آنچه مشخص است اینکه نه تنها اختلاف و شکاف شدیدی بین بلوک راست‌گرا، جریان موسوم به چپ‌گرایان و میانه‌روها در اسرائیل وجود دارد بلکه این اختلاف در میان خود راست‌گرایان هم شدت گرفته است. گفته می‌شود با توجه به مشخص شدن آغاز افول سیاسی نتانیاهو، این شکاف بیشتر هم شده است به طوری که احتمال قرار گرفتن همه این احزاب چه در زمان انتخابات و چه بعد از آن در لیست ائتلافی نتانیاهو محال به نظر می‌رسد.

2- شرایط بلوک چپ‌گرا هم دست‌کمی از وخامت اوضاع راست‌گرایان ندارد

اینکه بلوک دموکراتیک و حزب کار قدرت ادامه حیات را بعد از انتخابات کنست 23 داشته باشد پرسش بزرگی است که در حال حاضر در صحنه اسرائیل مطرح است.

جنگ اصلی بین نتانیاهو از یک سو و گانتس و متحدانش از سوی دیگر رقم خواهد خورد، گرچه ایهود باراک به عنوان رهبر بلوک دموکراتیک و پرتز رهبر حزب کار هم خود را به طریقی متحد و همراه گانتس اعلام می‌کنند، اما در انتخابات پیشین نشان دادند وزنه خاصی محسوب نمی‌شوند و در صورتی که دست به خانه‌تکانی بزرگی نزنند به زودی باید آخرین روزهای عمر خود را پشت سر بگذارند.

3- لیبرمن به کدام سمت‌وسو خواهد رفت؟

بی‌شک لیبرمن را می‌توان یکی از عوامل اصلی سقوط کابینه نتانیاهو و انحلال سه کنست قلمداد کرد.

ساز ناکوک یا اختلاف و تضاد قاطع حزب «اسرائیل خانه ما» با راست‌گرایان حریدیم از یک سو و چپ‌گرایان سکولار از سوی دیگر بیش از آنکه نماد اختلاف‌نظرهای سیاسی باشد، آشکارکننده‌ی شکست بزرگ طرح همگون‌سازی جامعه اسرائیل است. طرحی که رهبران اسرائیل هفت دهه کوشیده‌اند تا جوامعی از نژادها و ملل مختلف جهان را زیر چتری از توهمات سرزمین پدری گرد هم آورند.

4- جامعه اسرائیلی به کدام سمت‌وسو خواهد رفت؟

به اعتقاد اکثر قریب به اتفاق تحلیلگران، در سایه تعادل منفی‌ای که بین جریان‌های سیاسی اسرائیلی برقرار است، این گرایش دقیقه نودی جامعه صهیونیستی است که می‌تواند به یکی از 2 بلوک اصلی فرصت کسب 61 کرسی در کنست را بدهد.

اینکه محاکمه نتانیاهو یا افشای اطلاعات بیشتری از فساد او بتواند تاثیر منفی خود را بر میزان آرای او بگذارد یا خیر مساله‌ای است که حتی رقبایش را هم به خود مشغول کرده است. هرچند نتانیاهو نیز می‌کوشد با پیش کشیدن خطرات امنیتی به ویژه ایران‌هراسی و حتی گرایش به سوی یک جنگ محدود، جامعه رأی‌دهندگان را بیش از هر زمان دیگری به سوی خود بکشاند، اما همچنان نمی‌توان پاسخ قاطعی در مورد نتایج چنین اقداماتی ارائه کرد.

5- قدرت جامعه عرب‌های 48 چقدر است؟

در شرایطی که بسیاری از فلسطینیان ساکن مناطق 1948 انتخابات کنست را تحریم می‌کنند، نمایندگان این ساختار کرسی‌های قابل توجهی را تصاحب کردند و حتی توانستند با نپیوستن به هیچ یک از ائتلاف‌ها، به افزایش بحران در رژیم صهیونیستی یاری رسانند.

به اعتقاد کارشناسان، در صورت حضور پرقدرت این جامعه در انتخابات، توانایی کسب 13 تا 15 کرسی یعنی چیزی حدود 12.5 درصد از کرسی‌ها را دارد.

6- و مهم‌ترین پرسش اینکه این ساختار نامتجانس و ناهمگون در مقابل شکست کنست بیست و سوم چه واکنشی نشان خواهد داد؛ به سوی جنگ داخلی خواهد رفت یا شاهد حوادث بزرگ‌تری خواهد بود؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها