اوسک زعفران به زودی آغاز بکار می‌کند

طراح ایجاد سازمان جهانی تولید و صادرات زعفران با نام اختصاری «اوسک» از راه اندازی قریب الوقوع دبیرخانه این سازمان خبر داد و گفت: کشورهای اروپایی استانداردهای زعفران ایران را قبول ندارند اما با راه اندازی سازمان جهانی اوسک از سوی کشورمان به زودی عیار واقعی طلای سرخ ایران در بازارهای بین المللی می‌شود.

اوسک زعفران به زودی آغاز بکار می‌کند
کد خبر: 371566
|
۱۳۹۸/۰۹/۳۰ ۱۳:۵۹:۴۰

اعتمادآنلاین| سید احسان مصطفوی با اشاره به حمایت شماری از مسئولان و فعالان بازار زعفران از راه‌اندازی سازمان جهانی تولید و صادرات زعفران، عنوان کرد: در روزهای اخیر شاهد حمایت مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از راه اندازی اوسک زعفران و اعلام مزایای ایجاد این سازمان بوده‌ایم و در ادامه نیز چند تن از تولیدکنندگان زعفران کشور نیز از این طرح استقبال کرده‌اند.


این تولیدکننده برتر جوان کشور که از سال گذشته با اعلام طرح راه اندازی اوسک زعفران با الگوبرداری از سازمان جهانی اوپک، درصدد ایجاد این سازمان با همراهی همه فعالان صنعت زعفران از کشاورزان و تولیدکنندگان تا صادرکنندگان و تجار بزرگ بوده است، تاکید کرد: امروز شاهد احساس نیاز مسئولان به راه‌اندازی اوسک زعفران هستیم که از این رو در ماه های گذشته طرح راه‌اندازی این سازمان برای وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه، نمایندگان مجلس و بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان ارسال شده تا با اعلام نظر هر یک از آن ها، طرح نهایی آماده شود.


وی تاکید کرد که اوسک زعفران یک پروژه ملی است و همه فعالان و مسئوولان در حوزه زعفران و بخش کشاورزی باید سهمی در آن داشته باشند.


مصطفوی با بیان اینکه دبیرخانه سازمان جهانی تولید و صادرات زعفران به زودی و تا حدود یک ماه آینده آغاز به کار می‌کند، گفت: فاز نخست کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی اوسک در زعفرانی ترین شهر دنیا تربت حیدریه عملیاتی شده که خدماتی از جمله آموزش‌های دوره‌ای و مستمر به کشاورزان، برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی کاشت، داشت و برداشت زعفران همراه با ارایه گواهینامه‌های معتبر، ارایه و مشاوره در خصوص ادوات کشاورزی، ایجاد موزه ملی زعفران با هدف توسعه گردشگری زعفران، مشاوره تخصصی در حوزه‌های مختلف زعفران، حمایت از ایده های برتر، صندوق امانات، صندوق سرمایه‌گذاری و ایجاد بانک زعفران در این مجموعه انجام می‌شود.


تولید زعفران با استانداردهای بین المللی


این فعال بازار زعفران در پاسخ به این پرسش که چگونه است زعفران افغانستان به عنوان باکیفیت ترین زعفران دنیا پس از ارزیابی از سوی بلژیک لقب گرفته است؟ گفت: متاسفانه هم اکنون به دلیل مشکلات در روابط بین الملل، کشورهای اروپایی استانداردهای زعفران ایران را قبول ندارند اما از هر لحاظ و در هر آزمایشگاهی که عیار زعفران ایران و افغانستان را آزمایش کنند، محصول افغانستان و سایر تولیدکنندگان قابل قیاس با طلای سرخ ایران نیست.


طراح اوسک زعفران راهکار حل این مشکل را راه اندازی سازمان جهانی زعفران از سوی ایران برشمرد و گفت: یکی از مزایای راه اندازی اوسک از سوی ایران، رشد و تسهیل تجارت جهانی زعفران ایران و تعیین استانداردهای مورد قبول بازار بین المللی است که در این صورت می‌توانیم زعفران ایران را به جایگاه واقعی خود بازارهای جهانی برسانیم.


مصطفوی در خصوص تجارت جهانی زعفران اظهار داشت: براساس آمارهای رسمی منتشر شده، از حدود هشت میلیارد دلار ارزش تجارت زعفران در دنیا، سهم ایران تنها 400 تا 450 میلیون دلار است که این آمار تاسف بار است. به این ترتیب برای حل این مشکل و افزایش حداقل 10 برابری سهم ایران در تجارت زعفران باید سازمانی با محوریت ایران متولی بازار و صادرات زعفران دنیا شود تا همچون سازمان اوپک، تولیدکنندگان زعفران دنیا گردهم جمع شوند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها