کد خبر: 371588
|
۱۳۹۸/۰۹/۳۰ ۱۵:۰۹:۴۱
| |

تلفن ده‌ها مقام‌ پاکستانی با استفاده از جاسوس‌افزار اسرائیلی هک شد

بر اساس گزارش روزنامه گاردین تلفن‌های همراه دست‌کم 24 مقام دولت پاکستان اوایل سال جاری میلادی با تکنولوژی‌های جاسوسی تحت مالکیت شرکت اسرائیلی NSO گروپ هدف نفوذ و هک قرار گرفته‌اند.

تلفن ده‌ها مقام‌ پاکستانی با استفاده از جاسوس‌افزار اسرائیلی هک شد
کد خبر: 371588
|
۱۳۹۸/۰۹/۳۰ ۱۵:۰۹:۴۱

اعتمادآنلاین| روزنامه گاردین به نقل از منابع آگاه که نامشان را فاش نکردند، نوشته است: ده‌ها مقام اطلاعاتی و نظامی ارشد پاکستانی جزو کسانی هستند که در نتیجه این حادثه ممکن است هدف جاسوسی قرار گرفته باشند.

بنا به گفته این منابع این جاسوسی‌ها در جریان تحلیلی درباره 1400 نفر که تلفن‌های همراه آنها اوایل سال جاری میلادی در یک دوره‌ دو هفته‌ای هدف تلاش برای هک کردن قرار گرفته‌اند، فاش شده است.

گاردین نوشته است: این حملات هکری با استفاده از یک آسیب‌پذیری موجود در نرم‌افزار پیام‌رسان واتساپ رخ داده‌اند و این آسیب‌پذیری به دارندگان بدافزار متعلق به شرکت اسرائیلی NSO گروپ اجازه می‌داده به پیام‌ها و داده‌ها روی تلفن‌های همراه قربانیان این حمله دسترسی پیدا کنند.

ماه مه گذشته این آسیب‌پذیری در نرم‌افزار واتساپ متعلق به فیسبوک فاش شد و در ادامه واتساپ ماه اکتبر از شرکت اسرائیلی NSO گروپ شکایت و در آن این شرکت را متهم به دسترسی و سوء‌استفاده غیرمجاز از خدمات‌اش کرد.

در این شکایت عنوان شد که افراد مختلفی اعم از وکلا، خبرنگاران، فعالان حقوق بشری، مخالفان سیاسی، دیپلمات‌ها و مقام‌های ارشد دولت‌های خارجی هدف بدافزار شرکت NSO قرار گرفتند.

شرکت NSO گروپ گفته است که این ادعا را رد می‌کند و تاکید کرده تکنولوژی‌هایش تنها توسط آژانس‌های امنیتی در سراسر جهان و برای هدف‌ گرفتن تبهکاران، تروریست‌ها و کودک آزارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افشای جاسوسی از مقام‌های پاکستانی با استفاده از جاسوس‌افزار شرکت NSO موسوم به پگاسوز پرسش‌هایی را درباره این‌که چه‌طور مشتریان این شرکت اسرائیلی از این جاسوس‌افزار استفاده می‌کنند و این‌که چه‌طور از آن برای جاسوسی دولتی استفاده شده به وجود می‌آورند.

جان اسکات ریلتون یک محقق ارشد شرکت سیتی‌زن لب واقع در دانشگاه تورنتو که با واتساپ برای شناسایی قربانیان حملات هکری همکاری داشته، گفت: این نوع از جاسوس‌افزار در بازار به عنوان یک جاسوس‌افزار طراحی شده برای تحقیقات جنایی معرفی می‌شود، اما این‌که از آن برای جاسوسی سیاسی و دولتی استفاده نیز می‌شود رازی است که همه می‌دانند.

او می‌گوید: شرکت‌های جاسوس‌افزار مشخصا در حال اشاعه جاسوسی‌های دولتی با استفاده از تکنولوژی هستند. در این راه هیچ دولتی مصون به نظر نمی‌رسد. این تحول احتمالا باعث خشم دولت‌های سراسر جهان از این صنعت می‌شود.

در گزارش گاردین مشخص نشده که چه کسی و کسانی می‌خواسته‌اند مقام‌های دولتی پاکستان را هدف جاسوسی قرار دهند و گمانه‌زنی‌هایی درباره این‌که احتمالا دشمن شماره یک پاکستان یعنی هند از این تکنولوژی علیه این مقام‌ها استفاده می‌کرده مطرح شده است.

اوایل سال جاری میلادی گزارش شد که 121 کاربر نرم‌افزار واتساپ در هند هدف حملات هکری قرار گرفتند و دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند با پرسش‌هایی درباره این‌که آیا تکنولوژی جاسوسی NSO را خریده مواجه شده است.

افراد مذکور شامل خبرنگاران، فعالان و وکلای حقوق بشری بوده‌اند. افشای این خبر مخالفان مودی را در پارلمان هند برآن داشت که از دادگاه عالی بخواهند درباره موضوع تحقیق کند.

پاکستان به صورت علنی به وقوع این حملات هکری اشاره نکرده، اما نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که دولت پاکستان گام‌هایی برای رسیدگی به این موضوع اتخاذ کرده است.

دکتر ارسلان خالد، مشاور ارشد عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان در حوزه مسائل دیجیتالی براساس گزارش برخی مطبوعات داخلی این کشور گفته است: دولت پاکستان در حال توسعه یک نرم‌افزار جایگزین برای واتساپ است تا از آن برای اطلاع‌رسانی‌های حساس دولتی و تبادل اطلاعات محرمانه استفاده شود.

همچنین مقام‌های دولتی وزارت فناوری اطلاعات پاکستان به مقام‌های این کشور توصیه کرده‌اند اشتراک اطلاعات محرمانه در نرم‌افزار واتساپ را متوقف کرده و تلفن‌های همراه هوشمندی که قبل از ماه می 2019 را خریده‌اند را با تلفن‌های جدید جایگزین کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها