جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید:

دادگاه لاهه، حاکمیت آمریکا را به خطر انداخته است

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید ضمن تاکید بر لزوم مخالفت با تلاش دیوان کیفری بین‌المللی برای تحقیق درباره جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، دیوان حاکمیت واشنگتن و تل‌آویو را به خطر انداخته است.

دادگاه لاهه، حاکمیت آمریکا را به خطر انداخته است
کد خبر: 371602
|
۱۳۹۸/۰۹/۳۰ ۱۶:۰۹:۱۰

اعتمادآنلاین| در ادامه حمایت‌های واشنگتن از رژیم صهیونیستی در برابر تلاش دادگاه کیفری بین‌المللی برای تحقیق درباره جنایت‌های این رژیم در فلسطین، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید اعلام کرد، انجام چنین تحقیقاتی حاکمیت آمریکا را هم در معرض خطر قرار می‌دهد.

یک روز بعد از رسانه‌ای شدن درخواست «فاتو بنسودا»، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به منظور تلاش این دادگاه برای تحقیق در مورد «جنایت‌های جنگی» رژیم صهیونیستی در فلسطین، جان بولتون سومین مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت «دونالد ترامپ» بر لزوم مقابله و مخالفت آمریکا با این تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی تاکید کرده است.

بنسودا روز جمعه (دیروز) گفته بود: «ما به زودی در اراضی فلسطینی تحقیقی شروع خواهیم کرد و بر ادعاهای ارتکاب جنایت جنگی در غزه، کرانه باختری و قدس شرقی متمرکز خواهیم شد. باور دارم که جنایت‌های جنگی در کرانه باختری، قدس شرق و کرانه باختری مرتکب شده با مرتکب می‌شود».

دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی همچنین از قضات دیوان خواسته تا به این سوال پاسخ دهند که آیا دیوان اختیار قضایی لازم برای ورود به موضوع مزبور را دارد یا نه؟ قضات باید ظرف 120 روز به این سوال پاسخ دهند.

به دنبال این اظهارنظر بنسودا درباره تلاش دیوان کیفری بین‌المللی برای انجام تحقیقات در خصوص جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، ابتدا «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم علیه آن موضع گرفت و ساعاتی بعد، «مایک پامپئو» وزیر خارجه دولت ترامپ از مخالفت شدید آمریکا با این تحقیقات خبر داد.

در تازه‌ترین موضع‌گیری شخصیت‌های آمریکایی علیه تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی از صهیونیست‌ها، جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید که در زمان حضور در دولت ترامپ بارها مواضع تندی علیه دیوان اتخاذ کرده بود، حالا در دو پیام توئیتری به این نهاد بین‌المللی تاخته است.

بولتون نوشت: «تصمیم دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای تحقیق درباره اقدامات اسرائیل در غزه و کرانه باختری یک بار دیگر ثابت می‌کند که دیوان کیفری بین‌المللی یک نهاد بی‌قانون و غیرقابل قبول است. در اینجا علاوه بر اسرائیل، حاکمیت ایالات متحده هم در معرض خطر قرار دارد».

به ادعای او، آمریکا باید با هرگونه تلاش دیوان کیفری بین‌المللی برای انجام تحقیقات علیه خود و رژیم صهیونیستی یا اتباع آنها مخالفت کند چرا که دیوان صلاحیت قانونی برای چنین کاری را ندارد و «نباید هیچ سازش و تسلیمی در برابر» این مساله انجام گیرد.

اظهارات بولتون در شرایطی مطرح شده که پیشتر و با جدی شدن تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی برای بررسی جنایت جنگی نظامیان آمریکا در افغانستان، وکیل شخصی دونالد ترامپ ضمن سفر به لاهه ادعا کرده بود که دیوان صلاحیت قانونی بررسی این موضوع را ندارد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها