غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزیر علوم اعلام کرد:

افزایش 12 درصدی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی/ بسیاری از دانشجویان دچار نوعی خودسانسوری شده‌اند

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزیر علوم، از افزایش 12 درصدی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاهها در سال 97 خبر داد و گفت: بسیاری از دانشجویان دراین زمینه دچار نوعی خودسانسوری شده‌اند در صورتی که مشکلی برای افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند ایجاد نمی‌شود.

افزایش 12 درصدی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی/ بسیاری از دانشجویان دچار نوعی خودسانسوری شده‌اند
کد خبر: 371685
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۱ ۰۹:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزیر علوم، ضمن بیان این مطلب به آخرین وضعیت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: تاکنون برگزاری هیچ کرسی با موضوع آزاد اندیشی و نظریه پردازی در دانشگاهها به دلیل عدم صدور مجوز لغو نشده است. همچنین تا به حال مشاهده نشده است برنامه‌ای با این موضوعات برگزار شود وبه تبع آن مساله‌ای برای دانشجویان ایجاد شده باشد.

وی در ادامه با تاکید بر این که دانشجویان در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی دچار خودسانسوری شده‌اند، گفت: دانشجویان از قبل این ذهنیت را دارند که اگر در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی ورود پیدا کنند با مشکل مواجه خواهند شد در صورتی که واقعا اگر فعالیت این دانشجویان در چارچوب و بر اساس قواعد باشد به هیچ عنوان مشکلی متوجه آنها نخواهد بود.

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت:‌ ما در حوزه نظریه پردازی و آزاد اندیشی هیچ موردی برای درخواست مجوز نداشتیم که رد شده باشد اگر چه ادعاهایی مطرح می‌شود که بعضا می‌گویند حوزه فرهنگی دانشگاهها تعطیل است. در حالی که باید پرسید که چه برنامه‌ای از سوی دانشجو یا تشکل‌های دانشجویی به این معاونت ارسال شده است که مورد تایید قرار نگرفته است. افرادی که ادعای این موضوع را دارند یک مورد از عدم دریافت مجوز ارائه دهند.

غفاری خاطرنشان کرد:‌ تعداد کرسی‌های آزاد اندیشی در سال 97 نسبت به سال 96 حدود 12 درصد افزایش داشته است ولی با توجه به امکان و پتانسیل‌هایی که در دانشگاهها وجود دارد تعداد کرسی‌های برگزار شده می‌تواند بسیار بیشتر باشد. در واقع اقبال دانشجویان در این زمینه بسیار کم است.

معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد: قطعا برگزاری کرسی‌هایی که زمینه اندیشیدن و تفکر را در دانشگاهها ایجاد می‌کند،‌ مورد حمایت وزارت علوم قرار می‌گیرد و حتی عنوان کردیم کرسی‌های آزاد اندیشی در همه موضوعات جامعه بدون هیچ مشکلی برگزار شوند و بحث حجاب نیز یکی از این موضوعات بود و بر برگزاری کرسی هایی با موضوعات اینچنین تاکید کرده‌ایم.

وی همچنین تاکید کرد:‌ معتقد هستیم دانشگاه محل اندیشه ورزی است. بنابراین کرسی‌های آزاد اندیشی باید بدون هیچ مانع و دغدغه‌ای در این مراکز برگزار شوند؛ هرچند گروهی معتقد هستند آزادی بعد از بیان در جریان برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی وجود ندارد، اما باید گفت بسیاری از دانشجویان در این زمینه دچار خودسانسوری شده‌اند و وضعیت آنگونه که تصور می‌شود نیست.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها