سید مهدی مقدسی، عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس عنوان کرد:

تعلل در اجرای قانون هوای پاک/ ساماندهی صنعت خودرو ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

سید مهدی مقدسی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، گفت: قانون هوای پاک قانون خوبی است، اما متاسفانه در اجرا گرفتار تعلل شده است.

تعلل در اجرای قانون هوای پاک/ ساماندهی صنعت خودرو ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است
کد خبر: 371692
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۱ ۰۹:۳۵:۳۲

اعتمادآنلاین| سید مهدی مقدسی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، در خصوص وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور گفت: اکوسیستم جهان به علت افزایش جمعیت و ماشینی شدن زندگی بهم خورده و این بهم‌ ریختگی، کره زمین را با مخاطراتی مواجه کرده که ایران نیز از این مخاطرات مستثنی نبوده است.

وی تولید گازهای گلخانه‌ای، تجاوز بشر به منابع‌طبیعی و محیط‌زیست و ماشینی شدن زندگی را از جمله عوامل آلودگی هوا در جهان دانست و افزود: این امر ضمن در خطر انداختن زمین و آسیب دیدن نسل فعلی، نسل آینده را دچار چالش خواهد کرد.

مقدسی با تاکید بر اینکه تحقق توسعه پایدار مشروط به نگاهی همه‌جانبه به موضوعات و توجه به ملاحظات زیست محیطی است، افزود: یکی از عوامل آلودگی هوای کلانشهرها ریزگردهاست که بخشی از آن منشاء خارجی در عراق و عربستان دارد و سد سازی‌های متعدد ترکیه باعث خشکسالی در بخش‌هایی از عراق شد که در برخی ایام برای کشورهای همسایه مثل ایران مشکل ایجاد کرده است.

وی با اشاره به وضعیت تالاب‌ها و بهم ریختن اکوسیستم این مناطق، گفت: قانون ساماندهی تالاب‌ها در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و ابلاغ شد و بدنبال سفر هیات دولت و ریاست جمهوری به استان مرکزی 13 میلیارد تومان اعتبار دریافت و در این رابطه هزینه شده و اقدامات قابل قبولی تاکنون در این راستا انجام گرفته است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن استان مرکزی با اشاره به تدوین و تصویب قانون هوای پاک در اواخر سال 96، بیان کرد: قانون هوای پاک قانون خوبی است، اما متاسفانه در اجرا گرفتار تعلل شده است. بخشی از آلودگی این روزهای کلانشهرها که مردم را آزار می دهد ناشی از وارونگی هواست، ولی بخشی از آن مرتبط با سوخت صنایع و خودروهاست.

وی تصریح کرد: اواسط هفته گذشته طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس مورد بحث قرار گرفت. اگر در امر خودروسازی و تولیدات کیفی در این بخش تجدید نظر نشود، با توجه به اینکه تعدد خودروها شهرها را به پارکینگ تبدیل کرده است، آلودگی هوا نیز ادامه خواهد یافت. هر چند که دولت مدعی است و سعی کرده نوع بنزین را به یورو 4 و در برخی از شهرها به یورو 5 ارتقا دهد، اما همچنان خودروهای فرسوده در شهرها فعالند و ناوگان حمل و نقل عمومی نیز فرسوده و نیازمند نوسازی است.

مقدسی با بیان اینکه ساماندهی صنعت خودرو به صورت کلی(سبک و سنگین) و ارتقای کیفیت خودروها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و در دو قانون مذکور مورد توجه قرار گرفته است، افزود: خودروهای تمام برقی و هیبریدی در دنیا مورد توجه هستند و استفاده از آنها کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی را به دنبال دارد که این مهم در قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب شده و با طی شدن مراحل قانونی، ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز در کشور خودروی با کیفیت تولید نمی‌شود، تاکید کرد: جهت‌گیری خودروسازان باید به سمت تولید خودروهایی با انرژی‌های پاک از نوع برقی و هیبریدی سوق یابد، متاسفانه اقدام ویژه‌ای در این راستا دیده نمی‌شود در حالی که اکثر خودروسازان جهان به این سمت حرکت کرده‌اند، البته در عین حال باید زیرساخت لازم برای شارژ خودروها و موتور سیکلت‌ها فراهم شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بدون تعارف بخشی از آلودگی شهرهای بزرگ و پر جمعیت ناشی از خودروهاست، بر لوزم نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر تاکید کرد و افزود: در برخی از شهرها مترو فعال است، اما متناسب با انتظار و تقاضا نیست و در عین حال، ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده، آلاینده و غیراستاندارد است که آلودگی هوا را رقم می‌زند.

مقدسی با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک، بر بازنگری وبه‌هنگام‌سازی آن تاکید کرد و گفت: در کنار به روزرسانی این طرح باید طرح‌های جدید دیگر مصوب شود. ما هنوز هم از سبز انگاشته شدن پتروشیمی قانع نشده‌ایم و روی سوخت نیروگاه و جلوگیری از مازوت‌سوزی آن نیز باید دقت بالایی اعمال شود، همچنین به جای ایجاد محدودیت ترافیکی و تعطیلی مدارس، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باید در دستور کار قرار گیرد و منابع لازم برای اجرای کامل طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک نیز به جد دنبال شود.

مقدسی با اشاره به سوخت نیروگاه‌ها و ضرورت استفاده از انرژی‌های پاک در این واحدها، گفت: زمینه سرمایه‌گذاری برای تولید برق از انرژی‌های پاک در کشور باید فراهم شود، اما با مشکلاتی در زمینه نقل و انتقال پول مواجه هستیم. قرار بود نیروگاه برق خورشیدی 600 مگاواتی و یک نیروگاه هزار مگاواتی در استان مرکزی اجرایی شود که به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول ابتر باقی مانده است.

وی بیان کرد: طرح توسعه نیروگاه شازند حتما باید با مطالعه همراه باشد و با توجه به آلودگی اراک و شازند این طرح باید ملاحظات زیست محیطی را دنبال کند. در این راستا محیط زیست و استانداری باید نظارت دقیق بر روند کار داشته باشند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان با بیان اینکه مردم ما از آلودگی هوا رنج می‌برند و دولت باید به جای تعطیل کردن مکرر مدارس و ادارات که فقط به اقتصاد کشور آسیب می‌زند قانون هوای پاک و ساماندهی خودرو را اجرایی کند، تصریح کرد: آلودگی هوا با شعار رفع نمی‌شود. به اندازه کافی قانون در کشور وجود دارد و مجلس تمام وظایف قانون‌گذاری خود را به انجام رسانده است و باید ستادهای مربوطه در دولت به این سمت بروند که قوانینی چون قانون هوای پاک که تکمیل است و قانون ساماندهی صنعت خودرو که در مراحل پایانی کار قرار دارد را اجرایی کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها