علی ماجدی، سفیر سابق ایران در آلمان

FATF مجرای تنفسی اقتصاد ایران در فضای تحریمی است

سفیر سابق ایران در آلمان با اشاره به اینکه شرایط عضویت در FATF برای تمامی کشورها یکسان است،اظهار کرد: گروه ویژه مالی شرایط خاصی را برای الحاق ایران به این گروه اعمال نکرده است که مخالفان اینچنین به قیل و قال افتاده اند؛ تنها دغدغه های FATF مبارزه با پولشوئی و عدم پشتیبانی از گروه های حامی تروریسم است که این موارد در ارتباطات مالی و بانکی تمامی کشورهای جهان لحاظ می شود.

FATF مجرای تنفسی اقتصاد ایران در فضای تحریمی است
کد خبر: 371709
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۱ ۰۹:۵۵:۰۳

اعتمادآنلاین| علی ماجدی، سفیر سابق ایران در آلمان با بیان اینکه تمامی کشورهای جهان الحاق به گروه ویژه مالی را مبنای مراودات بانکی خود با کشورهای دیگر قرار داده اند،گفت: موجودیت و فعالیت در فضای مالی جهانی متضمن پذیرش تعهدات این گروه است و ما نباید خود را تافته جدابافته ای بدانیم.

وی با اشاره به دیدگاه های برخی از مخالفان FATF که می گویند دراین شرایط تحریمی الحاق به گروه ویژه مالی به نفع ایران نیست،افزود: به اعتقاد بنده در این شرایط است که ما باید به FATF بپیوندیم چرا که حتی کشورهایی چون ترکیه و چین که به صورت محدود مراودات تجاری با ایران دارند هم حاضر نیستند این وضعیت را ادامه دهند.

سفیر سابق ایران در آلمان تاکید کرد:علاوه براین قرار نیست که شرایط اقتصادی ایران همیشه در همین وضعیت تحریمی باقی بماند.در هر صورت ما در آینده فعالیت های تجاری و اقتصادی خود با کشورهای دیگر را افزایش می دهیم.

به گفته این دیپلمات، متاسفانه ما همیشه در آخرین لحظه و بسیار دیرتر از باقی کشورها خواستار پیوستن به پیمان،سازمان و یا گروه های بین المللی چون FATF و یا WTO بوده ایم که نتایج ان بر اقتصاد کشورمان نیز بسیار ملموس است.

وی ادامه داد: نپیوستن بهFATF و یا هر پیمان و گروه بین المللی تنها به اعمال محدودیت های بیشتر به اقتصاد کشورمان دامن زده و به نوعی درراستای خواست دشمنان ایران بوده است.

ماجدی همچنین در رابطه با این موضوع که پیوستن به گروه ویژه مالی، حمایت ایران از گروه های جهادی را غیرممکن می کند،نیز گفت: من اصلا نمی دانم که ما به گروه های جهادی کمک می کنیم یا خیر؟ اما در مجموع باید این ارزیابی را داشت که از مجموعه تراکنش های بین المللی ایران چه اندازه به این گروه ها اختصاص پیدا می کند و آیا این میزان به اندازه ای است که از منافع اقتصادی کشور چشم پوشی کنیم؟

وی ادامه داد: سود و زیان حمایت ایران از گروه هایی که شما به آنها اشاره کردید به چه میزان است؟ آیا کلیت صادرات و واردات ایران و خدمات ارائه شده به اقتصاد جهانی را در برمی گیرد؟

سفیر سابق ایران در آلمان با عنوان این مطلب که پذیرش CFT و پالرمو و درنهایت الحاق به FATF که برای چندمین بار برای ایران تمدید شده است همیشگی نیست، عنوان داشت: بیش از یکسال است که این زمان به تناوب در اختیار ما قرار گرفته است و اروپاییها توانسته اند دراین زمینه رایزنی هایی را با مقامات گروه ویژه مالی داشته باشند اما در نهایت این فرصت دائمی نیست.

وی گفت: اگر قرار بر باز بودن راه های مراودات اقتصادی ایران با جهان باشد ما ناچار به الحاق به گروه ویژه مالی هستیم.ما حتی با آمریکا هم که به لحاظ سیاسی مشکلات فراوانی داریم در زمینه تجارت و بازرگانی همکاری داریم.

ماجدی معتقد است که سفر اخیر آقای روحانی به ژاپن که برپایه افزایش مراودات تجاری تهران و توکیو صورت گرفته است نیز بدون الحاق به FATFبی معنا است و بی اعتنایی به مناسبات بین المللی تنها به کناره گیری ایران از روابط جهانی منجر می شود.

وی همچنین در رابطه با این سوال که در این فضا دولت باید چه سیاستی در پیش گیرد،متذکر شد که این موضوع بحثی حقوقی است که بنده از آن سررشته ای ندارم اما درهر صورت کلیت بحث امری است که به موضوعات پیرامون امنیت اقتصادی کشور بازمی گردد و در این راستا دولت خود می تواند برای جلوگیری از به خطر افتادن اقتصاد کشور راسا وارد عمل شود.

سفیر ایران در آلمان تاکید کرد که با عدم الحاق ایران به گروه ویژه مالی نه تنها بخش دولتی بلکه شرکت های خصوصی هم از امکان جا به جایی پول در فضای بین المللی محروم خواهند شد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها