سید محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

لایحه پالرمو از دستور کار مجمع تشخیص خارج شده است/ درباره لایحه پالرمو نظر شورای نگهبان حاکم می‌شود/ با رد FATF یک خودتحریمی برای ایران ایجاد می‌کنیم که هدیه‌ای به ترامپ است/ اگر لوایح FATF تصویب نشود، همه ارتباطات بانکی ما با دنیا قطع می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پالرمو از دستور کار مجمع خارج شده است و دیگر در مجمع نیست که مجمع تشخیص بخواهد درباره آن اظهارنظر کند.

لایحه پالرمو از دستور کار مجمع تشخیص خارج شده است/ درباره لایحه پالرمو نظر شورای نگهبان حاکم می‌شود/ با رد FATF یک خودتحریمی برای ایران ایجاد می‌کنیم که هدیه‌ای به ترامپ است/ اگر لوایح FATF تصویب نشود، همه ارتباطات بانکی ما با دنیا قطع می‌شود
کد خبر: 371712
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهتاب اسفندیاری- درگیری بر سر تصمیم‌گیری در خصوص لوایح چهارگانه FATF همچنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه دارد. چند روز یک بار، خبری از طرف یکی از اعضا در خصوص این لوایح مطرح می‌شود که بار دیگر آن را در صدر اخبار می‌آورد و دوباره موضوع مسکوت می‌ماند.

اما این روزها بار دیگر در مورد عواقب به نتیجه نرسیدن این لوایح تذکر داده می‌شود. موافقان تاکید دارند که تصویب نشدن این لوایح ما را در فهرست سیاه FATF قرار می‌دهد و مخالفان می‌گویند تصویب آنها امکان دور زدن تحریم را از ما می‌گیرد.

همچنین روز شنبه ابتدا اخباری مبنی بر تایید لایحه CFT در رسانه‌ها منتشر شد و پس از آن دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تکذیبیه‌ای منتشر کرد و اعلام کرد این لایحه در کمیسیون مشترک همچنان در دست بررسی است.

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ضمن تاکید بر این موضوع که لایحه CFT هنوز در کمیسیون مشترک مجمع در حال بررسی است و نتیجه نهایی درباره آن اتخاذ نشده، می‌گوید لایحه پالرمو به دلیل گذشت یک سال از طرح آن در مجمع بر اساس قانون از دستور کار خارج شده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

***

اگر لوایح FATF تصویب نشود همه ارتباطات بانکی ما با دنیا قطع می شود

*عصر شنبه اخبار ضدونقیضی از تصویب لایحه CFT رسانه‌‌ای و پس از آن تکذیب شد. بررسی این لایحه در کمیسیون مشترک در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

روز شنبه کمیسیون مشترک سیاسی، اقتصادی و قضایی تشکیل شد. به صورت مفصل از ساعت هفت تا 11 درباره موضوع مطرح‌شده بحث شد، اما بحث هنوز ادامه دارد و در دست بررسی است و نتیجه خاصی گرفته نشده.

رد FATF یک خودتحریمی برای ایران ایجاد می‌کنیم که هدیه‌ای به ترامپ است

*با توجه به نظر مخالفی که از مجمع تشخیص در خصوص این لوایح بیرون می‌آید، چقدر تایید آن را محتمل می‌دانید؟

در مجمع افراد موافق و مخالف حضور دارند و صحبت می‌کنند و هر کسی هم دلایل خود را دارد. اما من که جزو موافقان هستم فکر می‌کنم تصویب این لوایح به نفع نظام جمهوری اسلامی است. چون اگر این لوایح تصویب نشود، همه ارتباطات بانکی ما با دنیا قطع و سرمایه‌گذاری کاملاً در ایران بلوکه می‌شود. از طرف دیگر دانشجویان و ایرانیانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند و نیاز به کارهای بانکی دارند، همه کارهایشان با مشکل روبه‌رو می‌شود، از همه مهم‌تر اینکه با این کار یک خودتحریمی برای ایران ایجاد می‌کنیم که هدیه‌ای به ترامپ است. الان تحریم‌هایی که ترامپ و آمریکا علیه ایران برقرار کرده‌اند از نظر بین‌المللی یک‌جانبه و غیرقانونی است. اما اگر ما این لوایح را تصویب نکنیم، از لحاظ بین‌المللی تحریمی ایجاد می‌شود که حالت قانونی دارد چون FATF ما را در لیست سیاه خود قرار می‌دهد.

کسانی که از رد fatf حرف می زنند هیچ نقشی در اجرای این دور زدن تحریم ندارند

*برخی از مخالفان توجیه می‌کنند که تایید این لوایح موجب می‌شود ایران نتواند تحریم‌ها را دور بزند. تحلیل شما از این موضوع چیست؟

باید از خود این افراد پرسید توجیه‌شان برای ارائه این موضوع چیست. اما مهم این است که افرادی که این صحبت را مطرح می‌کنند خودشان هیچ نقشی در اجرای این دور زدن تحریم ندارند و همین‌طور یک مساله‌ای را مطرح می‌کنند.

در صورتی که دولت در حال حاضر، اقتصاد کشور، فروش نفت و ارتباطات بانکی را انجام می‌دهد... در واقع متخصصان امر و مجریان مربوطه این حرف را رد می‌کنند و می‌گویند اگر این لوایح تصویب نشود، مشکلات خیلی جدی برای کشور پیش می‌آید. بنابراین کسانی که از این موضوع حرف می‌زنند خودشان هیچ نقشی در این مسائل ندارند و صرفاً برای مخالفت این نظریه را مطرح می‌کنند.

به آقایان گفتم وقتی می‌دانید که مشکل در جامعه به وجود می‌آورد اساساً چرا آن را رد می‌کنید؟

*یکی از اعضای مجمع اخیراً موضوعی را مطرح کرده بود که لایحه پالرمو در مجمع به صورت غیررسمی رد شده، اما به خاطر تبعات آن فعلاً قرار نیست رسمی اعلام شود.

بله؛ آن بحث درباره پالرمو یعنی جرائم سازمان‌یافته فراملی بود. من در مجمع به این بحثی که آقایان مطرح کرده‌اند اشاره کردم که این خود یک تضاد است. گفتم این خود یک تناقض است که شما معتقدید پالرمو را باید رد کنید و از طرف دیگر فکر می‌کنید این رد کردن اثر منفی در جامعه دارد و نمی‌خواهید اعلام شود. وقتی می‌دانید که مشکل در جامعه به وجود می‌آورد اساساً چرا آن را رد می‌کنید؟

نظر شورای نگهبان در خصوص پالرمو حاکم و اجرایی می‌شود

*الان تکلیف پالرمو چیست، آیا واقعاً رد شده است؟

سر بحث پالرمو نظرات حقوقی مختلفی در میان است. این نظر وجود دارد که آیا بر مبنای خارج شدن دستور، به دلیل اینکه یک سال از طرح آن در مجمع گذشته است، باید عمل کرد یا خیر. چون بر اساس ماده 25 آیین‌نامه داخلی مجمع، وقتی یک سال از طرح یک لایحه اختلافی در مجمع گذشت، به آن رسیدگی نشد و مجمع درباره آن اظهارنظر نکرد، نظر شورای نگهبان در خصوص آن حاکم و اجرایی می‌شود.

پالرمو از دستور کار مجمع خارج شده است

*یعنی لایحه پالرمو از دستور کار مجمع خارج شده است یا همچنان بر سر این موضوع در مجمع مخالفت وجود دارد؟

پالرمو از دستور کار مجمع خارج شده است و دیگر در مجمع نیست که مجمع تشخیص بخواهد درباره آن اظهارنظر کند.

*بنابراین نظر شورای نگهبان درباره لایحه پالرمو تایید می‌شود؟

بله؛ در خصوص این لایحه باید مباحث حقوقی مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

*آیا ممکن است دوباره به دستور کار مجمع بازگردد؟

در حال حاضر دیگر نه، مگر اینکه یک اتفاق جدید رخ دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها