نخستین سوال مجلسی‌ها از وزیر میراث کلید خورد

رییس فراکسیون پاسخگو مجلس با مطرح کردن هشت سوال، از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌خواهد درباره‌ بی‌توجهی به حفظ، نگهداری و مرمت آثار تاریخی کشور و گسترش زیرساخت‌های صنعت گردشگری پاسخگو باشد.

نخستین سوال مجلسی‌ها از وزیر میراث کلید خورد
کد خبر: 371833
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۱ ۱۲:۳۰:۰۲

اعتمادآنلاین| در حالی بیش از سه ماه از نشستن علی‌اصغر مونسان روی صندلی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گذرد که در این مدت علاوه بر پرسش‌هایی که برخی نمایندگان مجلس بعد از وقوع هر اتفاق تلخی در حوزه‌ انتخابی‌شان در رسانه‌ها از مونسان پرسیده‌اند، این‌بار فراکسیون پاسخگوی مجلس به صورت رسمی قرار است نخستین سوال را از او درباره‌ وضعیت چند محوطه‌ تاریخی مشخص‌شده در کشور داشته باشد.

سوال‌های مطرح‌شده از علی‌اصغر مونسان - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - را که به هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شده علی بختیار - رییس فراکسیون پاسخگوی مجلس و نماینده گلپایگان و خوانسار - از او می‌پرسد.

در خلاصه سوال آمده است: «علت عدم توجه به حفظ، نگهداری و مرمت آثار تمدنی و ابنیه‌ تاریخی کشور و عدم تدبیر جهت گسترش زیرساخت‌های صنعت گردشگری چیست؟»

اما شرح سوال‌ها که در قالب هشت پرسش مطرح شده‌ این‌طور است:

1- چرا با این‌که چند سال از آسیب دیدن قلعه شاهدژ واقع در کوه صفه در جنوب اصفهان با قدمت حدود 1700 سال، به دلیل احداث "تله‌کابین" می‌گذرد، ولی هنوز اقدام موثری جهت برچیدن تاسیسات صورت نگرفته است و با این‌که این بنا در فهرست آثار ملی ثبت شده است، هنوز حریم و ضوابط آن تعیین و ابلاغ نشده است؟

2- چرا اداره میراث فرهنگی اصفهان در برابر تخریب حریم «میدان نقش جهان» به منظور احداث خیابان آقانجفی، واکنش بایسته را از خود نشان نداد؟

3- چرا ضوابط حریم چهارباغ که یکی از خیابان‌های تاریخی شناخته‌شده در جهان است، به صورت واضح و شفاف مشخص و اعلام نمی‌شود؟ و چرا اداره میراث فرهنگی اصفهان جهت ساخت هتل و بلندمرتبه‌سازی در محدوده تاریخی چهارباغ اقدام به صدور مجوز کرده است، به طوری‌که بنا به گزارش واصله تا کنون حدود 3000 متر زمین در محدوده‌ تاریخی، بدون مصوبه کمیسیون ماده 5 تخریب و گودبرداری شده است؟

4- چرا مسوولین میراث فرهنگی از حریم محوطه باستانی چندهزارساله "جوبجی" واقع در شهرستان رامهرمز محافظت کافی به عمل نیاورده‌اند، به طوری‌که مدتی است معدنکاران مشغول احداث جاده در پنج‌متری این محوطه هستند؟ با توجه به کشف گنجینه‌ کهن طلایی و مفرغی حاکم عیلامی رامهرمز و مقبره دو زن از نزدیکان پادشاه تمدن باستانی عیلام نو در این محوطه می‌توان به اهمیت آن پی برد.

5- بخش اعظمی از سنگ‌نگاره‌های شش تا هفت‌هزارساله تیمره در محوطه باستانی کوچری در شهرستان گلپایگان با احداث سد به زیر آب رفته است. چرا تا کنون مسوولین میراث فرهنگی اقدامی جهت نجات‌بخشی و صیانت از این آثار باارزش نکرده‌اند؟

6- در سنوات گذشته عرصه و حریم محوطه تاریخی هگمتانه واقع در همدان - که قابلیت ثبت جهانی نیز دارد - مخدوش شده است، چرا که مدیران میراث فرهنگی از امکانات قانونی خود جهت صیانت از حریم ابنیه و محوطه‌های تاریخی کشور استفاده نمی‌کند.

7- مسئله بعدی تعرض به عرصه محوطه باستانی ثبت جهانی شوش است. که این اقدام یک بار جهت احداث زیرگذر و بار دیگر به‌خاطر عبور لوله‌های نفتی صورت گرفت. چرا حریم و عرصه یک محوطه تاریخی چندهزارساله که - ثبت جهانی نیز شده است - به آسانی مورد تعرض قرار می‌گیرد و پیگیری موثری جهت برخورد با خاطیان و متخلفان نمی‌شود؟

8- شیراز و اصفهان شناخته‌ترین مقاصد گردشگری کشور هستند؛ چرا تا کنون اقدامی جهت ساخت موزه منطقه‌ای استان فارس و استان اصفهان در این دو شهر صورت نگرفته است؟

24 شهریور شهاب نادری - نایب‌رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی - به یک رسانه اعلام کرد: «اعضای فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در حال بررسی علت تخریب نقش‌برجسته ارزشمند ثلاث باباجانی هستند، به زودی با طرح سوال از وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وی را به مجلس فرامی‌خوانیم تا در رابطه با این موضوع توضیح دهد.»

همچنین 18 آذر هدایت‌الله خادمی - نماینده مردم ایذه و باغ‌ملک در مجلس - از طرح سوال خود از علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد: «موضوع سوال درباره عدم توجه به مسئولیت خود و عدم توجه به مناطق میراثی و گردشگری کشور و عدم اعتماد به نفس برای دفاع از درآمدزایی گردشگری است.»

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها